4 mei 2025, 15:57:46

Aan haar rug bijten

Gestart door Kelly, 6 november 2002, 23:18:57

« vorige - volgende »

Kelly

Hallo,
Onze valkparkiet is een tijdje erg in de rui geweest, nu zit ze de hele tijd aan haar rug te bijten, en gaat daardoor erg hard krijssen (schreeuwen). en dan de hele dag door. `k weet niet of het pijn of jeuk is.
m`n vader en ik hebben haar al een paar keer gewassen, maar we hebben niks gezien, geen rare beesetjes of luizen. MAAR wel drie dikke pennen die in haar rug zitten, kan dit de oorzaak van alles wezen? wanneer gaat dit dan over.

Help,
groetjes Kelly en mijn valkparkiet mosie.

Paul

hallo Kelly,
Dat krijsen is een teken dat ie even pijn heeft.
Als er nieuwe veertjes komen zit er zo'n buisje omheen die je valkje dan stukpikt en dat doet soms pijn.
Als dat buisje wit wordt (meestal beginnen ze zwart) dan doet het geen pijn als hij erin pikt omdat dan dat hulsje heel makkelijk uit elkaar valt.
Als mijn valkje in de rui is help ik hem vaak met de hulsjes op zijn kopje los te maken.
dat vind ie heerlijk maar als je zo'n hulsje los probeert te wrijven wat nog niet volgroeid is geeft ie een krijs als teken dat ie dat niet fijn vind.
Als de rui over is en hij heeft zijn nieuwe veertjes dan is dat krijsen afgelopen dus niks om je zorgen over te maken.
Die drie dikke pennen in haar rug zullen elke dag iets langer groeien en worden dan gewoon veren.
In de rui kan je hem misschien wel beter extra vitamines geven die kan je in de dierenwinkel kopen.
Eivoer is ook goed om ze dat dan te geven want het kost ze veel energie met dat wisselen van de veren.

Groetjes,  Paul

Paul

Hoi Kelly,
Ik hoorde vanavond dat je valkje nog steeds problemen heeft met de rui  :(
Ik heb van een kweker gehoord dat je dan speciaal eivoer kan geven zodat de rui beter verloopt.
Het is van het merk quikon en het is eivoer met Biotine erdoorheen zodat de veren ook in een betere conditie komen.
Niet elke dierenzaak zal het hebben maar je kan wel even op internet kijken waar het te krijgen is.
op http://www.quikovoeders.nl/ kan je informatie vinden met een telefoonnummer waar het te koop is.
Hoop dat je er wat aan hebt,  

groetjes,  Paul