10 mei 2025, 22:05:25

wat is wijsheid

Gestart door vera1952, 20 januari 2010, 01:11:11

« vorige - volgende »

vera1952

hoi
ik wil wat vragen ik heb 5 valkjes 4 zijn gekortwiekt en geweest maar bij 2 valkjes zijn de vleugeltjes weer aangegroeid
en tobi vliegt als een tornado door het huis
gaat wel goed vliegt niet ergens tegenaan
maar wat ik wel vindt hij en zij komen niet meer
bij me ze vliegen weg als ik hun op mijn hand wilt
laten stappen
het lijkt wel of de aanhankelijk zo verloren gaat
en dat vindt ik wel jammer,op die manier denk ik dat de tam heid dan verdwijnt
ik heb ergens zitten lezen dat het toch beter is
om de vleugeltjes toch wel wat in te korten
i.v.m met zijn ,en of de vogels hun veiligheid
omdat ze ook zo maar naar buiten kunnen vliegen
in een onbewaakt ogenblik en dan vindt je ze nooit
meer terug ,,kunnen ze nu niet zo erg best vliegen
dan komen ze vanzelf wel ergens neer en dan kan je
ze beter weer oppakken,want ze schijnen je dan wel te roepen ,maar als ze in een boom zouden gaan zitten dan vliegen ze waarschijnlijk helemaal weg.
maar aan de andere kant als er één naar buiten vliegt terwijl
je het niet ziet of merkt dan kunnen ze hun eigen weer beter
verweren en weg vliegen door en voor gevaren,
maar hun eigen voer kunnen ze buiten toch ook niet vinden
dus dood gaan ze dan toch wel
maar aangezien ze in een beschermde omgeving leven
hebben ze die wegvlieg nijgingen niet nodig toch?
ik denk dat ik toch weer een stukje van de vleugeltjes eraf haalt 2 of 3 pennen

ja wat is nu wijsheid, 

--------------------------------------------------------------------------------

groetjes vera

Landiej

Hier heb ik één mannetje dat vroeger gekortwiekt is geweest. Hij is inmiddels ruim een jaar oud, en na de eerste keer heeft hij gewoon zijn vleugeltjes mogen houden. Loekie is nog steeds lekker tam en komt graag bij ons zitten.
Lola, die nu bijna een half jaar oud is, is nooit gekortwiekt geweest maar ook prima tam geworden. Het eerste wat ze doet als je in de buurt komt is haar kopje omlaag doen om gekroeld te worden.

Kortwieken is dus in principe geen vereiste, maar ik kan me voorstellen dat het met 5 valkjes een ander verhaal wordt. De valkjes zijn een echte groep en kunnen meer naar elkaar toetrekken dan naar hun baasje(s). Als het niet lukt om je valkjes tam te houden door veel aandacht en tijd, kan je er natuurlijk voor kiezen om ze weer te kortwieken.

Het argument van het wegvliegen vind ik niet echt relevant: een stukje vliegen kan ook met gekortwiekte vleugels, dus je moet je valkjes altijd in de gaten houden! Gewoon ramen en deuren gesloten houden als de valkjes uit de kooi zijn lijkt me een maatregel die je zowel met gekortwiekte als met gewone valkjes moet nemen.