9 mei 2025, 16:10:14

Oormijt?

Gestart door KiP, 8 mei 2010, 19:55:41

« vorige - volgende »

carco

Weet je : ik was pas met mijn konijnen bij de da voor de jaarlijkse entingen en daar kreeg ik een proefverpakking science selective mee.
Ik weet dat dit heel goed voer is en heb dit gebruikt totdat de prijs drastisch omhoog ging. Nu gebruik ik hope farms, wat ook heel goed is.

In eerste instantie had ik ook een discussie over het voer, maar uiteindelijk zei hij: ja maar ik gebruik het ook niet hoor, heb gewoon een goedkoop merk van de boerenbond  ::)
Ik bedoel maar! Dr.Bastiaanse kweekt inderdaad zelf ook: geen idee met hoeveel vogels, maar het is ontzettend duur voer.

Maar ik ben er ook niet op tegen hoor: kijk alleen uit dat ze het wel eten en zichzelf niet uithongeren.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

KiP

@Hermien:
Hè, wat verwarrend allemaal! Ze krijgen ook niet elke dag groenvoer, maar ik probeer er wel op te letten als ik verse groenten kook. Dan krijgen ze een (ongekookt) stukje. Vooral courgette vinden ze erg lekker. Ik geef het sinds ik een engels boek over valkparkieten heb gelezen; daar stond in dat ze erg veel behoefte hebben aan de vitaminen die bijvoorbeeld in peen en groene (blad)groenten zitten. En het leek me wel logisch, omdat een mens ook niet alleen op brood kan leven. Ik stelde me zo voor dat ze in Australië met z'n allen gevallen vruchten zitten te eten ofzo. Nooit bij stilgestaan dat teveel vocht voor vogels weer heel slecht kan zijn.

@carco Ik ga eens even neuzen op internet; misschien zit er wel een boerenbond in de buurt  ;D Weet je ook welk merk hij dan gebruikt?

@Landiej Ja, jouw vogels zijn ook echt mooi. Bij gezonde vogels lijkt het net of ze een wetsuit aanhebben :D Zo'n pinguinvachtje. Ben benieuwd naar Lola! Die heb ik alleen gezien toen je haar net had. Je hebt ook wel elke keer van die maffe vogels  ;D

Valk1969

Hallo Kip,

Ik geef me vogels alleen een zaden mengsel en eivoer en heel af en toe een stukje appel of witlof. Wel krijgen ze door het voer aminovit en door het water entro202.
Bij voeding heb ik een stukje gezet over kiemzaden en dit bevalt ze prima. Zolang je zaden goed verpakt zitten en niet zuur ruiken is daar niks mee aan de hand. Wel is het met zaden als ze 6 weken open en bloot staan dat ze alle vitaminen kwijt raken.
Zelf ben ik geen voorstander van pellets en hier krijgen ze dat dus ook niet. Andere kwekers hebben er wel goede ervaring mee dus zal me er niet te veel over uitwijken.

Je zegt dat je vogels op je kamer staan. Krijgen ze daar wel genoeg ventilatie qua zuurstof en of staan er planten in de buurt die zelf zuurstof gebruiken? Bepaalde planten scheiden zelf zuurstof af (weet zo even niet welke) maar je zou die eens naast of in de buurt van de kooi kunnen zetten.

Succes,

Patrick

Caroline

11 mei 2010, 13:50:38 #18 Last Edit: 11 mei 2010, 13:54:56 by Caroline
Zelf heb ik al 30 jaar vogels, eerst grasjes, later tropen, ik heb zelfs intecteneters gehad en na een periode gekweekt te hebben met kanaries heb ik nu 28 tamme valkjes in huis en 3 grasparkietjes en een kanariepietje buiten.

In al die jaren geef ik mijn vogels het zaadmengsel wat ze speciaal voor hun ras wordt verkocht, mijn voorkeur heeft wel gesloten zakken dus niet de zelfschepbakken in dierenspeciaalzaken waar alles in valt en iedereen boven loopt te hijgen.  :P

Naast dit mengsel krijgen ze 1 x per week eivoer van Orlux met insecten en honing e.d. 1 x onkruidzaad en zo'n 3 x per week een stukje brood, wat gekookte macacroni, spaghetti en meergranen - en notenrijst aangevuld met een stukje appel en andijvie. Heb ik toevallig een andere verse groente in huis krijgen ze deze ook wel eens. 1 x per 2 weken ongeveer, een beetje op gevoel verwend ik ze eens met een eigen gemaakt mengsel van gepelde zonnebloempitten, pijnboompitjes, gepelde haver en pompoenpitjes.

In elke kooi hangt altijd ter beschikking een bakje pellets (Nutribrid B14 voor grasjes) wat puur als snoep gegeten wordt en uiteraard een sepia, mineraalblok en een bakje met oestergrit van Thijssen en maagkiezel.

