9 mei 2025, 23:49:24

gehandicapt jong ???

Gestart door wesley, 22 april 2010, 19:44:07

« vorige - volgende »

wesley

Beste kenners,

ik heb een nestje van tot nu toe 5 jongen waarvan er 1je nog uit het ei aan het klimmen is.
Elke dag ga ik de jongen controleren en eergisteren had ik ontdekt dat het oudste jong zeer dikke ogen heeft...  :(
Het zag er wel normaal uit toen het net uit het ei kwam.

Kan er mij iemand zeggen wat dit is ? of wat de oorzaak is?
Ik maak me best wel zorgen dat het donsje gehandicapt zou zijn... Er last of pijn van heeft... Of mss blind zou zijn...  :'(

De jongen zijn allemaal goed gevoed en groeien normaal.
Het oudste jonge is 1 dag later uitgekomen vergeleken met de andere jongen, kan dit er iets mee te maken hebben?

graaaag jullie mening ??

Grtzzz Wes
weSSey

Rianne

Hoi,

wil je er een foto van plaatsen? Dan kunnen wij beter beoordelen of er iets mis is of niet.

wesley

oke foto is op komst...

;)
weSSey

wesley

Sorry voor het wachten maar eerst waren de fotos te groot om te plaatsen en daarna kreeg ik heel de tijd een foutmelding dat dit bericht al geplaatst zou zijn...

Hier een foto van het jonkie.

groetjes Wes.
weSSey

wesley

Kunnen jullie de foto zien ?
Het lukt me maar niet om hem er fatsoenlijk op te zetten...
weSSey

*Yvon

Hoi hoi

Ik heb de foto zeker gezien en ik schrok best wel van de dikke ogen.  :o
Zo dik heb ik ze nog nooit gezien.
Waar het door komt ik heb geen idee.  ???
Ik hoop dat het wel allemaal goed gaat groeien.
Is alles wel verders goed zoals de pootjes ?

Groetjesss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

wesley

de pootjes, de snavel vind ik allemaal oke!
de vleugeltjes tot hiertoe ook nog denk ik... is nog wat vroeg om gebreken te zien denk ik...
Maar voor de rest ziet het er goed uit...
Ik snap niet hoe het komt   :(

Bedankt voor de reaktie !!!!!

( ik heb gevonden hoe ik in een bericht een foto kan plaatsen... haha eindelijk )
hier is het jong:

weSSey

wesley

Meerdere reakties zijn altijd welkom!! ;D

of ben ik de enige dat dit al meegemaakt heeft  :(

groetjesss wes
weSSey

Anke

Hoi,
Het ziet er inderdaad eng uit.
Als ik zo'n valkje had zou ik een vogelarts bellen om te vragen of zij weten wat het is.
Het is in iedergeval duidelijk dat er iets mis is met de oogjes.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Paula

Ik heb zelf ooit zoiets bij de kakariki meegemaakt.
Bij dat vogeltje waren wel wat meer 'afwijkingen': zowiezo de hele bolle ogen, grote, aparte snavel.
In eerste instantie was er verder ook niets aan het kleintje te zien, maar hoe ouder hij/zij werd hoe duidelijker en meer de gebreken. Het kleintje bleek ook onderontwikkelde vleugeltjes te hebben, maar dat viel pas op toen het kleintje wat ouder werd.
Ik heb het jong gewoon in de nestkast laten zitten. Het werd goed gevoerd en werd ook goed in de groep opgenomen.

Ik denk dat je het kleintje het beste gewoon kunt laten zitten in de nestkast. Ouders kunnen het beter verzorgen dan jij.
Mocht het kleintje echt iets mankeren, gaat hij/zij het niet redden, of je nu inspringt of niet.
Door het kleintje in de nestkast te laten zitten krijgt het wel de beste start mogelijk.
Mocht het kleintje goed groot worden met deze afwijking, kun je altijd nog een vogelarts raadplegen.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

wesley

Citaat van: Paula op 22 april 2010, 21:47:50
Ik heb zelf ooit zoiets bij de kakariki meegemaakt.
Bij dat vogeltje waren wel wat meer 'afwijkingen': zowiezo de hele bolle ogen, grote, aparte snavel.
In eerste instantie was er verder ook niets aan het kleintje te zien, maar hoe ouder hij/zij werd hoe duidelijker en meer de gebreken. Het kleintje bleek ook onderontwikkelde vleugeltjes te hebben, maar dat viel pas op toen het kleintje wat ouder werd.
Ik heb het jong gewoon in de nestkast laten zitten. Het werd goed gevoerd en werd ook goed in de groep opgenomen.

