8 mei 2025, 01:48:15

Mijn valkje tegenover andere vogels

Gestart door Bo0wtje, 30 april 2010, 16:27:50

« vorige - volgende »

Bo0wtje

Beste valkparkiet liefhebbers,

Ik ben Bodil en heb zelf een 2 jaar oude valkparkiet, Toekie heet hij. Ik heb hem vorig jaar in Augustus gekocht bij een dierenwinkel. 4 weken lang was hij doodsbenauwd voor mij en mijn vriend. Langzaam aan hebben we hem aan ons laten wennen en tegenwoordig is het een eigenwijs, dominant, tam en leuk vogeltje.

Ik wil graag een halsband parkiet aanschaffen, maar nu zit ik met een probleempje. Ik ken Toekie in de buurt van andere vogels, hij heeft dan helemaal geen oog meer voor mij of andere mensen. Dat vind ik erg jammer want ik wil niet dat Toekie helemaal veranderd als ik nog een vogel aanschaf.

Nu hoop ik dat iemand hier op dit forum ervaring heeft met dit gedrag, en me kan vertellen of dit na een paar week weg zal zijn, of dat hij helemaal geen aandacht meer zal hebben voor mensen als ik nog een vogel aanschaf.

Ik hoop dat iemand me kan helpen :) Alvast heel erg bedankt!

Liefs,

Bodil

bregina

hoi Bodi.
je vertelt dat Toeki; eigenwijs, dominant is. Mijn vraag is dan waarbezeer je dat op?
En als je een halsband neemt, is het dan een zelfstandige etende jonkie, of een volwassen vogel.?
Want die snavel van een halsband , kan zo een pootje door bijten he?

Bo0wtje

Ik heb mijn huiswerk gedaan wat betreft valkparkieten. Ze zoeken een weg om de baas te zijn, of dit nu is door aldoor op je hoofd te landen en dan breed op je hand te staan terwijl je hem naar beneden haalt, heb je wel door dat hij boven je wil staan qua rang. Of door aldoor overheersend te doen over het valkje van een vriend van me, met dat bedoel ik hem geen minuut alleen laten, aldoor boven hem te zitten als dat andere valkje in de kooi zit (dit terwijl de kooi open staat en Toekie er ook in zou kunnen). Voor de duidelijkhied, dit valkje is ook een mannetje, net als Toekie. Maar ook probeert hij de baas te spelen over de chipszak, mijn vitamine C pilletjes etc etc. Boos doen, blazen, breed staan. Ik kan nog wel meer vertellen, maar dat was mijn doel uiteindelijk niet.

Ik wil dan inderdaad een Halsband jong, en ja, ook heb ik mijn huiswerk gedaan over de halsband parkiet en weet over de snavel.

Hoop dat iemand antwoord weet op mijn vraag : "Nu hoop ik dat iemand hier op dit forum ervaring heeft met dit gedrag (alleen maar aandacht hebben voor andere vogels en niet meer voor de mens), en me kan vertellen of dit na een paar week weg zal zijn, of dat hij helemaal geen aandacht meer zal hebben voor mensen als ik nog een vogel aanschaf".

Alvast vriendelijk bedankt.

Anke

Hoi,
Als je beide vogels evenveel aandacht geeft, dan zal je valkje net zo tam blijven als voorheen.
Het is natuurlijk wel logisch dat beide vogels ook samen op avontuur zullen gaan :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Bo0wtje

Bedankt voor je antwoord Anke.

Ik heb zelf al een soort van theorie over Toekie, die gaat als volgt:

Ik loop zelf stage bij de Stichting Papegaaienhulp, de vogels die daar zitten zien zoveel vogels dat ze juist aandacht willen van mensen. Toekie heeft al een hele poos niet meer veel contact gehad met vogels, en wil dus juist eerst veel contact met een vogel als hij er eentje tegen komt.

Dat is mijn theorie, maar nu ben ik toch nog onzeker of ie überhaupt dan nog wel aandacht van mij en mijn vriend wil als we er nog een aanschaffen. Ik heb namelijk nog geen informatie hier over gevonden.

Groetjes

Anke

Hoi,
Je kan helaas niet alles oplossen door het vinden van informatie.

Hoe je valkje en de halsbandparkiet elkaar zullen vinden is gewoon afwachten.
Het zijn twee verschillende vogelsoorten, dus het is sowieso de vraag of ze elkaar leuk zullen vinden.

Zoals ik al eerder zei. Als je beide vogels even veel aandacht geeft zal je valkje net zo tam blijven.
Maar je moet wel veel aandacht blijven geven om je vogels tam te houden.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

bregina

als je daar stage loopt, dan kan je bonny of michel toch vragen, hoe het gaat met je valkie en een andere vogel? En als Nathalie er nog werkt, die weet er ook heelveel van