4 dagen in de week hebben ze kraanwater, 1 dag kraanwater met vitamines, 1 dag kraanwater met Calcilux en 1 dag kraanwater met Appelciderazijn.

Ik heb gelukkig al jaren mooie gezonde vogels met een superconditie en een prachtig verenkleed.

Ik ben net als jij van mening dat ze in de natuur ook geen pellets eten en daarbij hebben ze in Avifauna jarenlang onderzoek gedaan met vogels die pellets kregen en hun kweekresultaten. Vogels die op een goed zaadmengels jaren aan een stuk goeie gezonde nesten kregen, kregen nu ze op pellets stonden slechte nesten, veel onbevruchte eieren en zelfs helemaal geen jongen meer.  :-\ Eenmaal weer een flinke tijd terug op hun oude zaadmengels verbeterde de kweekresultatenmeteen weer.

In mijn ogen zegt dit ook genoeg over het voeren van pellets.  ;)

Persoonlijk denk ik dat het slechte verenpak van jouw lieverds dan ook niet echt door het voer komt, het voer wat je geeft is prima hoor.

Het kan aan hun gestel liggen, door stress komen maar ook aan het milieu in huis, denk aan vocht, onzichtbare schimmels of andere dingen in en om het huis. Niet dat ik je huis nu wil afkraken hoor maar zelf hebben we ook een oud huis en dan moet je ook opletten met dit soort "dingen".  ;)

Douchen kun je gewoon in de winter ook doen hoor. Of het nu in de zomer buiten 20 ° C is of je hebt in de winter de verwarming aan staan en het is in huis 20 ° C, dat maakt niet uit.  ;)

Zelf probeer ik 2-3 x per week te sproeien met een plantenspuit, 1 x daarvan gebruik ik badzout speciaal voor vogels.

In ieder geval beterschap met het oortje van Kiki en je zelf niet schuldig voelen hoor .... je doet het in mijn ogen super!!!!

Alhoewel  :P .... misschien kun je ons vaker verwennen met je prachtige foto's.  ;) ;D

Groetjessssssssssssssssss
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

KiP

11 mei 2010, 14:11:17 #19 Last Edit: 11 mei 2010, 14:25:03 by KiP
Hoi Patrick!

Ik moet zeggen dat ik voorzichtig ben geworden met openstaande ramen en deuren. Als het heel mooi weer is, durf ik ze ook nog niet mee naar buiten te nemen; dan ben ik bang dat ze ziek worden door de temperatuurverschillen. Liever wacht ik dan tot het stabiel warm weer is. Ik heb steeds kwetsbare valkjes gehad en mijn vorige mannetje is doodgegaan door een vervelende snotterziekte.

Kiemzaden heb ik in de winkel niet kunnen vinden; wel onkruidzaad. Is dat hetzelfde?

Er staan hier 3 kleine plantjes, waarvan 1 in de gang. De andere twee hebben nooit bij hen in de buurt gestaan. Pas nu staan ze in dezelfde ruimte, omdat we verhuisd zijn. Maar aan de andere kant van de kamer.

Vooral Kiwi heeft erg veel behoefte aan lichaamsbeweging; kan ook heel druk zijn en hard schreeuwen. 's Ochtends moet hij altijd even uitrazen; dan vliegt hij wat rondjes (Juci hooguit 2 en dan landt ze in een plant of achter de bank ofzo) en zit hij daarna bovenop de kooi te kletsen. Ze hebben een vrij grote kooi, maar die is natuurlijk nooit zo groot als de ruimte die ze nodig hebben om echt gelukkig te zijn en hard te kunnen vliegen. Mensen worden ook gek als ze hun héle leven lang opgesloten zitten in één klein kamertje. Daarom krijgen ze elke dag minimaal twee keer de kans om de volledige woonkamerruimte te benutten. Manlief heeft de verdwaalde poepjes en veertjes gelukkig geaccepteerd ;-)

Ik ben zelf vrij gevoelig voor vanalles en nogwat, dus merk het meestal direct als ergens weinig zuurstof is (een drukkend gevoel in m'n hoofd en duizeligheid). Heb hier nog nergens last van gehad. Maar 'k zal es op google neuzen naar zo'n plant!

