5 mei 2025, 12:37:17

Kortwieken van de vleugeltjes

Gestart door MoniqueSt, 13 april 2010, 11:20:45

« vorige - volgende »

MoniqueSt

Ik heb een valkparkiet gekocht in de winkel en deze zat met andere vogels gewoon daar op een soort hekje een eilandje in de winkel.
De vogels waren allemaal tam.
Toen we valkje kochten en thuis kwamen zagen we dat hij wilde vliegen maar dat kan hij niet want ze hadden zijn vleugeltjes geknipt.
Ik zag ook aan de veertjes dat er bloed op zat.
Ik vind het leuk hoor zo tam valkparkiet, maar ik hoor dat wel eens meer.
Toch heb ik twee vragen.
Kan dat vleugeltje gewoon weer aangroeien zodat hij straks weer lekker als een vogel kan vliegen.
Ook een vraag is het eigelijk niet diere mishandeling om zo vleugeltje te kortwieken? >:(
Vroeg het me af.
Eigelijk hoeft het op zo manier ook weer niet van mij.
Tam is leuk maar niet tegen de natuur in gaan.
Ook valkjes die pap krijgen is eigelik niet goed, want bij de ouders is het beste.
Ik houd echt van me valkje hoor, en hoop dat hij straks weer lekker kan vliegen.
Zelf koop ik daar in die dierenwinkel geen dier meer want kortwieken en bloed op zo vleugeltje vind ik zielig. :(
Monique.

Rianne

Hoi Monique,

als ze goed gekortwiekt hebben, zullen de vleugelpennen met de rui eraf vallen en komen er weer nieuwe veren voor terug. Het bloed kan komen door het proberen te vliegen en vallen. Kun je er anders een foto van plaatsen?

KiP

12 mei 2010, 13:41:07 #2 Last Edit: 12 mei 2010, 14:05:54 by KiP
Ik heb zelf in een dierenwinkel gewerkt en raad nu iedereen aan om dieren bij echte liefhebbers te halen. Bij dierenwinkels weet je vaak niet of dieren gekweekt zijn om het geld, en of het resultaten zijn van inteelt. Ik vond het ook vreselijk om te zien dat hele jonge dieren alleen maar standaard zaad krijgen. Aanvullende voeding is kennelijk te duur... Niet elke dierenwinkeleigenaar is zo egoïstisch en gierig (de dieren lijden er ten slotte onder, en uiteindelijk de klanten ook), maar bij liefhebbede kwekers (zoals hier op het forum) weet je dat er echt naar de dieren is omgekeken en ze alle nodig bouwstoffen hebben gekregen. Een kleine handicap accepteer je dan ook sneller (vind ik). Ik wijk nogal af van het onderwerp, maar vond herkenning in je twijfel aan dierenwinkels ;)

Als je een vogel goed kortwiekt, zou hij niet moeten gaan bloeden, omdat je een gedeelte van de veren afknipt, en niet de vleugel zelf. Maar ook in (grote dikke) veren zit , dacht ik, een stuk 'leven' (netals in de nagels). Misschien hebben ze de veren te ver afgeknipt? De reden van Rianne klinkt ook erg aannemelijk.