Het gaat niet zo goed met mij...

Gestart door Mandy, 2 januari 2004, 22:15:45

« vorige - volgende »

Mandy

2 januari 2004, 22:15:45 Last Edit: 3 januari 2004, 00:59:04 by Mandy
Misschien weten sommige van jullie nog wel dat ik op de meeting vorig jaar op het terras het benauwd kreeg?
Dat soort kleine aanvallen had ik wel vaker en ik en mijn longarts schreven dat toe als een soort astma aanval. Helemaal was het dat ook niet, want astma patiënten hebben vaak moeite met uitademen en ik juist met inademen.
Maar ik zat al in het cirkeltje van astma-hooikoorts-eczeem, en de pufjes leken te helpen, want nadien verdween de aanval. Maar nu is het ws niet het pufje dat geholpen heeft, maar is de aanval gewoon vanzelf over gegegaan.

Gisteren ben ik het nieuwe jaar helaas erg slecht begonnen. Ik was bij mijn opa en oma van 83 waar de rest van de familie ook was. Ik zat rustig op de bank en kreeg ineens een acute aanval van ademnood. Ik kreeg totaal geen lucht meer en raakte in paniek, net als de hele familie. Het leek op verslikken, maar ik knikte al nee, want praten kon ik niet, ik kon niets, ik snakte alleen maar naar adem, maar kreeg niets! :o

Mijn vader was al achter mij gaan staan en deed de heimlich greep, die hielp niet, want ik had me niet verslikt. Ik zakte in elkaar en Raymon gaf me mond-op-mond beademing, maar ook dat hielp niet, want ik kreeg geen lucht binnen. Alles werd een waas om me heen en ik dacht echt te stikken. Op de achtergrond hoorde ik dat ze ramen en deuren open deden, iemand wilde me in een zakje laten ademen en ze wilde 112 gaan bellen.

Dit heeft totaal 1 tot 2 minuten geduurd en ineens leek m'n luchtpijp weer open te gaan en kreeg ik langzaamaan weer lucht naar binnen. Kort daarna kon ik weer normaal adem halen. Ik (en m'n familie) zaten helemaal na te shaken.

Hierna volgde natuurlijk een heel geraas over wat dit geweest was. Hyperventilatie werd gezegd, maar dat kan niet, want dan ga je juist heel snel inademen en dat kon ik helemaal niet. Astma was het ook niet, en is het ws al die keren ook nooit geweest, want ik kon dus niet inademen en het was ook vrij snel weer normaal. Epilepsie was het ook niet, want ik had geen andere verschijnselen.

Zojuist ben ik bij de huisarts geweest en die heeft me doorgestuurd naar een KNO arts om te kijken of er anatomisch iets mis is, want het lijkt inderdaad of m'n strotteklepje ineens dicht klapt en m'n luchtpijp af sluit waardoor ik niet meer in- of uit kan ademen. Als die niets zou vinden moet ik door naar een neuroloog, want het is je onwillekeurige zenuwstelsel die het slikreflex e.d. regelt.

Ik vroeg natuurlijk wat anderen nou konden doen als het weer zou gebeuren. En het enige wat kan als het te lang duurt en ik blauw aanloop of bewusteloos raak dan moet iemand zowieso eerst 112 bellen en dan een tracheotomie doen, dat houdt in dat iemand een snee in m'n keel moet maken en me via de keel moet beademen omdat ik anders een hartstilstand kan krijgen door zuurstofgebrek.

