4 september 2025, 12:51:32

help

Gestart door winnythepooh, 24 januari 2010, 21:23:49

« vorige - volgende »

winnythepooh

Moet ik helemaal handopfok gaan doen dan??
Of zou meepappen genoeg zijn daar staat niks over daar
mary-ann

winnythepooh

Heb bird food van harrisons gekregen en 2 kleine spuitjes
mary-ann

Rianne

De harrison's pap is heel goed, heb m zelf ook eens moeten gebruiken.
Ik heb even het schema opgezocht, je valkje is 4 weken en zou dus 3 voedingen op een dag moeten krijgen.
Over meepappen staat inderdaad niks, daar kun je ook geen informatie over geven omdat ieder geval weer een geval apart is. Dus voor elke situatie is er weer een andere oplossing.

Je maakt de pap als volgt:
- water koken
- klein beetje in een bakje doen (je valkje heeft maar 9 ml nodig, wat ik deed is 12 ml gekookt water in een bakje doen met de spuit ipv op de gok in het bakje gieten)
- klein beetje harrison's erbij doen en roeren
- de pap moet niet te dik of dun zijn, de dikte van appelmoes of vla is goed
- vul het spuitje en voel op je lip of de pap niet te warm is, of gebruik een thermometer, het moet zo'n beetje 37 graden zijn
- pak je valkje dusdanig vast dat je je hand over het lijfje hebt en dat je met je duim en wijsvinger het kopje vast kunt pakken
- evt het kopje iets achterover houden, zodat de slokdarm in 1 lijn zit met het snaveltje, dit is ook de houding waarin de ouders voeren
- doe het spuitje in het snaveltje en begin langzaam te spuiten

Je zult zien dat het in het begin helemaal niet gaat. Dit is normaal, hij is het immers niet gewend. Als hij de smaak te pakken krijgt, gaat het eigenlijk vanzelf, dit omdat ze niet meer zo inimini zijn en je hem goed vast kunt houden.
Succes, en als er vragen zijn, gewoon weer een berichtje plaatsen!

winnythepooh

En als ik ga meepappen wat advieseer je dan hoeveel??
Of gelijk helemaal zelf voeden
mary-ann

winnythepooh

Heel erg bedankt dat je het hebt opgezocht voor me
mary-ann

Rianne

Hebben ze intussen alweer gevoerd?

Met 9ml prop je hem niet helemaal vol dus ik denk dat wel voldoende is. Laat je valkje in ieder geval niet de nacht ingaan met een (bijna) lege krop.

winnythepooh

Hij weegt nu 95 gram doe dus nog even niks laat ze nog even
mary-ann

winnythepooh

Hoe voel je dat dan of die vol of leeg is??
mary-ann

winnythepooh

Ok het is zover weer afgevallen 88 gram ben nu met voeren begonnen alleen hoe houd ik de pap warm voor ik het weet is het koud namelijk
mary-ann

bobbie

Citaat van: winnythepooh op 13 februari 2010, 11:03:12
Ok het is zover weer afgevallen 88 gram ben nu met voeren begonnen alleen hoe houd ik de pap warm voor ik het weet is het koud namelijk

Hoi hoi,

Ik heb niet alles gelezen, alleen je laatste vraag:

Een kommetje voeding in een kommetje heet water, dan blijft het warm ;) Wel de temp blijven checken, dat het niet te heet is.

winnythepooh

Ok voeren lukt niet echt krijg geen grip op z n koppetje heb er denk ik maar 3 ml ingekregen
mary-ann

winnythepooh

Ik heb nog een vraag als ik het spuitje in zijn snavel doe dan zou ik langzaam moeten spuiten met pozes ertussen of langzaam blijven spuiten en hoelang zou je gemiddeld met een voeding bezig zijn als het goed gaat??
mary-ann

bobbie

Steeds een beetje in zijn bekkie en pauze zodat ie de kans krijgt het in te slikken. Het zal steeds beter gaan, het is wennen voor de kleine. Hoelang je er over doet is per vogel verschillend.  :)

winnythepooh

Ok heb gemerkt dat het beter gaat als ik zijn koppetje niet vastheb ik begin met 2 keer daags 4 tot 5 ml want volgens mij voert pa hem nog wel even kijken of dat voldoende is kan altijd nog meer geven als nodig
mary-ann

winnythepooh

Trouwens dat vergeet ik hij heeft vanochtend wel een paar zaadjes gegeten en hij klimt helemaal naar boven en kan al vliegen dus dat gaat heel goed
mary-ann