5 mei 2025, 05:19:49

krop problemen met foto's 16 mei

Gestart door Gerdy, 13 mei 2010, 13:53:52

« vorige - volgende »

Gerdy

13 mei 2010, 13:53:52 Last Edit: 16 mei 2010, 16:58:23 by Gerdy
zoals jullie weten heb ik een valkje van monica..het witmaskertje is ondertussen bijna 6 weken..het heeft een behoorlijke groei achterstand en veel problemen met de krop.

het valkje heeft in het begin een schimmel infectie gehad en heeft hier druppels voor gehad.

sinds ongeveer de vierde week leegt de krop van het valkje niet goed..ze komt wel aan maar niet veel.

het kropje is smorgens nog steeds niet leeg..

heeft dit valkje een overlevings kans of wat zijn de problemen die ik kan verwachten met dit valkje..

het ruikt niet zuur uit het bekkie en probeerd nu af en toe ook zelf te eten.

dit valkje is al gereserveerd maar ik weet niet of ik er goed aan doe om dit valkje weg te doen omdat ik niet weet wat er voor problemen kunnen komen.

gr gerdy

Saar

Heb je al yakult of brandnetel thee geprobeerd?
Misschien stimuleert dat de krop :)

Lin

Ze komt dus nu al twee weken niet goed aan? Bedoel je dat er nog een kwart in de krop zit of nog meer?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Gerdy

Hallo Saar,

brandnetel thee en yacult heb ik alletwee gebruikt de eerste weken dat ze bij me was toen hielp dit goed maar nu niet meer.

Hallo Lin,

in twee weken is ze 13 gr aangekomen ..ze weegt nu 64 gr.. 4 mei was ze al 62 gr.
de krop is nog echt bol,ook s morgens een enkele keer is hij s morgens iets leger maar toch zeker nog voor een kwart gevuld.

gr Gerdy

Lin

Je hoeft echt niet te wachten tot het echt helemaal op is. valken voeren ook wel door. gewoon goed in de gaten houden dat het niet zur gaat ruiken. en als ze niet genoeg aankomt een voeding meer geven ipv een grotere hoeveelheid.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

mariejj

Citaat van: Gerdy op 13 mei 2010, 13:53:52
dit valkje is al gereserveerd maar ik weet niet of ik er goed aan doe om dit valkje weg te doen omdat ik niet weet wat er voor problemen kunnen komen.

gr gerdy

De nieuwe eigenaar goed informeren dat het valkje misschien niet oud word, dat er niet mee gekweekt kan worden, en vatbaarder is voor ziektes.  En je kan er natuurlijk maar weinig tot geen geld voor vragen.  ;)

Gerdy

ik heb foto's genomen van de krop ..je kan zien dat hij inmens groot is..het valkje is mager aan het worden en zeurt heel veel om eten maar eet ook zaadjes.

de ontlasting is goed..deze foto's zijn genomen 4 uur na de voeding.

het is zo'n mega lief valkje ik zou het echt heel erg vinden als ze het niet gaat redden.

gr gerdy

*Yvon

Hoi hoi

Ahhhhh,wat zielig !!!  :'(
Ik zou het vanavond zeker geen voeding meer geven.
Misschien dat het dan morgenochtend wel leeg is.
Zolang er voer in zit zou ik niks geven.
Anders heb je een grotere kans op kropverzuring.
Als ik naar de foto's kijkt denk ik gelijk aan ons Spruitje.  :'(

Heel veel succes !!

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Kimm

aj, dit lijkt heel erg op het kropje wat pheebizzy toen ook had bij sylvia.  :-\
ach wat sneu dan he.
sterkte meid.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Gerdy

16 mei 2010, 21:42:50 #9 Last Edit: 16 mei 2010, 21:51:20 by Gerdy
hoi Kim en Yvon..

jullie verwijzen naar valkjes waar ik het verhaal niet van ken..

maar klopt het dat ik uit jullie verhaal op kan maken dat deze valkjes het niet hebben gered? en als dat zo is hebben deze valkjes dan geen lijdens weg? want dat wil ik echt niet.

dit valkje is nu 6 weken..maar heeft een grote achterstand.

gr Gerdy

*Yvon

Hoi Gerdy

Mijn verwijsing was inderdaad naar een achterstandsvalkje van mezelf.  :-\
Ik wil je niet bang maken,zolang het kleintje nog goed doet kan het alle kanten op gaan.
Maar het kropje moet zeker eerst een keertje echt helemaal legen.

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Saar

Ik zou hiermee naar een VA gaan.
kijken of hij iets kan vinden...

Kimm

hoi gerdy,

het valkje van syl heeft het toen ook niet gered. :-\
het ging op en neer met dit valkje. toen ging het goed en toen weer naar beneden.
wat het geweest is, is niet bekend, maar dat er gewoon iets niet goed zat was wel duidelijk.
op een gegeven moment werd het snaveltje en de neusdopjes ook erg bleek van dit valkje.
dit valkje werd ook gepapt.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Caroline

Eerlijk gezegd zou ik ook informeren bij een goede vogelarts als je die in de buurt hebt, dit ziet er niet echt goed uit.  :-\

Verder ben ik het met de andere dames eens, even geen pap geven en kijken of het kropje dan wil legen.

Desnoods helemaal zelf leeg maken, leeg masseren, valkje wel op de kop houden i.v.m. verslikken en een dagje alleen maar yakult geven en dan weer langzaam starten met veel maaltijden met kleine hoeveelheden.

Uiteraard moet er op een gegeven moment wel voeding verteerd worden anders is het inderdaad een lijdensweg, dan sterft ie van de honger en dorst.  :-\

Zelf kreeg ik ooit van en goede vogelarts in Nijmegen Nystatine Labaz voor een nestje wat gepapt moest worden, preventief om kropproblemen te voorkomen. Dit werkte prima en geef ik sindsdien altijd in zulk soort situaties, altijd met goede resultaten.

Nystatine Labaz is eigenlijk een medicijn voor mensen, babies met spruw krijgen het. Het kan geen kwaad en kan niet worden over gedoseerd.

Ik weet niet of het nu nog baat heeft bij dit kleintje maar je kunt er in ieder gevan naar informeren en anders onthouden voor in de toekomst.

Heel veel sterkte met dit lieve kleine witmaskertje.

Liefs Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Gerdy

Hoi Caroline,

Als ik een dagje yacult geef valt ze dan nog niet veel meer af?
en hoeveel yacult mag ze dan hebben op de dag.

ik heb haar vanmorgen nystatine geven door een heel erg waterig papje..ik zal de rest van de dag yacult geven.

ik heb het zo met Muisje te doen.

ze is heel erg actief en eet zelf behoorlijk aan de trosgierst en japanse millet.

ze weegt nu nog maar 58 gram.

gr gerdy