28 april 2024, 23:01:56

Voor de mutatiepagina: Bont en gepareld

Gestart door Peter, 30 december 2003, 23:12:00

« vorige - volgende »

Peter

Hoi allemaal,
 
Zoals vele al gezien hebben hebben we een start gemaakt met de mutatiepagina om daar alle mutatie's te omschrijven met foto's erbij. Als je informatie hebt over deze mutatie wil je deze hier dan plaatsen? Mooie foto's zijn natuurlijk ook welkom  We zullen natuurlijk ook foto''s van de fotopagina's enzo gebruiken maar alles is welkom!
Link: http://www.valkparkiet.org/nl/files/mutatieomschrijving.htm
 
Groetjes,
Peter

Peter

Geslachtsbepaling:

Dit komt van de vragen pagina af en is geschreven door Herman en Jura Berkhout van Valkparkiet.net:

Bont én gepareld

Zoals beschreven bij gepareld en bij bont is het vast stellen van het geslacht bij bont én gepareld niet mogelijk. Maar bij mannen verdwijnen de parels, dan weten we dus zeker dat de bonte geparelde valkparkiet die zijn parels verliest een man moet zijn.

Peter

Geslachtsbepaling:

Dit komt van de vragen pagina af en is geschreven door Herman en Jura Berkhout van Valkparkiet.net:

Bont

Bij de bonte mutatie worden de kleuren van de oorspronkelijk grijze, cinnamon, etc. valkparkiet in een min of meer symmetrisch vlekpatroon door elkaar gemengd. Ook hier zijn daardoor de uiterlijke geslachtskenmerken zodanig verstoord dat visueel het geslacht vaststellen niet meer mogelijk is. Net als bij de albino's is het geslacht dus alleen vast te stellen door bestudering van het gedrag.

Peter

Geslachtsbepaling:
 
Dit komt van de vragen pagina af en is geschreven door Herman en Jura Berkhout van Valkparkiet.net:
 
Gepareld
 
Vrijwel elke kleur valkparkiet kan ook nog gepareld voorkomen. Over het hele lijf komen er dan in een regelmatig patroon spots, vlekjes, voor die afhankelijk van de oorsprong kleur geel of wit zijn. Hierdoor verwijnen dan vrijwel alle zichtbare kenmerken voor het bepalen van het geslacht. Maar,..... bij mannen verdwijnen de parels altijd! Meestal met de jeugdrui grotendeels en pas geheel na een aantal keren in de rui geweest te zijn. Deze mannen keren dan terug naar de oorspronkelijke kleur. Een volwassen valk die dus nog net zo gepareld is als in de jeugd zal dus altijd een pop zijn.
 
Overigens kan ook een albino gepareld zijn, maar dit is dus niet zichtbaar. Witte spots op een witte vogel zijn uiteraard niet zichtbaar. Kwekers moeten echter hier wel rekening mee houden want deze genen voor gepareld zijn kunnen uiteraard wel aan het nageslacht worden doorgegeven.

Lique

Tot hier is alles geplaatst op de mutatie pagina.

Groeten,
Peter

Jaimy_en_Viggo

Hey lique!

Ik had je ook wat foto's van mijn bont geparelde valk gestuurd..maar ze staan er niet bij..er staan helemaal geen foto's bij bont gepareld  :-X

groetjes!!  8)

Lique

CitaatHey lique!

Ik had je ook wat foto's van mijn bont geparelde valk gestuurd..maar ze staan er niet bij..er staan helemaal geen foto's bij bont gepareld  :-X

groetjes!!  8)

Hoi,

Ja, we moeten er nog een aantal doen. ik denk dat dit ook nog wel enige tijd gaat duren, omdat er zoveel dingen nog gedaan moeten worden, in heel weinig tijd.
Maar als hij erop komt, melden we het nog wel even.

groetjes Lique