12 mei 2025, 20:18:20

drinkt chocomel

Gestart door luukluuk, 29 december 2003, 18:30:47

« vorige - volgende »

luukluuk

weet niet of het slecht voor hem is ,maar een van mijn valkjes drinkt zo chocomel uit mijn glas !
wel grappig hoor ,hij is gek op glazen ,als er een staat komt hij al aangevlogen !
gr Margot

Paul

Hoi Margot,

In het algemeen zijn melkprodukten niet zo goed voor vogels heb ik begrepen.
Maar net als met zoveel slechte dingen geld hier denk ik ook dat af en toe geen kwaad kan.
Ik heb een rosella die gek is op koffie en dat is ook superslecht maar af en toe een slokje valt wel mee want hij ziet er nog steeds heel gezond uit :-)
Dus gewoon even opletten dat ie er niet teveel van drinkt.

Groetjes, Paul

luukluuk

okee ,zal ik doen hoor ! hij drinkt af en toe geloof ik ook een slokje cola haha
bedankt maar weer !
gr Margot

ziralioness

Ach, valkjes zijn soms maf!  :D Ricky bijvoorbeeld is volledig verzot op speculaasjes! Af en toe mag hij wel een stukje en het heeft hem nooit kwaad gedaan... Zo met eigenlijk alles.
Wij mensen nemen toch ook wel eens dingen die niet goed voor ons zijn...? :)

Onthoud gewoon; klein lijfje dus klein beetje!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

pona

Hoi

Ik weet dat chocola giftig is voor honden en als ze er te veel van krijgen dat ze er aan dood kunnen gaan. Ik heb natuurlijk niet over een reep chocola maar een langere periode is het giftig. Of dit ook voor valkparkieten geld weet ik niet. Maar ik zou het risico niet nemen. Er zijn vast andere dingetjes die die lekker vind, dan kan je misschien beter dat geven.
Veel succes er mee.

Groetjes Ilona
grtjs Ilona

Paul

Hoi Ilona,

Het klopt inderdaad dat chocolade erg slecht is voor valkjes.
Hun zenuwgestel word er door aangetast en ze kunnen er heel ernstig ziek van worden of zelfs dood aan gaan.
Ik weet niet of dezelfde stoffen in chocolademelk zitten maar daar had ik inderdaad niet aan gedacht.
Maar ik denk ook dat als het steeds kleine hoeveelheden zijn ze er wel aan gaan wennen.
Met mensen is het ook zo dat als je bijvoorbeeld vergif in neemt in hele kleine hoeveelheid je lichaam er ook aan went en dan kan je soms hoeveelheden aan waar een ander meteen aan dood gaat.
Maar gezond is het in dat geval natuurlijk ook niet.
Dus in elk geval met de valkjes ook uitkijken met chocolademelk dan alhoewel ik denk dat dat minder schadelijk is dan chocolade omdat daar veel meer troep in zit.

Groetjes, Paul

luukluuk

maar goed dat ik het ff vroeg dus ,maar hij drinkt niet vaak chocomel hoor ,of eerder ,ik drink niet vaak chocomel ,laatst toen het zo koud was had ik warme gemaakt ,ook niet met melk zo zakje ,maar wat chocolade zit er wel in denk ik ,maar hij heeft maar 3 slokjes op hoor !
van de hond weet ik van mijn moeder dat het erg slecht is ,maar die van mij eten ook af en toe wel eens iets van chocolade ,als er eens iets op de grond valt van mijn zoon een smartie of zo ,maar ook dat gebeurd niet zo vaak !
bedankt alle voor de tip
gr Margot

Kelly Stark

Hallo iedereen,

Bij mijn weten is chocolade slecht voor elk dier. Toen ik mijn fretten ging halen, kreeg ik volgende te horen: 'Chocolade is uit den boze, het bevat de giftige stof theobromine.'

Voor elk dier zou dit gelden. Ik zou het risico niet lopen en het niet meer geven. Hoe erg het voor het beestje ook is. Ons Treesje, de valkparkiet niet de fret  :D, kreeg bij mijn vader altijd een stukje chips als hij er at. Hier krijgt hij dat niet. Dan krijst hij heel de buurt bij elkaar als ik een zak opendoe. Dan zet ik hem eventjes in de slaapkamer tot ik gedaan heb met chips eten. Dan merkt hij het niet en heeft hij ook niets binnen dat eigenlijk niet voor vogeltjes gemaakt is  ::)

Groetjes Kelly

Kelly

luukluuk

ik geef het al niet meer hoor ,of eigelijk drink ik het nu niet meer
van honden wist ik het wel ,maar nu heb ik weer wat geleerd ,
bedankt
gr Margot

Kelly Stark

Je hebt wel super mooie valkjes  :)
Kelly

molenaar

hoi Margot,
In principe is onze voeding niet goed als het gaat om snoep, suikerprodukten, koek, kruiden, enzv.
Bij mij drinken ze ook wel eens vruchtensap, ik geef ze wel eens als traktatie roosvicee vruchtenmix.
Groetjes Banter

Paul

Hoi,

Chocolade is natuurlijk heel slecht voor een valkje maar je hoort wel van mensen dat ze het toch krijgen en er lijkt dan niks aan de hand.
Maar vaak kan dat een hele tijd duren voor je valkje er echt ziek van word dus gewoon nooit geven.
chips en dergelijke is natuurlijk aardig vet en er zit veel zout en kruiden op die niet goed zijn.
Maar die zijn bij lange na niet zo slecht als chocolade en af en toe een stukje chips kan niet echt veel kwaad.
Zeker als ze regelmatig los zijn verbruiken ze meer vet dan dat e de hele tijd in de kooi zouden zitten.

Groetjes, Paul