Echt voorkomen kan ik het niet, want het kan me in elke situatie overkomen. Het is wel eens 's nachts gebeurt, op het terras, terwijl ik aan het winkelen was, terwijl ik lag te zonnen, vlak- voor of na iets te eten of te drinken. Dus hopelijk overkomt het me niet als ik auto aan het rijden ben! En sinds ik dit heb ben ik al niet meer gaan duiken. Verder ga ik gewoon werken natuurlijk, want op dit moment is er verder niets aan de hand. En als er iets gebeurt ben ik al in het ziekenhuis natuurlijk. ;)

Maar het is wel eng en spannend allemaal wat het nu is, hoe het komt en wat eraan te doen is...
Ik kan maandag pas bellen om een afspraak te maken, ben benieuwd hoe lang de wachtlijst is... :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Hallo Mandy,

Jeetje wat erg joh....dit is zeker een heel benauwd iets zeg.
Nee hyperventilatie is dit zeker niet, weet wat het is, maar dan heb je het anders benauwd.
Ook dan kan je wel eens denken dat je geen lucht krijgt hoor en je tegen de vlakte gaat.
Wel krijg je inderdaad nog wel lucht, maar realiseer je je dat niet.
Ik tenminste niet.....het is ook heel vervelend.
Ik hoop voor jou dat er gauw een goed beel tevoorschijn komt...dat je weet wat je mankeerd en dat er iets tegen gedaan kan worden.
Hopelijk kom je er ook achter, of je dit bij bepaalde voedingsstoffen hebt.
Er moet iets zijn, waarom jij het nu opeens krijgt eens in de zoveel tijd.
Lijkt me niet zo lekker leven zo, altijd nu in die angst te moeten zitten, wanneer het weer de kop opsteekt....jakkie.
Meid doe rustig aan hoor....heel veel sterkte ermee.

Groetjes,
    Trudie

pona

Hoi Mandy,

Wat een vreselijk begin van het nieuwe jaar.
Ik kan niets anders zeggen dan, heel veel sterkte en hopen dat ze er snel achter komen wat het is, zodat ze je snel verder kunnen helpen.  
Sterkte voor jouw en Raymon en de rest van de familie

Ilona
grtjs Ilona


Stijn dc

hello

wat een vreselijke ervaring moet dat gewest zijn zeg.!
ik kan het me helemaal voorstellen dat je zo in paniek geraakt.
je gaat wss alle verschrikkelijke dingen denken die kunnen gebeuren.

CitaatEn het enige wat kan als het te lang duurt en ik blauw aanloop of bewusteloos raak dan moet iemand tracheotomie doen, dat houdt in dat iemand een snee in m'n keel moet maken en me via de keel moet beademen

moeten ze dat zo doen, met een gewoon mes, of moet je eerst naar een dokter dan? lijkt mevan niet

Mandy

Dank jullie. ;)
Ja, het is echt doodeng en er gaat van alles door je heen. Ik zit er behoorlijk mee, daarom stort ik ook ff m'n hart hier uit.
En het is ook goed om het ff van je af te schrijven. :-/

Ja inderdaad Trudie, ook al denk je dat je niets in- of uitademt, toch schijnen dat nog kleine percentages te zijn. Dat was ook met m'n longfunctie-onderzoek, ook al denk je klaar te zijn met uitademen, toch meet dat apparaat dan nog wat. Die laatste keer was bij mij trouwens verbeterd. Ik was juist terug gegaan naar de longarts van de zomer omdat ik meer klachten had gekregen, maar uit dat onderzoek bleek dat dus niet, maar nu snap ik ook waarom... ::)

Nee Stijn, zowieso eerst 112 bellen natuurlijk (heb ik er al ff tussen gezet) en als het dan dus zodanig mis gaat dat ik echt een hartstilstand zou krijgen dan zou zo'n actie mijn leven kunnen redden.
Maar ik sprak toestraks mijn vader, die bedrijfshulpverlener is, dat niemand dat mag doen, dat is een medische handeling en als je het verkeerd doet en het gaat mis je gestraft kan worden! :o
Maar in principe wordt er dan een snee in je hals gemaakt, uiteraard ter plekke van je luchtpijp en via dat sneetje moet je beademd worden. Dat kan in principe gewoon met een keukenmes en je kan een pen (waar je de vulling uit hebt gehaald) gebruiken als beademingsbuisje. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

ja, dat dacht ik al dat het zoiets was.
maar erg hygienisch lijkt me dat toch ook niet, maarja, als er iemand zijn leven door gered wordt, dan is dat allemaal van geen belang.

