12 mei 2025, 19:45:18

Nesje of geen nestje!!!

Gestart door Lina, 23 maart 2010, 00:04:29

« vorige - volgende »

Lina

Hoi,allemaal...

Ben ook nieuw hier op het forum en had ook een aantal vragen ???

Ik had en valkparkiet gekregen van mijn vader,en inmiddels is Mimmy's al zo'n 7 maanden bij ons... hartstikke tam,we zijn gek op 'm.

Uiteindelijk ging hij steeds meeer om  aand8t schreeuwen,we zijn met die lekkerd :-* naar de dieren winkel geweest,en vroegen ons af wat het nu was een mannetje of een popje.....blijkt dat ie een mannetje was,vandaar dat gekroel en schreeuwen om aandacht!!

We hebben uiteindelijk een vrouwtje gekocht,en in de winkel zei die mevrouw dat het popje 4 maanden oud was. ::)

Nu is ze al een maand bij ons en heeft zich de eerste 2 weken niet verroert....mannetje was nieuwsgierig,maar ze reageerde fel en joeg m weg!

Nu heeft ze zich goed aangepast en kan het goed vinden,eet goed fluit ook af en toe een deuntje en springt/vliegt overal rond.

Met Mimmy's kan ze het goed vinden en nu zijn ze sinds 2 weken een paartje,er wordt volop gepaard(3/4) keer op een dag.

Ik lees veel op forum's dus ook hier ;D

Alleen het gewip/wap is al 2 weken gaande,we hebben gelijk een broedblok opgehangen.........er 2 cirkels  uitgezaagd.......aan de binnenkant van de broedblok  plastic triplex bevestigd.......zo kunnen wij ook inkijk hebben en goed zien wat er zoal gebeurd.

Vrouwtje gaat blok in en uit mannetje ook....popje blijft in blok zitten(hoekje)haalt alle snippers weg........beetje met snavel alles wegduwen,blijft daar zitten 3kwartier .....doet dit al zo'n 3 dagen zo af en toe ???

Ik heb ervaring met dwergpapagaaien die hadden wij 3 jaar lang en hebben 4 nesjes groot gebracht.

Valkparkieten is nieuw voor mij,alleen ik wilde graag weten ,waarom gaat ze 2 keer per dag in een hoekje (blok) zitten.

Blijft half uur/3 kwartier zitten terwijl ze flink schoonmaakt en ondoet van teveel snippers.......

Moet het paren geschieden bij elke voorafgaande gelegde ei.
Om te bevruchten.

Ze snauwt het mannetje nu steeds vaker wanneer hij vlakbij komt (Op stok).

Ze paren al 2 weken en heb nog geen ei gezien....

Ik weet dat het nieuw voor ze zal zijn en dat het eerste nesje misschien geen succses zal zijn.

Dat had ik namelijk ook met mijn aga's.

Kan iemand mij iets meer vertellen,dacht namelijk dat na de eerste keer paren 1 tot 2 weken daarna de eieren zouden komen.......

:P...................Groetjes LINA uit Rotterdam

Ik heb net gekeken.....en ja hoor het is 0:02 en ze zit voor het eerst te slapen in het blok ,ben benieuwd.

Mimmy's (voorin) en Cookie(bij het raam) twee deugnieten ;D

Anke

Hoi,
Wat jij beschrijft zouden voorbereidingen kunnen zijn om een eitje te gaan leggen.
Je schrijft dat toen je het popje kocht ze 4 maanden was.
Dan is ze nu dus 5 maanden.
Dat is veel te jong voor een popje om al een nestje te krijgen.
Ze is nog niet volgroeid en daardoor is de kans op legnood ook veel groter.
Ook het mannetje is nog vrij jong.

Het zou ook heel goed kunnen dat je valkjes een beetje aan het spelen zijn en nog helemaal geen nestje gaan maken.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Lina

Hoi Anke,

Daar ben ik juist zo bang voor dat ze later legnood zal hebben. :(

Maar ik heb haar sinds vanochtend 07:15 in de gaten gehouden,

En ze heeft de gehele nacht en ochtend in het broedblok geslapen

En vanochtend was er ook niets bijzonders tot een uur of 4 'smiddags toen zag ik een eitje op de bodem van de kooi.........

