28 april 2024, 13:15:15

Nieuwe vogels

Gestart door angelob1989, 22 februari 2010, 10:22:25

« vorige - volgende »

angelob1989

Hey,

Afgelopen zaterdag hebben wij de beslissing genomen om een valkparkiet aan te schaffen, dus wij naar een aantal winkels toe om te kijken of er nog een aantal leuke beestjes zaten.
Op een gegeven moment zagen we een leuke vogel, maar ze zaten met z'n tweeën dus hebben we ze beiden genomen.


Maar het probleem komt nu.. Beide vogels zaten vanaf zaterdagmiddag tot gisteravond geruisloos op de grond. Namen heel af en toe een zonnepit van het schaaltje dat ik neergezet had op de grond. Maar echt normaal eten ze niet en drinken al helemaal niet. Gisteravond ging ik ze achterna met een klein stukje appel, maar daar moeten ze ook niks van hebben. Ze gingen er zelfs naar boven van, op een stok zitten. En daar zitten ze nu al sinds gisteravond

De beestjes zijn 3 maanden volgens de winkel. Ik geloof dat wel, want ze zien er ook nog heel erg jong uit.

Wie o wie weet iets te verzinnen, zodat ze wel wat binnen krijgen.

Kimm

hoi,

de eerste paar dagen zijn ze een beetje van slag door de verhuizing en eten ze niet.
ik zou ze nu niet dwingen met voeren, laat ze zelf het voer opzoeken.
heb je de voerbakjes wel hoog hangen?
vandaag of morgen gaan ze wel eten en leg anders wat trosgierst in de kooi.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

angelob1989

Ja de bakjes hangen op de standaard plaatsen. Had alleen twee schaaltjes op de bodem gelegd met water en zaadjes omdat ze niet eten. Trosgierst ligt al in de kooi...
Hopen dat ze normaal gaan eten. Is drinken trouwens niet erg? Want dat hebben ze helemaal nog niet..

Groetjes Angelo

Kimm

meestal drinken ze als jij het niet ziet, omdat ze al niet veel drinken.
hou het maar even in de gaten. vanavond of morgen moeten ze toch wel gaan eten.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

angelob1989

Volgens mij kunnen ze de etensbakjes helemaal niet vinden... Heel vaag, daarnet een trosgierst onder de kraan gehouden en vlakbij ze gezet. Zodat ze wel hun vocht binnenkrijgen. En ja hoor, eten deden ze. Heel erg veel zelfs. Gelukkig maar. Vraag me alleen of ze die bakjes ooit gaan vinden, maargoed. Ze lopen ook nog best wankel in de kooi. Dus wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen.

Nemi

Hoe oud zijn ze? Aten ze al wel volledig zelfstandig in de winkel?
Meestal is het inderdaad even wennen na de verhuizing dus komt vast goed. En je kan altijd even de winkel bellen om te vragen wat voor voer ze daar kregen.

angelob1989

Ze zijn 3 maanden, eten zelfstandig. Heb ze vanmiddag al aan de telefoon gehad. Ze zeiden dat ik als ze morgen nog niet gedronken hadden opnieuw moest bellen. Om een oplossing te vinden.

*Manon*

Hoi hoi,

Ik weet natuurlijk niet in welke kooi of ze in de dierenwinkel zaten, maar ik zie ze hier dan zitten in van die kooien zonder tralies waar ze lekker in kunnen klauteren, dus misschien zijn ze dat ook niet gewend...

Kun je ze goed vastpakken? anders zou ik ze gewoon op het voer-, en waterbakje zetten, zodat ze weten dat het eten daar staat en ook dat ze kunnen oefenen in klauteren...

Succes!!

Groetjes Manon

angelob1989

Nee ze zijn voor geen meter te pakken... We gaan ze wel proberen tam te maken, maar ze moeten wel eerst normaal eten en drinken, voordat ze energie gaan verspelen door te vliegen in de kooi. Maar ze hebben wel heel erg veel gegeten van de trosgierst. Weet alleen niet of ik er goed aan heb gedaan om het heel erg nat te maken, zodat ze toch hun vocht binnen krijgen. Ze zijn ook niet heel actief ofzo. Ze blijven maar op dezelfde plek zitten.

Sanna

Hallo Angelo,

Het zou zomaar kunnen dat de vogeltjes wat jonger zijn dan dat ze in de dierenwinkel zeiden hoor. Maar goed, zo'n verhuizing is nogal niet wat voor ze. De eerste dagen zitten ze meestal heel stil in hun nieuwe kooi. Waarschijnlijk hebben ze nooit wat anders gekend dan de kooi in de dierenwinkel, dus je kunt je wel voorstellen dat ze flink moeten wennen.

Ze hebben nu in ieder geval trosgierst geproefd. Ik zou het trouwens maar niet meer natmaken hoor. Wat je het beste kunt doen is op alle niveau's in de kooi voer- en waterbakjes hangen. En omdat ze nu trosgierst kennen kun je dat gebruiken om ze er naartoe te lokken. Behang je kooi er maar zo'n beetje mee. Wanneer ze eenmaal goed eten kun je gewoon af en toe een stukje trosgierst geven, maar nu is die hoeveelheid helemaal niet erg. En uiteraard kun je dan ook de hoeveelheid etens- en drinkbakjes verminderen ;).

En je moet je ook maar niet zo druk maken om dat drinken hoor. Valkjes drinken maar heel weinig, eigenlijk zul je ze bijna nooit zien drinken. Bovendien zit je vast niet de hele dag voor de kooi, dus ze kunnen makkelijk als eens een slokje genomen hebben wanneer jij dat niet zag. Als ze eenmaal de etensbakjes gevonden hebben kun je ervan uitgaan dat ze ook drinken. Heb je de bakjes als eens gecontroleerd of er niet al een paar losse velletjes in lagen?

Succes en maak je niet te druk hoor. Ze zullen het echt wel vinden.

Groetjes, Sanna

angelob1989

Ze eten en drinken inmiddels. Wat een opluchting was dat zeg, toen we ze voor het eerst naar het water zagen gaan  ;D

Kimm

gelukkig maar  :D
ik kan mij het gevoel voorstellen van opluchting!
nu lekker gaan genieten van de valkjes.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sanna

Citaat van: angelob1989 op 24 februari 2010, 23:18:58
Ze eten en drinken inmiddels. Wat een opluchting was dat zeg, toen we ze voor het eerst naar het water zagen gaan  ;D


Ik weet het nog goed bij mijn eerste vogeltje ;D. Ik heb ook dagenlang naar het arme beest zitten staren omdat ik hem niet zag eten en drinken. Ik ben blij dat jullie nu weer wat rustiger kunnen ademhalen ;).

Groetjes, Sanna