Valkje fluit niet meer na komst vriendje

Gestart door Joost81, 17 april 2010, 13:47:57

« vorige - volgende »

Joost81

Ha All,

Eventjes een kort vraagje. Ik heb twee valkjes. Krabbel is inmiddels bijna 10 maanden oud.  Drie maanden geleden is Wiebe bij ons komen wonen (dit valkje komt bij Carolien vandaan ;) ) en is nu zo'n 5 maanden oud.

Krabbel was een zeer aanhankelijke valk. Hij wou altijd bij mij zitten. Hij floot er enorm op los met allerlei leuke deuntjes en deed ook enorm macho (vleugels breed). Dit gedrag is zo'n 1 1/2 maand geleden gestopt. Wiebe lijkt dit gedrag overgenomen te hebben, wat een fluitjes.

Hoe kan dit? Komt dit door de jeugdrui/pupertijd dat valkjes enorm macho zijn? Of komt het door een bepaalde hiarchy in de tent en dat Wiebe boven aan staat (het zijn beide duidelijk mannetjes qua fluit gedrag). Wat ook kan is dat ik het de laatste weken erg druk heb gehad en minder aandacht kon geven aan mijn valkjes. Wat denken jullie? Krabbel is hierdoor minder aanhankelijk geworden, wat ik stiekem wel fijn vind.

Enig idee?

Groet,

Joost

Kimm

hoi joost,

het kan zijn dat krabbel op het moment niet zo vrolijk is.
wel jammer dat je wat minder tijd voor hem hebt. ik zou dat toch bij houden hoor. ook de aandacht van jou zal hij waarschijnlijk wel missen. dat denk ik echt.
ook zit krabbel nu op een leeftijd dat hij in de puberteit zal komen en zijn rui zal er waarschijnlijk ook aankomen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Joost81

Ha Kim,

Thanx voor je antwoord. Wat heb jij gemerkt aan de pupertijd van valkjes?  Inmiddels veel meer tijd voor de valkjes hoor!

Vorige week zaterdag (24-4-2010) vertrouwde ik het niet zo. Nu moet ik bij voorbaat zeggen dat de valkjes de avonden daarvoor zeer korte nachtrusten hadden (5-6 uur) maar ik zag Krabbel dus een beetje bol (ietsjes meer dan normaal) zitten en twee keer een paar min. zijn kopje in de veren. Vervolgens samen met Krabbel naar Palgi gegaan in Den Haag. Daar heeft de dierenarts gekeken en melde dat d Krabbel er gezond uit ziet. Toch voor de zekerheid (omdat ik best aandrong en het niet vertrouwde) maar antibiotica  (marbocyl) en metacam voor vogels mee gekregen. Hier zit hij nu 9 dagen op en morgen stopt de antibiotica kuur. Verder voor de zekerheid maar een warmte lamp gemonteerd naast de kooi maar ik heb hem hier niet onder zien zitten. Wel geeft hij regelmatig een bol zittend idee. Niet echt bol, meer opgeblazen (je kent het wel, als ze lekker aan het knarsentanden zijn op een stokje dan hebben ze ook zo'n baard/snor houding)

Krabbel zijn gedrag is niet veranderd. Hij is stil (op 1 goed gezellig fluitconcert na) maar doet wel gewoon zijn ding. Hij speelt en drinkt gewoon als normaal en komt regelmatig bij mij zitten (overigens mag ik hem ineens absoluut niet meer kroelen!). Toch merk ik wat minder fanatisme. Zo nodig hoeft hij zijn kooi niet meer uit en volgt pas als Wiebe er ook uit is (maar de kooi ingaan ben ik 30 min mee bezig). De ontlasting van beide valkjes is overigens wel voor mijn gevoel wat donker van kleur. Ik heb al het snoepgoed verwijderd en ze zitten gewoon op Xtravital. Door de dierenarts wordt overigens pallet voeding aangeraden (kreeg een sample mee).

Ik zit in een dubio wat er nu aan de hand is. Een ziekte onder de leden lijkt mij stug aangezien de medicatie niet veel uitgemaakt heeft. Wat kan is dat hij niet echt happy is met zijn vriendje, ze geven elkaar regelmatig een snauw en volgens mij zijn ze aan het uitvechten wie de baas is en dat daarom Krabbel zijn snavel houdt en geen macho gedrag meer vertoond. Ook kan het in de voeding zitten (icm donkere ontlasting). Vanmorgen nieuw grit in een bakje gelegd en daar zat Krabbel snel bij om dingen op te pikken. Ook eivoer gaat er best hard in bij hem.

Pubertijd? Tsja.. aggresief is hij echt niet richting mij (wel richting Wiebe, maar die is ook niet lief tegen Krabbel).

Ik weet het even niet meer.... Zo lastig om een goede analyse te maken! Wat denken jullie?

Hermien

Ik denk toch ook dat het met de pubertijd te maken heeft. Zelf heb ik VIER mannen. In de pubertijd werd van twee van hen het gedrag anders. Stiller, maar soms ook wat agressiever. Met strenge hand heb ik ze opgevoed en inmiddels zijn ze alle VIER weer heel evenwichtig wat hun gedrag betreft. Fluiten alle vier, zijn alle vier macho en houden alle vier van kroelsessies, waarbij Goofy (3 jr.) en Gabber Beau (9 mnd.) de kroon spannen.

Houd dus goede moed,
het komt vast weer goed!

;D    ;D    ;D     ;D

Kimm

hoi joost,

het kan ook zijn dat hij niet zo lekker in zijn vel zit hoor. dat heeft dan even tijd nodig. valkjes hebben zo;n 10 a 12 uur nachtrust nodig, dus het kan zijn dat hij ook wat moe is.

als het mooi weer wordt, zou ik de kooi met de valkjes even buiten gaan zetten. daar knappen ze ook wat van op.
verder ben ik van die xtravital voer niet zo fan van. het is erg vet voer namelijk. er zit ook veel eivoer in, wat ze niet dagelijks moeten hebben.

geef het allemaal even tijd joost. dat je valkje ziek zou zijn is al uitgesloten. ik denk toch eerder dat hij niet helemaal lekker in zijn velletje zit.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Joost81

Hai,

Nou ik maak me een stuk minder ongerust. Nu ik wat meer tijd voor ze heb gaat het een stuk beter. Wat zijn het toch een sociale beestjes he!

Het zal inderdaad wel de pupertijd wel zijn, nog eigenwijzer dan dat ie al was!

Thanx voor het advies!

Groet,

Joost