1 mei 2025, 19:40:44

Help ! 2 vrouwtjes moeten ei leggen

Gestart door Havic2006, 10 maart 2010, 12:07:41

« vorige - volgende »

Havic2006

Hallo allemaal,

Vanmorgen zag ik dat 2 van mijn vrouwtjes met een bolle rug zitten (precies of ze moeten een ei leggen). Ik heb ze inderdaad voorbije week regelmatig zien paren.
De voliere is te klein om nog 2 nestjes erbij te hebben (heb er namelijk al 1). Er hangen geen broedblokken in het hok.

Weet er iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ze geen ei leggen?

Groetjes

Landiej

Dat popjes eitjes leggen is natuurlijk een normale zaak! Zo werkt de natuur nou eenmaal. Dat er eitjes gelegd worden betekent echter niet dat ze uitgebroed moeten worden. Als je geen donsjes wil moet je de eitjes vervangen door nepeitjes. Deze zijn verkrijgbaar bij de betere dierenspeciaalzaak en bij de webshop hier op de site. Na een week of 3 kan je de eitjes weghalen.
Als je de eitjes eerder weghaalt zullen de popjes steeds opnieuw leggen.

Havic2006

Ik was inderdaad al van plan om de eitjes te vervangen, maar het probleem is dat ze dan zeer agressief worden tegenover de andere parkieten.

Het koppeltje dat nu een nestje heeft, heb ik ook al appart moeten zetten omdat het mannetje een andere parkiet had  verwond...

Landiej

Mja als valkjes broeds zijn kunnen ze agressief worden. Ik denk niet dat je daar heel veel tegen kan doen, behalve koppels apart zetten gedurende de periode dat ze eitjes hebben.