10 mei 2025, 19:23:19

helpt kortwieken echt

Gestart door corina, 16 januari 2010, 19:37:01

« vorige - volgende »

corina

mijn valkje  is niet echt tam te krijgen
hij /zij wil niet bij ons komen zitten en als je haar op je hand wilt dan gaat ze blazen .
nu denk ik er over om hem/haar te laten kortwieken.
maar dan wil ik wel zeker weten dat het helpt anders vind ik het zielig want bij mijn andere valkje laat ik dat dan niet doen deze wil wel bij ons zitten.
(ik weet niet of het mannen of poppen zijn )
ben wie ik ben

Anja

Je valkje gaat niet tammer worden als jij hem/haar kortwiekt.

Daarvoor is geduld, geduld en nog eens geduld nodig. Heb je het stappenplan al doorgenomen?

http://www.valkparkiet.com/nl/files/tammaken.htm

Liefs,

Anja

corina

de meeste dingen heb ik al geprobeerd uit het stappen plan maar ik heb geen kooi apart voor valkje en hij/zij doet alles samen met kuifje behalve bij je zitten
dus ik dacht als ik valkje nou kortwiek kan hij/zij er aan wennen om bij je te zitten

groetjes corina
ben wie ik ben

Anja

Heb je de toilettraining al geprobeerd?

Je neemt je valkje mee naar bv het toilet. Daar is de ruimte veel kleiner en heb je dus kans dat ie eerder tam wordt.

Liefs,

Anja

hannibal

Hi Corina
sommige valkjes zijn moeilijker tam te krijgen, en er zijn verschillende graden van tamheid, kortwieken is een drastische maatregel, de natuur van de vogel is om te vliegen, maar mijn verhaal is het volgende,
Een vriend van mij werd een ''tam'' valkje verkocht, in een dieren winkel,  bleek dus dat het beestje erg gekortwiekt was, toen de veren weer begonnen aan te groeien, verdween de tamheid ook, dus het hielp alleen maar als je hem gekortwiekt hield, de vogel is een beetje half tam nu, wat op zich niet erg is .
Ieder valkje is verschillend, misschien dat de jouwe wel tam blijft of wordt met kortwieken, zelf heb ik er niet veel vertrouwen in.

Groetjes van Hannah en de 7

Kimm

bij sommige valkjes zit het in de aard om niet echt tam te worden.
blijkbaar is je valkje angstig omdat hij aan het blazen is.
zelf vind ik persoonlijk het wel de moeite waard om het valkje te laten kortwieken en te kijken hoe dat gaat.
werkt het niet, dan weet je dat. als het valkje gekortwiekt is, kan je hem makkelijker laten opstappen en gaan oefenen met hem.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

corina

bedankt voor de reakties
ik zal eerst de tip van wc traaining proberen
(al weet ik nog niet hoe ik valkje daar ga krijgen)

groetjes corina
ben wie ik ben

Gerdaaaa

Hoi,

Probeer hem op je hand te krijgen in de kooi.. zodra hij erop zit, leg je je andere hand erover heen (kopje vrij houden). Dan neem je hem mee naar het toilet.

Ik heb ook 2 valkjes, de ene is super tam, de andere krijg ik niet tammer als hoe ze nu is.
Wat ik met haar doe is idd om de zoveel weken, weer een 'opfris'cursusje in het toilet. Even alleen met mij, zonder andere vogel die haar afleid.

Het is dus inderdaad zo, het ene valkje wil tammer worden dan de ander.

Landiej

Hoe oud is het valkje eigenlijk?
Op zich, als het valkje niet te oud is, moet je met het stappenplan en de toilettraining een héél eind kunnen komen. Veel oefenen en geduld hebben is vaak de beste oplossing.

corina

hoi,
mijn bij de valkjes zijn volgens mij van oktober 2009

ik heb vandaag de toilettraining  geprobeerd
hij/zij bleef maar wild vliegen en scheewen naar de andere
deze schreeuwde vrolijk terug uit de kamer
het lukte om hen een paarkeer op mijn vinger te krijgen
dus ik zal het iederedag even gaan proberen
misschien word hij dan wat rustiger.

groetjes corina
ben wie ik ben

Landiej

Het is inderdaad een beetje een stress momentje als ze naar elkaar gaan roepen, maar je zult zien dat oefening kunst baart ;) Het is bij ons ook gelukt, en jouw valkje is zeker nog jong genoeg om tam te kunnen worden!

Heb je een stukje trosgierst of iets anders lekkers meegenomen naar het toilet? Daarmee kan je nog een beetje paaien :P

vera1952

hoi

ik wil wat vragen ik heb 5 valkjes 4 zijn gekortwiekt en geweest maar bij 2 valkjes zijn de vleugeltjes weer aangegroeid
en tobi vliegt als een tornado door het huis
gaat wel goed vliegt niet ergens tegenaan
maar wat ik wel vindt hij en zij komen niet meer
bij me ze vliegen weg als ik hun op mijn hand wilt
laten stappen
het lijkt wel of de aanhankelijk zo verloren gaat
en dat vindt ik wel jammer,op die manier denk ik dat de tam heid dan verdwijnt
ik heb ergens zitten lezen dat het toch beter is
om de vleugeltjes toch wel wat in te korten
i.v.m met zijn ,en of de vogels hun veiligheid
omdat ze ook zo maar naar buiten kunnen vliegen
in een onbewaakt ogenblik en dan vindt je ze nooit
meer terug ,,kunnen ze nu niet zo erg best vliegen
dan komen ze vanzelf wel ergens neer en dan kan je
ze beter weer oppakken,want ze schijnen je dan wel te roepen ,maar als ze in een boom zouden gaan zitten dan vliegen ze waarschijnlijk helemaal weg.
maar aan de andere kant als er één naar buiten vliegt terwijl
je het niet ziet of merkt dan kunnen ze hun eigen weer beter
verweren en weg vliegen door en voor gevaren,
maar hun eigen voer kunnen ze buiten toch ook niet vinden
dus dood gaan ze dan toch wel
maar aangezien ze in een beschermde omgeving leven
hebben ze die wegvlieg nijgingen niet nodig toch?
ik denk dat ik toch weer een stukje van de vleugeltjes eraf haalt 2 of 3 pennen

ja wat is nu wijsheid,
groetjes vera

corina

hoi hoi
@ Landiej
ik had een stukje trosgierst mee maar daar heefd hij/zij geen oog voor jammer genoeg.

maar ik ga door met proberen .
groetjes corina
ben wie ik ben