Ik denk dat je het kleintje het beste gewoon kunt laten zitten in de nestkast. Ouders kunnen het beter verzorgen dan jij.
Mocht het kleintje echt iets mankeren, gaat hij/zij het niet redden, of je nu inspringt of niet.
Door het kleintje in de nestkast te laten zitten krijgt het wel de beste start mogelijk.
Mocht het kleintje goed groot worden met deze afwijking, kun je altijd nog een vogelarts raadplegen.

Echt heel erg bedankt voor de informatie!!!

Heeft het kleintje het bij jouw lang overleeft of hoe is zijn/haar leventje verlopen als ik vragen mag ? :)
Ware de andere jongen van die nest ook oke?
Misschien enig idee wat de oorzaak is ?
En dan nog een vraagje  :P  : zou ik na dit nest het koppeltje elk hun eigen weg laten gaan ( ander mannetje / vrouwtje zoeken ) om dit in de toekomst te voorkomen ?

Dank je voor de reakties!!!! HEEL zinvol!!!

groetjess wesley
weSSey

Paula

Citaat van: wesley op 22 april 2010, 21:53:52
Echt heel erg bedankt voor de informatie!!!

Heeft het kleintje het bij jouw lang overleeft of hoe is zijn/haar leventje verlopen als ik vragen mag ? :)
Ware de andere jongen van die nest ook oke?
Misschien enig idee wat de oorzaak is ?
En dan nog een vraagje  :P  : zou ik na dit nest het koppeltje elk hun eigen weg laten gaan ( ander mannetje / vrouwtje zoeken ) om dit in de toekomst te voorkomen ?

Dank je voor de reakties!!!! HEEL zinvol!!!
groetjess wesley

Hoi Wesley,
het kleintje is 3 weken geworden. Het werd prima verzorgd door de moeder (het was een pleegkindje), ik denk ook niet dat dit kleintje pijn had of iets te kort gekomen is. Het kleintje is al de tijd goed gevoerd en werd in de groep opgenomen.
De andere vogeltjes in dit nest, de broertjes en zusjes, waren allemaal oke. Ik heb het na dit jong ook nooit meer meegemaakt.
De oorzaak weet ik niet, maar volgens mij is het een foutje van de natuur. Net zoals dit bij mensen ook voor kan komen.
Als de andere jongen verder goed zijn, zou ik het koppeltje niet zomaar uit elkaar halen en er vanuit gaan dat het 'een foutje' was. Het word natuurlijk anders als dit vaker voorkomt bij dit koppel.

Bij deze nog een paar fotootjes van mijn gehandicapte vogeltje:

In de nestkast (duidelijk voer aan het snaveltje)

In de nestkast met broertjes/zusjes                 In close-up

De onderontwikkelde vleugeltjes
               Het kleintje is hier 15 dagen.

Deze is ongeveer even oud:

wesley

Bedankt voor de reactie Paula.

Ik zal afwachten, en als het meer voorkomt bij dit koppeltje zal ik overwegen om het misschien uit elkaar te halen. Maar nu beschouw ik het als een foutje van de natuur  ;)

Ik hoop dat het jong geen pijn heeft..

groetjess wesley
weSSey

Paula

Ik denk dat je het wel zult merken als dit kleintje pijn heeft.
Houd het goed in de gaten. Misschien zijn de oogjes de enige afwijking die het vogeltje heeft en komt de rest helemaal goed.

Laat je nog weten hoe het verder met dit kleintje gaat?
Succes ermee!

Rianne

Dat ziet er zeker niet goed uit... Even afwachten hoe dit zich ontwikkelt, het moet niet zo zijn dat er bijv teveel druk achter de oogjes staat, waardoor ze zo uitpuilen. Dit kan namelijk ernstige problemen geven...