28 april 2024, 09:27:29

schreeuwende valkjes

Gestart door Zero, 2 februari 2010, 10:21:15

« vorige - volgende »

Zero

Hoi,
wij hebben twee valkjes. Zero en Alfa. Eerst was er Zero die we van kleins af aan hebben. Die we dan ook tam gemaakt hebben. Dus heb ik (Marijke) veel aandacht eraan gegeven. Maar het probleem is nu als hij mij nog maar hoort begint hij te krijsen. Hij stopt niet meer. Het wordt alleen maar erger. Vroeger legde we dan een deken over de kooi en dan was hij rustig. Na een jaartje hebben we dan besloten om een tweede in huis te halen omdat de vriend zijn tante er eentje weg deed. Maar het stopt dus niet. Alfa is een rustige vogel die af en toe meekrijst maar daar blijft het ook bij. Zero daarentegen krijst de hele dag door. Ik sta op het punt om te bevallen en wij zijn ten einde raad. Als hier geen oplossing voor is zijn wij genoodzaakt de twee valkparkietjes weg te doen en dat is met veel pijn in het hart. Want als je ze uithaalt en ze komen op je schouder zitten zijn het schatten van vogels. Maar weet echt niet wat ik moet doen om dat krijsen te stoppen. Kan er iemand mij helpen alsjeblief?

Groetjes Marijke

Landiej

De deken over de kooi helpt ook niet meer?

Dit soort gedrag is heel moeilijk en lastig af te leren. Soms wil het nog wel eens helpen om hun omgeving te veranderen, bijvoorbeeld door de kooi opnieuw in te richten en nieuwe speeltjes te kopen.
Het negatieve gedrag negeren is daarna eigenlijk het enige wat je kan doen. Kan het zijn dat je valkje in de 'puberteit' zit? Hoe oud is hij nu? Is hij jou misschien als partner gaan zien, of schreeuwt hij ook als andere mensen in de buurt zijn?

Kimm

hoi marijke,

dit is een heel vervelend probleem.
wat je kan proberen is de kooi gaan veranderen van zero of op een andere plek te zetten.
ik denk dat zero jou als partner ziet en daarom om jouw aandacht vraagt. misschien heeft hij ook wel door dat jij zwanger bent en aandacht vraagt.
schreeuwt hij alleen als hij in de kooi zit?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Zero

Hoi, Zero hebben we nu twee jaar en alfa een half jaar. Mijn vriend zei dat ook al dat hij mij als partner is gaan zien. Maar het is verdorie soms lastig om er kalm bij te blijven. En ze wegdoen is nu echt het laatste wat we zelf willen. Ze zijn een deel van ons geworden. Als ik ze uit de kooi haal is er niets aan de hand. Maar vind dat soms gevaarlijk als we aan't afwassen zijn of aan't koken.
En ze de ganse dag uit de kooi laten doen we niet. Maar als hier volgende maand een babytje in huis ligt en Zero krijst zoveel gaat dat babytje ook geen rust hebben.

We gaan nog eens proberen om andere speeltjes in de kooi te leggen en miss ook een grotere kooi. Aangezien we juist vier maand verhuisd zijn, weet ik niet of dat gaat helpen maar het is het proberen waard hé.

Dank je  Marijke

Kimm

hoi marijke,

als ik aan het koken ben, dan zijn mijn valkjes altijd vast in de kooi. is toch een beetje link om ze dan los te hebben.
als hij aan het schreeuwen is, dan is het de kunst om dat te gaan negeren. zogauw hij stil is, dan haal je hem eruit.
doordat hij schreeuwt en je laat hem bv los, dan heeft hij zijn zin en zal hij dit altijd zo blijven doen. net zoals kinderen  ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Valk1969

Hallo,

De schreeuwer ziet jou als partner en dat is lastig als je aan het bevallen bent of er tegen aan zit. Als je de mogelijkheid heb zou ik eens een andere kooi proberen. Ander formaat of vorm zou al voldoende zijn en andere speeltjes erin. Bij sommige vogels kan dit een effect hebben dat ze dit als nieuw ervaren en ook meer naar de vogel trekken die er als laatste bij is gekomen. Verder is het lastig als hij blijft schreeuwen en hoop dat het snel ophoud voor ieder in het gezin.

Gr,

Patrick

Zero

Dank je, we gaan het proberen en hopelijk heeft het effect

Landiej

Succes!

Ook met de bevalling uiteraard ;)