15 mei 2025, 00:34:53

een erbij??

Gestart door TimOw, 5 januari 2004, 17:05:17

« vorige - volgende »

TimOw

ik heb twe weken een valkparkiet, kan ik er eentje bijnemen? of een grasparkiet, dat laatse lijkt me het leukst, of moet ik eerts wachten tot die andere tam is? als je er een bij neemt scheelt dat dan met tammaken?
=xx=
yanike

Paul

Hoi Yanike,

Het beste kan je even wachten tot je valkje wat tammer is.
Vogels bij elkaar trekken meer naar elkaar op en je krijgt je valkje waarschijnlijk minder makkelijk tam.
Voor je valkje is het leukste als je er een ander valkje bijneemt lijkt me maar met een grasparkiet samen kan ook heel goed gaan.
Ik heb hier ook een grasparkiet bij een aantal valkjes zitten en dat gaat best goed.
Als die van jou tam is zal de volgende makkelijker tam worden en die van jou zal ook tam blijven als je hem genoeg aandacht blijft geven.

Groetjes, Paul

giovanni

hellow!
tof dat je van plan bent om nog een (valk)parkiet aan te schaffen :). Maar je kunt natuurlijk ook een (valk)parkiet kopen die al (hand)tam is, dat gaat tuurlijk ook :)

grtjs

Liek

Hey hallo,
Ze zeggen dat valkparkieten en grasparkieten makkelijk samen gaan, alleen ik ervaar het een beetje anders.
Er zitten drie valken in een kamer voliere en dat gaat prima. De parkiet zit er in een gewone kooi naast, ook dat gaat prima. Als je de parkiet bij de valkparkieten zet...terroriseert hij de hele boel! Ik weet niet of ik de enige ben met deze ervaring, maar deze combinatie kan bij de vogels hier echt niet. Dus als ik jou was zou ik een valkje nemen, maar misschien heb ik wel een gekke parkiet...
Groetjes Liek

TimOw

Hoe bedoel je;terroriseert? pikt hij dan enzo, kan je dat niet voorkomen dan een jong parkietje aan teschaffen zodaat hij er dus van jongs af aan aan gewend is?
=xx=
yanike

TimOw

en, als ik dan een (valk)parkietje er bij zou doen heb ik dan het risco om jonkies te krijgen..daar heb ik (nog)geen tijd voor. en als ik er toch een parkietje bij zou doen, die kan toch niet samen met een cvalkparkiet, jonkies krijgen, is het dan beter om een mannetje of een vrouwtje te nemen?
=xx=
yanike

Paul

Hoi Yanike,

Ik heb gisteren nog gezien hoe een grasparkiet popje 3 valkjes en een andere grasparkiet terroriseerde.
Dat grasparkietje was echt de baas over alles daar :-(
Het beste is twee valkjes bij elkaar en als je geen jongen wilt neem je er gewoon twee van hetzelfde geslacht.
Als je twee soorten vogels bij elkaar hebt zijn ze meestal beide minder gelukkig dan twee van hetzelfde soort.
Ik heb zelf ook een grasparkietje bij de valkjes zitten en dat gaat gelukkig aardig goed dat is een mannetje.
Maar je moet gewoon geluk hebben dat dat goed gaat.

Groetjes, Paul

bogey

10 januari 2004, 02:36:41 #7 Last Edit: 10 januari 2004, 02:40:08 by bogey
Ik had 1 valkie(manneke) en twee gras parkieten. Echter had elk soort een eigen kooi. tevens waren de grasparkieten al twee jar bij me voor het valkie kwam.

Gras parkieten zijn wel tenen bijters dus ik zou ze niet in dezelfde huisvesting stoppen.

Die van mij waren de baas over het valkie MAAR onlang de kleine terrorosten liet ie zich niet volledig afbekken. Hij liet ze enigsinds hun gang gaan ... als ze zichzelf allemaal maar konden terug trekken als het moest.

Wat wel lief was, is dat als ik ze nog los liet als ik rond schemer effe een uurtje wegging met een klein lampie aan en als ik dan terug kwam was Bogey(het valkie) dicht bij de twee andere gaan zitten omdat ie bang was. Hij was tenslotte nog de baby.

Ze kunnen dus WEL lief zijn voor elkander...... :-X

daphne