5 mei 2025, 18:41:03

iets afleren?

Gestart door chicolover, 4 februari 2010, 12:45:19

« vorige - volgende »

chicolover

Hallo!

zoals sommige van jullie weten heeft mijn Chico een open kooi. hij kan dus rondvliegen wanneer hij wilt.
hij mag alleen 1 ding niet; op de hoge lamp zitten die savonds aangaat. deze lamp wordt echt gloeiend heet maar op een of andere manier (waarschijnlijk omdat de lamp zo hoog is) is Chico erg aangetrokken tot de lamp...
Vandaag is hij er al 10 x naartoe gevlogen en is erop gaan zitten, dit was overdag dus de lamp was niet aan. Ik heb hem steeds teruggezet op de plek waar hij hoort te zitten, maar is dit de goede aanpak als je een valkje iets af wilt leren?

want als hij dit savonds doet (wat hij al een keer heeft gedaan) brand hij z'n pootjes en dat zou echt heel vervelend zijn.

hoe kan ik hem nou zover krijgen dat hij niet meer naar die lamp toevliegt?
ik kan er geen gaas omheen bouwen ofzo.. dat gaat erg lastig.

wie heeft hier ervaring mee?

Landiej

Als je hem terugzet als hij iets stouts doet kan je op een strenge manier "Nee" tegen hem zeggen (niet schreeuwen!). Op die manier snapt hij op een gegeven moment wel dat hij verkeerd is.

Tot hij geleerd heeft dat hij niet op de lamp mag is het verstandig om iets van een doek over de lamp te doen zodat hij de poten niet brand. (Wel oppassen dat die doek niet in brand vliegt natuurlijk!)

Hermien

Persoonlijk denk ik niet dat je het hem kunt afleren. Zelf heb ik jarenlang een lamp met kap gehad, waar mijn valkjes graag zaten. Uiteindelijk heb ik die lamp weggedaan en er een plafonaire gehangen, je weet wel, zo tiet die tegen het plafond geplakt zit....... ;D

Hiermee is de rust weergekeerd.

Kimm

ik vraag mij soms af of ze de pootjes verbranden. bij mij zitten ze op een hete verwarming  ::)  en gewoon blijven zitten he.

valkjes zoeken altijd hoge plekjes op. als jij dit niet wilt zou ik de lamp weghalen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

chicolover

was het helaas maar zo makkelijk dat ik de lamp kan weghalen.. het is namelijk de enige lamp in de hele woonkamer en hij is van me vriend dus ik kan hem nieteens zomaar weghalen... ???

ik probeer de aanpak wel dat ik chico steeds terugzet en dan nee tegen hem zeg.. hij heeft vanavond nog maar 2 x naar de lamp gevlogen en ging op het hete gedeelte zitten en gaf geen krimp... toch heb ik hem er wel snel vanaf gehaald want toen ik met mijn eigen vinger de lamp aanraakte,brandde ik me vinger :o ik wil niet dat hij verbrandde pootjes krijgt.. dan kan ik hem ook nog gaan behandelen met brandwondenzalf..

ik denk wat ook een reden is waarom hij naar de lamp toe wilt; naast die lamp staat de grote spiegel waar hij dolgraag voor zit om te fluiten en macho rond te waggelen.. misschien dat dat een reden is.. ?
dan is het denk ik beter om hem helemaal niet meer in de buurt te laten van de grote spiegel en de lamp??
dan leert hij het vanzelf af dat het niet mag denk ik?

wel sneu want hij klimt altijd graag op mijn schouder om naar de spiegel toe te gaan..
en een grotere spiegel bij zijn hok mag ik niet maken want mijn vriend vind al dat chico's plekje 'een kermis' is.. ::)

Kimm

haha een kermis  ;D  ;D

het zou kunnen dat het door de spiegel komt, maar dat neemt niet weg dat valkjes toch de hoogste punten kiezen om te gaan zitten.

groetjes kim

chicolover

Citaat van: Kimm op  5 februari 2010, 16:23:38
haha een kermis  ;D  ;D

het zou kunnen dat het door de spiegel komt, maar dat neemt niet weg dat valkjes toch de hoogste punten kiezen om te gaan zitten.

groetjes kim

daar heb je gelijk in.. maar ik weet nou niet wat ik moet doen; moet ik hem nou weghouden bij de grote spiegel en dus uit de buurt van de lamp? want als ik hem daar hou dan wilt hij zingen maar hij wilt ook bovenop de lamp zitten. ik zet hem niet op de lamp maar als ik hem dan terug zet op zijn eigen plekkie, dan vliegt hij naar de lamp...

Kimm

tja ik denk het een of het andere, anders moet je de spiegel gaan afdekken. ik weet niet hoor of het je gaat lukken om hem van de lamp af te houden ???

bobbie

Hmmmmmmmm ............ ik denk dat je 's avonds toch de kooi dicht moet doen als de lamp aangaat, dit voor de veiligheid van je vogel. Het kan zijn dat je hem veel vrijheid gunt, en dat is alleen maar te prijzen ;), maar veiligheid voor alles is mijn motto.

groetjes, Nel :)

chicolover

Citaat van: bobbie op  5 februari 2010, 20:42:06
Hmmmmmmmm ............ ik denk dat je 's avonds toch de kooi dicht moet doen als de lamp aangaat, dit voor de veiligheid van je vogel. Het kan zijn dat je hem veel vrijheid gunt, en dat is alleen maar te prijzen ;), maar veiligheid voor alles is mijn motto.

groetjes, Nel :)

de kooi van chico kan niet dicht.. hij heeft een open kooi zonder tralies eromheen.

ik heb al een oplossing gevonden, ik heb de lamp in een andere hoek van de kamer neergezet en nu snapt hij er helemaal niks van ;D hij vliegt wel naar de spiegel toe maar daar blijft het bij, hij gaat niet meer naar de lamp!
ik heb hem wel 10.000x terug moeten zetten op zijn plek omdat hij steeds naar de lamp vloog dus vandaar dat ik de lamp in een andere hoek van de kamer heb gezet. en het werkte! ;D