18 mei 2025, 20:32:20

meerdere vragen

Gestart door mellanie, 23 februari 2010, 15:11:43

« vorige - volgende »

mellanie

hoi allemaal

ik heb 2 weken geleden een valkje gekocht hij is helemaal wit met grijze/bruine tekeningen op zijn rug die doorlopen naar zijn staart. mijn eerte vraag is is dit een mannetje of een popje en waar kan je dat aan zien. volgens de winkel is hij nu 12 weken oud (10 toen ik hem kocht) en is hij goed tam te maken. we zijn nu 2 weken rustig bezig en hij komt inderdaad al op mijn vinger zitten als ik de trosgierst net buiten zijn bereik houd. maar nu is mijn tweede vraag. hij fluit totaal niet. ik heb hem 1x horen fluiten toen hij door heel de kooi aan fladderen was maar daarna nooit meer. hoe kan dit want naar ons idee heeft hij het best anar zijn zin!?

Sanna

Hallo Mellanie,

Allereerst welkom op het forum. Zo te lezen heb jij een witmasker cinnamon bont valkje. Bij bonte valkjes kun je aan het uiterlijk niet zien of het een mannetje of popje is. Dat kan alleen door middel van het gedrag duidelijk worden wanneer hij of zij een maand of 9 oud is, of je kunt een dna-test op de veertjes laten doen. Dan weet je het meteen, maar dat kost wel weer ca. € 20.

Ik denk dat jouw valkje nog een beetje onder de indruk is van alles. Ook verschilt het per valkje of die veel of weinig fluit. Maar ik denk dat hij over een tijdje echt wel meer van zich zal laten horen.

Goed dat hij al op je vinger zit hoor! Het tam maken vordert al aardig. Of een valkje het naar z'n zin heeft kun je opmaken uit z'n houding. Als hij er heel gespannen bij zit (veren strak, kuif flink de lucht in, lang en mager), dan heeft hij het nog niet zo heel erg naar z'n zin ;). Maar ziet hij er ontspannen uit, ligt het kuifje ontspannen en hoor je hem bijvoorbeeld met z'n snaveltje knarsen, dan is hij dik tevreden hoor. En mettertijd zal hij echt wel meer contact met jou gaan maken. Vooral wanneer hij uitvogelt dat voer en jij aan elkaar gekoppeld zijn ;D.

Veel succes verder met je valkje!

Groetjes, Sanna

mellanie

hi,

dank je wel voor je snelle reactie. hij zit inderdaad heel vaak op zijn snavel te knarsen maar zijn kuif blijft recht overeind staan maar als ik voor de kooi ga zitten en met hem ga kletsen dan maakt ie zich helemaal bol of gaat zich utgebreid zitten wassen en zijn veren glad strijken. ik stond er inderdaad raar van te kijken dat hij gister opeens op mijn vinger ging zitten dacht eerst dat het een foutje was mar 10 min daarna deed hij het weer alleen niet zonder de trosgierst hoor hahaha. ik ga hem in de gaten houden en zal binnenkort even foto's plaatsen

Sanna

O ja hoor, als hij zich uitgebreid gaat zitten poetsen is hij prima op z'n gemak ;).

Landiej

Je valkje is ook nog jong! Hij/zij moet de stem nog een beetje gaan ontdekken. :) Zeker als het een mannetje is zal je in de toekomst nog heel wat gezang te horen krijgen. Popjes maken minder geluid: onze Lola hoor je ook amper.

mellanie

24 februari 2010, 17:21:56 #5 Last Edit: 24 februari 2010, 17:28:36 by mellanie
als het werkt dan is dit mijn foto van mijn valkje op mijn vinger uit de kooi;-)
hoop dat dit een duidelijk beeld geeft zodat ik er echt achter kan komen wat voor valkje het is want dat vind ik ook wel leuk om te weten

Sanna

Ik blijf bij witmasker cinnamon bont. Eventueel ook gepareld (opaline), maar dan zou ik een foto van de rug moeten zien. Errug mooi valkje trouwens :-*.

Groetjes, Sanna

mellanie

24 februari 2010, 22:50:25 #7 Last Edit: 24 februari 2010, 23:05:36 by mellanie
ik heb hier een foto van een gedeelte van zijn rug

en een paar van hoe ver we al zijn met tam maken

Sanna

Ik denk dat ik parels zie, maar ik weet het niet zeker. Misschien dat iemand anders uitsluitsel kan geven.

Maar het gaat al hardstikke goed met tam maken zeg! En wat een geweldige kuif heeft hij!

Groetjes, Sanna

mellanie

ja gaaf he
hij is ook echt super lief hij komt nu rustig mijn kant op als ik voor de kooi sta maar hij durft nog niet op mijn vinger te gaan zitten als ik geen tros vast heb maar als ik het wel vast heb weet hij niet hoe snel die erop moet klimmen haha. we hopen alleen dat ie binnenkort wel gaat fluiten/kletsen want dat horen we bijna niet maar dat al ook vast wel goed komen. en die kuif gaat NOOIT naar beneden haha hij is er veel ste trots op of mijn vriend heeft hem zijn pot gel gegeven

Landiej

Ik denk inderdaad ook dat er een paar pareltjes tussen zitten. Witmasker cinnamon bont staat in elk geval vast :)

Of het een man of pop is zal het gedrag uit moeten wijzen: dat kan je in dit geval aan de kleuren niet zien. Wisten ze dit in de winkel niet te vertellen? Vaak kunnen kwekers wel uitrekenen welke mutaties man of pop zijn.

Hermien

Spannend hè, als je nog niet weet of het man of pop is. Wel een lieverd hoor. Gaat goed met tam maken, lees ik. Ga zo door en je zult heel veel plezier van hem/haar gaan krijgen.

Groetjes van mij en mijn 'Vliegtuig'.

;D   ;D   ;D   ;D

mellanie

nee we hebben hem bij de vogelkelder gehaald en die zeiden dat je het alleen kan uitzoeken door een dna test te doen. ik heb alleen hier op de site zitten kijken en bij een paar van jullie maar ze zijn wel duur daar zeg had beter bij een van jullie langs kunnen gaan haha. maja het is echt een schatje