Die heb ik inmiddels opgepakt en in het blok gezet :-\,

Ze heeft het eitje volgens mij op stok eruit gegooid :-[(kwam bovenop en voederbakje terecht)

Want het eitje is een beetje beschadigd een klein barstje,ik kan zien dat het ei intact is het vliesje zit er nog omheen.

Maar vraag me af of dat nog goed gaat komen.......... :-\

Ze heeft daarna goed gegeten en zit sinds 16:45 op het ei vindt dat zo vertederend hoe ze het ei met de snavel oprolt naar haar warm buikje....dat doet ze elke keer als ze uit het blok komt en iets eet en drinkt,daarna hup weer in het blok lekker liggen en nu zit ze er 2 uur achter elkaar op haar ei.

Mannetje heeft pogingen gedaan om er ook bij te komen (in blok) en ze  heeft hem 4 keer flink gebeten  en eruit gejaagd.....hij durft nu niet meer en zit op  stok voor de ingang v/h blok, hiihiihiihi :D

Ik dacht dat ze inderdaad nog niet toe waren aan een nestje..........maar sinds vanochtend doen ze het tot nu goed.......heb haar net nog van een afstand bekeken en ze zit nog steeds op haar ei (19:45).

Blijf toch mijn hart vasthouden,wat leuk is voor mijn 2 kinderen die worden er vrolijk van.......

Jongste dochter van 4:'' Mamma het is toch een beetje vroeg pasen''

Bedankt voor voor je reactie vindt het leuk om alle berichten te lezen van alle leden hier ;D

Anke

Hoi,
Als het eitje beschadigd is kan je het beter wegnemen en vervangen voor een nepeitje.
Een eitje dat van de stok is gedropt en kapot is zal zich niet goed ontwikkelen.
Hopelijk heeft je popje het door nu en zal ze het volgende eitje in het blok leggen.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Lina

Dat zal ik zeker doen.....wacht donderdag op de volgende en maar hopen dat ze het in het blok legt.

Merk ook dat (dit even snel gespiekt,toen popje ging eten).

ze alle hout snippers weggeduwd heeft en nu ligt het ei kaal op een harde ondergrond......is dit normaal,gaan de eitjes zo niet kapot.

21:05 heeft ze 3 minuutjes iets gegeten, gedronken,beetje sla en zaad.......maar heb haar en het mannetje nog geen een keer eivoer zien eten >:(

Sindsdien ligt ze heerlijk te slapen........vraag me af of ik het licht aan moet laten 's nachts,zodat ze toch op dat late tijdstip iets kan eten........is het niet zo dat het mannetje overdag broed en popje ' nachts.......... de rollen zijn nog niet verdeeld ;)

Peggel

is het niet beter om anders even te wachten tot ze wat ouder zijn en de kans op complicaties  te verkleinen?

Landiej

Daar dacht ik ook al aan inderdaad. Door het broedblok op te hangen stimuleer je het broedgedrag, terwijl het popje daar eigenlijk nog erg jong voor is.
Aan de andere kant: als het broedse gedrag er toch al was, en ze evengoed eieren was gaan leggen, kan je net zo goed gelijk leren dat dat in een broedblok hoort.

Lastige situatie. Gelukkig heb ik dat dilemma hier niet: mijn popje is ruim een half jaar, maar moet nog niks van ons mannetje hebben ::) :D

Wat de snippers in het blok betreft: volgens mij gebruiken de meeste kwekers geen houtsnippers maar zaagsel in broedblokken. Misschien laat ze dat wel gewoon liggen?