@Caroline Wow! Wat een waslijst aan eten en vitaminen geef jij je vogels! Van sommige dingen heb ik zelfs nog nooit gehóórd :D
We zijn net verhuisd (sinds 3 weken) en wonen nu in een helemaal nieuw huis! Je zou best gelijk kunnen hebben; dat oude huis was 3x niks. We hadden het idee dat alle muren van binnen aan het rotten waren. In de woonkamer merkte je daar weinig van, maar we hadden soms op de vreemdste plaatsen lekkage. Wat dat betreft is er nu hoop!  :)

Ik heb Juci wel eens gekookte rijst en brood gegeven, wat ze héérlijk vond, maar ik durf het niet meer te geven zonder er zelf bij te zijn, want ze begon daar enorm van te kokhalzen. Maar jouw lijstje vind ik wel erg handig. Tips van  ervaringsdeskundigen zijn altijd fijn! Helaas is mijn man niet zo'n groenteneter (doe m'n best....). Veel variatie buiten de genoemde dingen zit er dus niet in. Is dat erg denk je? Manlief kan andijvie (en andere bladgroenten) niet verteren, en voor twee vogeltjes koop je toch niet zo gauw een hele zak. Om de prijs gaat het me niet zo, maar 't is zo jammer als je driekwart moet weggooien omdat het bederft. Denk je dat courgette en die andere groenten die ik noemde ook wel volstaan? Ben nu wel een beetje de kluts kwijt hoor; wel of geen verse groente :P

Appelciderazijn? Calcilux? Waar is dat goed voor en waar haal je dat? Ik heb laatst in de Plus naar lijnzaadolie gevraagd (is ook goed voor vogels, toch?), maar dat hadden ze niet.

Dankjewel voor je compliment!  :D

Landiej

Volgens mij kan je lijnzaadolie vooral bij de natuurwinkel o.i.d. halen.

Wat de complete uitrusting van Caroline betreft: Caronline heeft een hoop ervaring, een hoop valkjes en is erg actief in de kweek. Een hele andere situatie dan bij jou met 2 valkjes. Ik denk dus niet dat je gelijk alle aanvullende middelen nodig hebt (zoals calcilux) die Caroline gebruikt.

Wat de zuurstofplanten betreft: alle planten genereren zuurstof :) Dat is het mooie van planten! Door middel van fotosynthese maken ze de zuurstof die wij zo hard nodig hebben, en halen ze juist de CO2 uit de lucht. Ze vullen ons dus mooi aan: waar wij zuurstof in CO2 omzetten, zetten plannen CO2 om in zuurstof :)

Ik vind trouwens net als Caroline dat je dagboekje hier wel een foto-update kan gebruiken. ;) Ben benieuwd hoe Kiwi eruit ziet nu hij een volwassen man aan het worden is!

KiP

"Ben benieuwd hoe Kiwi eruit ziet nu hij een volwassen man aan het worden is!" ---> Uhm, nou, met een kale wang en een vaal verenkleed :P  ;)

Haha! Maar ik ben zeker van plan om weer een actieve forumgebruiker te worden, dus ik zal gauw m'n dagboekje es updaten!

Landiej

Dat is alleen zn kop! Toen hij hier was had hij nog pareltjes, die zal hij inmiddels wel kwijt zijn neem ik aan?

KiP

Zie m'n dagboekje  ;D

Valk1969

onkruidzaden zijn niet hetzelfde als kiemzaden  ;)

Probeer de komende tijd de vogels alleen te geven wat ze echt nodig hebben en niet wat je denkt dat ze lekker vinden.
Even voorzichtig zijn dus met alle groente en fruit te geven  ;)

Herstel van een zwakke valkparkiet kan lang duren dus neem er alle tijd voor. Een half jaar is niks als het hele verenkleed ook nog moet ruien om echt iets zichtsbaars te zien aan de bevedering.

Geloof wel dat alles goed komt met je valkparkieten en probeer regelmaat te vinden in de voeding en niet iedere week iets anders gaat proberen om snel herstel af te dwingen.

Gr,

Patrick

KiP

12 mei 2010, 10:54:58 #25 Last Edit: 12 mei 2010, 11:07:01 by KiP
Neuh, dat laatste was ik ook niet van plan. Ik weet dat het tijd nodig zal hebben. Wat de (verse) groente betreft: dat geef ik juist sinds ik gelezen heb dat ze het nodig hebben. En ik geef het liefst courgette (bijv), omdat ik dan ook zeker weet dat ze het binnen krijgen. Ik heb op hun instinct vertrouwd, omdat ik niet kan aanvoelen waar hun lijfje om schreeuwt. Met (verschillende) groenten geven meende ik niets verkeerd te doen; in elke soort groente zit immers weer een andere soort vitamine.

Maar verwarrend vind ik het wel dat er verschillende dingen worden gezegd. De één heeft kerngezonde vogels die wèl verse groenten krijgen, de ander heeft kerngezonde vogels die het juist níet vers krijgen. Ik weet nu eigenlijk nog steeds niet wat ik met die groente moet doen. Gewoon zo laten? Ze krijgen het immers niet elke dag.

Verder krijgen ze een 'streng' dieet (= alleen voer dat voor hen is gemaakt of natuurlijke producten zoals rijst) en het zijn geen junkfoodparkieten die met alles mee-eten. Een stukje chips of kaas mag maar heel af en toe, en niet teveel.