8 mei 2025, 03:39:03

Nagels knippen??

Gestart door kuifje, 29 mei 2010, 13:59:53

« vorige - volgende »

kuifje

hoi hoi

ik heb een valkje van waarschijnlijk 7 jaar oud
maar ik ben erachter gekomen dat je zijn nagel ook moet bijhouden!
want toen ik hem kreeg was ik 7 dus daar snapte ik toen niks van.
Dus ik was er ook al achter dat het niet zo verstandig was om er eentje te nemen!
maar de nageltjes zijn dus veeel te lang
hoe kan ik dat het beste aanpakken
hij is niet echt tam
alleen bij mijn broer doet hij minder
daar kan hij wel op zijn hand.
maar hij kan ook heel lief zijn!!

Gr Anna

Valk1969

Hallo Anna,

Beste kan je de nageltjes knippen met een scherp nagelschaartje.
Kijk alleen uit dat je niet in het leven van de nagel knipt.

Als advies kan je alleen geven om verschillende soorten/diktes zit stokken te nemen in de kooi of volliere. Mooiste zijn natuurlijke stokken zoals van een wilg of onbespoten fruitboom. Hierdoor slijten de nagels op een natuurlijke manier.
In de handel zijn ook stokken met soort schuurpapier erop die zou je eventueel om de zoveel tijd om kunnen hangen (nooit te lang laten zitten omdat de pootjes/voetzooltjes) er open van kunnen raken.

Gr,

Patrick

Peggel

als je het zelf nog nooit gedaan heb kan je het beste met zijn 2en zijn.
de kop even afdekken met bv een theedoek, daar worden ze rustiger van, en hij kan dan niet bijten.
dus de 1 goed vast houden, de ander net de scherpe puntjes wegknippen met inderdaad een goede nagelschaar.

als je alleen het puntje doet dan is de kans minder groot dat je in het leven knip, en gewoon bij houden als het weer snel aan groeit.

succes.

Sanna

Houd er wel rekening mee dat wanneer je toch in het leven knipt, het verschrikkelijk kan gaan bloeden. Het leven is het bloedvaatje dat tot in de nagel doorloopt. Bij alle donkere nageltjes (zoals bij wildkleur valkjes) kun je het leven niet zien, dat kan alleen bij lichtgekleurde nageltjes (zoals bij een lutino). Als je het nog nooit zelf gedaan hebt, kun je het de eerste keer het beste bij een dierenarts laten doen. Bovendien, als die toch ook per ongeluk te ver knipt, heeft hij een apparaat om het nageltje meteen dicht te schroeien zodat het verder niet meer bloed. Valkjes hebben niet zo heel veel bloed, dus als ze veel verliezen kan dat al funest zijn.

Groetjes, Sanna