Lina

Ze is inderdaad eieren gaan leggen nummer 2 :-\ ligt in het hok........ook ik vindt het niet gepast dat ze zo jong al paren/broeden...maar vergaat instinctief :)

Ik kan en mag mij jammer er niet in mengen,ik zou het jammer vinden als ik de boosdoener :( zou zijn die haar broedgedrag in de weg zal staan....tot nu toe kijk ik af en toe om te kijken of alles ok is en dat is het eigenlijk wel ;)..........heb de kapotte ei weggedaan........en nu zit ze op ei nm 2,ik heb ook in de dieren

winkel gevraagd naar info,en alles duidelijk verteld ...maar deze meneer legt uit,dat ik beter alles zijn gang kan laten gaan.............met de mededeling dat dit ook zo in de natuur voorkomt........en in het wild gaan ze ook hun gangetje.....geen mens die er aan te pas komt!!

Ik denk dat ik alles zo maar laat gebeuren en de tijd zal het leren........in elk geval weet ze NU wat BROEDGEDRAG is.........en waarvoor de BROEDBLOK is....

Ze ligt gewoon netjes op haar ei ,en als dat het is wat ze wil dan vindt ik alles goed. :-\

Maar ik laat de blok wel hangen,en laat leden weten hoe het verloopt met de tijd ;D.......Groetjes en bedankt voor jullie reactie's.

Peggel

ik wil er nog maar 1 ding over zeggen nml,
dat als je die kast er in laat hangen en nooit zal ingrijpen ze aan de lopende band door gaan, sommige zijn net konijnen ::)

Lina

Hhahhahah,Peggel ;D.......als ze later klaar is met broeden...en even goed ze heeft donsjes of NIET dan haal ik m weg ,om haar juist die rust te gunnen.

Mijn aga's gingen ook maar door :P na 2 nesjes vondt ik het genoeg anders heeft zei weer geen kalk en vitamine's meer in het lijfje omdat ,alle kalk uit haar lijfje naar de eitjes gaan.

Dan raakt ze gestressed en uit geput

Anke

Hoi Lina,
Wat goed dat je valkje het ei nu in het blok heeft gelegd.
Nog even over de dierenwinkel:
Zonder nu alle dierenwinkels over 1 kam te willen scheren:
Mijn ervaring met dierenwinkels is dat ze totaal geen verstand hebben van wat vogels nodig hebben en wat je moet doen als ze ziek zijn.
Zelf niet als ze zelf ook vogels verkopen.

Als je vragen hebt over je valkjes en hun nestje stel ze dan alsjeblieft hier dan kunnen wij je helpen :)
Heb je het kapotte eitje alleen weggehaald of vervangen voor een nep eitje?
Succes!!
Groetjes Anke

Lina

Dag Anke,ik heb helaas geen nep eieren en heb het eerste ei in een bakje in de koeling bewaard.......!

Ik heb een vraag over de eieren ,heb inmiddels door dat er bij elke ei die bijna gelegd gaat worden eerst door het mannetje moet worden bevrucht.

Maar om de hoeveel dagen kan ik een ei verwachten om de dag ,of om de 2 dagen....BV.....woensdag eerste ei....zaterdag de tweede

Of Woendag een ei en vrijdag de tweede....dit zijn alleen voorbeelden,ik snap er niets meer van...... ::)

Ook heeft mijn valkje tussen de middag half 1 het blok verlaten en is pas na een badje .....een uur later weer op haar tweede ei gaan liggen.

Dan is de ei toch inmiddels koud geworden..geeft dit geen schade aan het ei,want ik weet wel dat als het eerste ei gelegd is ,een paar dagen later de tweede dat het popje bij de derde dag pas gaat broeden....

??????????????

Mogen die eieren dan zolang :o koud staan!!

Lina

Ik heb het gevonden om de twee dagen heb even lopen zoeken en zag op DORTSE VEERTJES van LARISSA  om de hoeveel dagen ze een ei leggen.........MET DANK aan LARISSA mooie SITE heb je  :Dben even gaan kijken.......... TOPPIE ;)!!!!!!

Rianne

Eitjes niet in de koeling bewaren! Een graad of 15-18 is voldoende.

Lina

Hoi allemaal inmiddels heeft popje 4 eitjes gelegd.

Gaat hartstikke goed,nog heel even geduld en we zullen zien!!

popje doet het goed en ligt netjes te broeden.......

Cookie hier op haar nestje