16 juni 2024, 05:19:58

help

Gestart door winnythepooh, 24 januari 2010, 21:23:49

« vorige - volgende »

winnythepooh

Wat denk jij?? Wat is wijsheid
mary-ann

Rianne

Wijsheid zou zijn om ze toch te vervangen. Dat geeft jou de tijd om je meer te verdiepen in het kweken, en je wat in te lezen over de dingen die mis kunnen gaan. Een volgende kweekronde weet je dan wat je te wachten kan staan en ben je er op voorbereid.
Ik neem aan dat dit een onervaren koppel is, het gaat vaak mis de eerste keer, of eerste paar keer.
Ik kan niet zeggen wat er gaat gebeuren als je de eieren uit laat komen. Misschien zorgen ze er nu wel voor. Maar misschien ook niet. Kun jij dan voor 4 pasgeboren valkjes zorgen? Zo niet, kun je er beter voor kiezen om ze niet geboren te laten worden, ipv dat ze doodgaan na het uitkomen.
Als dit jong 4 a 5 weken is, kun je het blok weghalen. Geef je koppel (en jezelf) dan wat rust. En als je goed voorbereid bent, probeer het dan over een paar weken nog eens :)

winnythepooh

Ok ik ga ze vanmiddag vervangen dan maar is het geen probleem dat die nepeitjes veel kleiner zijn en hoe lang moet ik ze laten broeden op die nepeieren want donderdag is het donsje al 4 weken
mary-ann

Rianne

Het duurt normaal 18-21 dagen voor een ei is uitgekomen, dus ze zullen er zeker 3 weken op zitten. Ze verliezen vanzelf interesse in de eitjes. Ze zullen er over het algemeen weinig problemen van maken dat de eitjes kleiner zijn. Zo slim zijn ze nu ook weer niet ;D

winnythepooh

Ok dank jewel heb ze vervangen en zal dat met ieder nieuw ei gaan doen
mary-ann

winnythepooh

Ik heb net het donsje gewogen en hij is ongeveer 5 gram afgevallen heeft een hele tijd rond de 100 gram gewogen en nu ongeveer 95 is dat erg??
Hoor hem ook niet meer zo vaak gevoerd worden
mary-ann

winnythepooh

Ben net bij de va geweest voor de zekerheid en ik heb een anti legdrank mee gekregen moet ze 2 x daags 1 druppel van krijgen en het kan geen kwaad volgens hun dus we zien wel of het werkt 
mary-ann

Rianne

Nog nooit van gehoord, hoe heet het?
5 gram is aardig wat, maar gezien zijn gewicht is het niet zorgelijk. Het jong is wat meer in beweging en verbrandt op die manier meer energie dan hij voorheen deed, toen zat hij alleen maar stil.
Wacht het even af, of hij morgen ook weer is afgevallen. Biedt je de ouders wel zoveel mogelijk aan? Groente, brood, eivoer, trosgierst, enz?

winnythepooh

Elke dag krijgen ze vers eten en het drievoudige van wat ze voorheen kregen plus extra eivoer natgemaakt brood natgemaakt en droog gierst denk 1 a 2 keer per week alleen groente niet echt
Kleine word nu wel gevoerd door zowel pa als ma
maar verder zijn ze sinds ik de eitjes heb vervangen niet meer in het nesthok gaan zitten
Staat er niet op hoe het heet 1 leg drank 5 ml staat erop verder niet het is wit
Ze zou niet meer moeten gaan leggen nu ze had 3 eieren gelegd ik laat wel weten of het werkt 
mary-ann

winnythepooh

Sinds ik de eieren heb vervangen voor nepeitjes gaan ze niet meer op het nest donsje weegt nog 92 gram weer afgevallen dus ga vanavond nog een keer wegen want hij is de hele ochtend nog niet gevoerd en normaal gesproken wel elke ochtend tot wanneer moet ik afwachten en als ik zou moeten pappen waar haal ik dat ??
mary-ann

Rianne

Er zijn dierenwinkels die het verkopen, vraag naar Nutribird A19, als ze die niet hebben is A21 ook goed. Met andere merken heb ik geen ervaring maar daar zullen ook wel goede merken tussen zitten.
Als je het jong onder in de kooi zet, misschien helpt dat? Omdat hij er zelf ook al eens is uitgeklommen? Dan zien de ouders hem en horen ze hem bedelen. Als ze dan nog niet voeren zou ik niet te lang wachten met handopfok.

winnythepooh

Hij is er vanochtend al een paar keer uitgeweest en het blok staat onder in de kooi maar hij bedelt niet echt maar normaal is hij allang gevoerd ik moet straks weg maar haal alles in huis en weeg hem vanavond weer het is 10 procent van zijn gewicht toch wat je mag geven en hoe vaak
mary-ann

winnythepooh

Bij de handopfok staat bij vier weken 3 keer daags maar daar is het gewicht stukken lager en voor een gewicht van 80-90 gram 2 keer daags moet ik dan 2 keer geven
mary-ann

winnythepooh

Hij is net 1 keer heel kort gevoerd door zijn vader dierenwinkel bij mij heeft het niet ga naar de va zo en haal het daar als ze het hebben
Jij hebt ervaring met handopfok??
Ik heb echt instructies nodig want als ik alles lees over niet lege krop kropverzuring enz word ik eigenlijk een beetje huiverig dat ik het niet goed zal doen misschien
Weet niet of het een probleem is dat telefonisch te doen dat ik mij telefoonnummer doormail ofzo
mary-ann

Rianne

Geen nood, we hebben op het forum ook een onderdeel Handopfok!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/board,13.0.html
Vraag je ook meteen een spuitje bij de DA? Want daarmee voer je je valkje.