yentl

hoi, da's inderdaad geen leuk begin van het nieuwe jaar... wat moet je het benauwd hebben gehad! nu ja... toch maar een gelukkig nieuwjaar hé  :).

groetjes Yent'l

daan

Hoi Mandy,

Wat een eng verhaal en voor jou is het helemaal erg eng allemaal. pppppfffff meissie dat zal idd wel schrikken zijn als zo'n aanval de kop weer op steekt jeetje zeg dit is niet niks hoor. Zo begin je het nieuwe jaar niet echt goed. Ik hoop voor jouw dat je gauw weet wat het nu precies is en dat je weet hoe je het misschien kan voorkomen. Doe in ieder geval rustig aan hé wijffie. Want er niks zo erg als dat je geen vertrouwen meer hebt in je eigen lichaam. Het doet iets dat jij totaal niet wil en begrijpt. Sterkte ermee joh.

Groetjes Daan

Karin

jeetje, dat is schikken mandy ! ik hoop dat je snel terecht kan, maar kunnen ze daar geen vaart achter zetten op je werk ? ik hoop dat ze er snel iets aan kunnen doen. veel sterkte !

groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Irene

 :o :o Jeetje Mandy, wat een naar begin voor je! Gister zag ik nog je leuke foto's van de champie en dan de volgende dag dit! Ik hoop dat je redelijk snel terecht kunt idd en dat er geen mega wachtlijsten zijn. Anders hoop ik voor je dat je voorrang krijgt! Heel veel sterkte; ik leef met je mee!
groetjes, Irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


giovanni

 :oAmaai zeg, mandy! Je hebt al veel meegemaakt, en het jaar is pas begonnen! Hopelijk weet je snel wat het is.

Veel sterkte & beterschap

Tara

Poeh Mandy wat schrikken :o

En ik dan maar klagen over mezelf ...

Jee, sterkte johhh, maak me toch b'tje zorgen :(, ik heb ook vaak problemen met het inademen, maar is helemaal nie zo erg als wat jij beschrijft :(

Sterkte ...

Paul

Hoi Mandy,

Dat lijkt me echt heel erg als je dat gebeurd :-(
Ik kan me heel goed voorstellen dat de rest van de familie dan ook in paniek raakt :-(
Dat van die snee zelf maken lijkt me helemaal niks als ze dat verkeerd zouden doen overleef je dat ook niet.
Kan je in zo'n geval niet iets met een slang via je mond niks doen en die altijd bij je hebben?
Ik hoop dat ze er snel achter komen wat het is en belangrijker dat er een oplossing voor is om het niet meer te laten gebeuren.

Groetjes, Paul

Speedy

Hoi Mandy,

Ik heb er nog eens over na liggen denken...(ja, kan er niks aan doen, ben een maler 's nachts) maar zou het ook van voedsel kunnen komen?
Een kennis van mij, heeft het met pinda's, mag ook beslist niks hebben met pinda's erin...ook geen satesaus, of wat dan ook.
Zelfs in ketjap kan het zitten.
Misschien heb je iets gegeten die dag in de dierentuin (broodje pindakaas?) en ook bij je opa en oma weer iets genomen waar het in zit.
Het is maar een idee hoor...ik zeg maar wat.

Sterkte verder met de onderzoeken,
      Trudie

Marianne

Hoi Mandy,

Ik kan mij voorstellen dat dat schrikken geblazen is.
Ik hoop dat ze snel weten wat de oorzaak hiervan is.
Nu is het al een paar keer goed afgelopen, je hebt dus een goed beschermengeltje.
Sterkte meid!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!