8 mei 2025, 21:45:07

Afleren van bijten

Gestart door Logi-beestje, 7 mei 2010, 13:47:03

« vorige - volgende »

Logi-beestje

Hey iedereen,

Ik heb een parkietje van 1 jaar oud, het is een vrouwtje en ik ben veel met haar in de weer dus ze voelt zich nooit alleen.
Nu komt ze op mijn hand zitten als ik die voor haar borstje hou, komt ze af op mijn uitgestoken vinger etc. ze is dus aardig tam. alleen! als ik haar wil kroelen wil ze me bijten en is ze echt heel erg boos, en blaast ze er zelfs bij soms! er is met geen mogelijkheid kans om mijn vinger rustig bij haar in de buurt te brengen...hoe kan ik dit bijtgedrag afleren en haar vertrouwen laten krijgen dat ik haar alleen maar wil liefkozen? en waarom bijt ze zo?

groeten,
Mirjam

Monique!

Hoi,

Mijn vorige valkje was ook tam en zat gewoon op mijn vinger. Toch vertoonde zij hetzelfde gedrag wanneer ik haar wilde kroelen. De vinger zag zij als een bedreiging. Sommige valkjes houden er niet vanmet de vinger gekroeld te worden, maar soms willen ze wel met hun kopje langs je kin strelen.
Mijn huidige valkje vindt kroelen geweldig. Haar heb ik bij een kweker vandaag en mijn vorige valkje uit een dierenwinkel. Misschien maakt dat ook nog uit. Meestal is de kweker al snel bezig om de jongen aan een vinger te laten wennen.
Ik denk niet, dat je het gedrag kunt veranderen. Kijk vooral maar naar de andere positieve kanten van je valkje. Sterkte en succes!

Groetjes van Monique! ;)

Logi-beestje

Heey Monique, bedankt voor je reactie, ik denk dat het zeker uitmaakt of je je valkje van een kweker hebt of uit de dierenwinkel. Die uit de dierenwinkel hebben zoveel meer stress...mijn valkje komt van een kweker en ik moet met vreugde melden dat ze zich gister toevallig heeft laten kroelen zonder te bijten! 10 minuten lang heb ik haar rustig over haar ruggetje en in haar nek gekroeld en ze beet niet en werd niet onrustig. waar je ook op moet letten bij parkietachtigen is namelijk dat ze terretoriaal zijn, hun kamer is ook echt hun domein. ik heb mijn Logi meegenomen naar keuken toen ik met haar wilde trainen en toen was ze meer op mij aan het vertrouwen en niet zo druk en afgeleidt. ik ben in ieder geval erg blij!! dit is een hele stap vooruit! ;D

Landiej

Vaak is het over de rug aaien voor een valkje niet fijn omdat het erg dominerend is. Mijn valkjes laten dat geen van beiden toe. Op zich is het niet erg als ze het aaien fijn vinden, maar vanaf de puberteit kan het broeds gedrag veroorzaken, en dat is vaak niet de bedoeling.

Als je valkje je bijt is het ook belangrijk om je vinger niet weg te trekken of te laten merken dat je bang bent voor het bijten. Ze merkt als je je vinger wegtrekt namelijk dat het bijten effect heeft, en zal het daarom blijven doen.

Gelukkig heb je al wat vooruitgang geboekt!

Logi-beestje

mijn valkje is denk ik wel mans genoeg om over de rug aaien (dominerend) te trekken zeg maar. ik probeer het als beginnetje, ik zal er inderdaad met betrekking tot het broedse gedrag, wel mee op moeten houden op denk duur. als ze maar vertrouwd met me raakt is dat al een mooie stap... vanavond maar eens kijken of dit niet eenmalig was hehe

Logi-beestje

ohja betreft mijn vinger terug trekken als ze bijt, dat heb ik nooit gedaan eigenlijk... ik ben daar niet zo huiverig over ;-) gelukkig :)

jalisalady

hee,
ik ben jalisa en ik ben 14 jaar,
ik heb een valkparkiet van ongeveer ene half jaar oud.
ik heb haar bij ene kweker vandaan en was dus nog niet tam.
ik heb haar in me eentje tam gemaakt en en me valkje en ik deden alles met elkaar, toen ik haar er een keer uit haalde waar me zusje bij was vloog ze sinds die dag alleen nog maar naar haar toe als ik haar eruit haalde waar ze bij was.
ze doet er nooit wat mee en keek er nooit naar om.
hoe ik kan ik er weer voor zorgen dat ze weer gewoon alleen naar mij toe komt en niet meer van me vinger af vliegt naar me zusje??
en als ik haar er nu uit wil halen pikt ze me!
hoe kan dit??

groetjes jalisa