29 april 2024, 06:38:15

Vogel met gebroken pootje (geen valk)

Gestart door Aniris, 17 januari 2010, 17:03:37

« vorige - volgende »

Aniris

Lieve allemaal,

Een dag geleden hoorde ik een heel naar verhaal van mijn huisgenoot over wat haar vriend is gebeurt met een zebravinkje.

Dit is er gebeurt:

Hij heeft van zijn moeder een paar zebravinkjes gekregen omdat zij ze niet meer wilde hebben, en zit er nu een beetje mee opgescheept. Hij heeft volgens mij niet zoveel met vogels, en probeert ze naar zijn weten goed te verzorgen.

Nu een paar dagen geleden heeft hij de vogeltjes uit de kooi gelaten om ze wat meer beweging te geven. Dat ging allemaal goed, maar toen moest hij ze ook weer terug de kooi in krijgen, wat deze vogels dus totaal niet gewend waren. Dus na een achtervolging had hij het vogeltje in een hoekje in zijn kamer ingesloten, om hem te vangen en weer terug te zetten. En op een of andere manier, terwijl hij naar de vogel graaide, sprong die om hoog en door het vastpakken heeft dit vogeltje toen zijn pootje gebroken!

Toen ik dit verhaal hoorde ben ik natuurlijk heel erg geschrokken, ik probeer ze nu ook te stimuleren om iets te doen. Alleen het punt is dat hij er geen geld aan wil/of kan uitgeven. Nu vroeg ik er vandaag naar, en ze zeiden dat ze op internet hebben gekeken wat de opties waren en vertelde mij dat zolang de vogel geen hinder eraan ondervind je er eigenlijk niks aan kunt doen, en dat een arts dat ook niet doet.

Nu maak ik mij toch zorgen, want ik kan niet geloven dat een vogel geen pijn/last heeft van een gebroken pootje...:(

Wat is jullie mening hierover, en hebben jullie nog enig advies?

mvg, Roxanne

ps. de vogel is niet bij mij thuis, dus ik kan zelf niet zien hoe het ermee gaat.

Anja

Naar de VA en wel zo snel mogelijk. anders vergroeit dat pootje helemaal.

Ik heb er totaal geen woorden voor dat iemand zo met dieren om gaat. Daar kan ik dus behoorlijk kwaad om worden.

Kaatje

Zebravinkjes hebben hun pootjes nodig om van stok naar stok te kunnen hippen. Bij een valk ligt het iets anders. Deze kan door de kooi klimmen door zijn of haar kromme snavel en op zo'n manier bij het eten komen.

Ook doet een gebroken pootje natuurlijk hartstikke zeer  :'(

Bij mijn valkje is er ooit een potje zoetjes op zijn pootje/teentje gevallen en deze trok hij heel de tijd in, laat staan bij een gebroken pootje.

Kan je je huisgenoot niet overhalen, desnoods vraagt die vriend even wat geld aan zijn moeder, maar dit beestje moet zeker even langs de Vogelarts.

Ik neem jou niks kwalijk, ik hoop alleen dat je hun kan overtuigen dat het noodzakelijk is om hier naar te laten kijken of dat je zelf misschien even een kijkje kan gaan nemen. Hopelijk valt het mee!

Groetjes, Karin

Nemi

Ik wordt hier heel verdrietig van  :'(
Moeilijke situatie ook voor jou Roxanne, goed dat je je best doet het beestje te helpen! Ik hoop echt dat het je lukt je vriend over te halen want het zal toch duidelijk zijn dat zo'n beestje zeker last heeft van het pootje.
Ik had al willen zeggen breng maar hier dan regel ik het wel. (dan krijgt ie het beestje uiteraard niet terug  >:( ) Maar ik zie dat je helemaal in Amsterdam woont.

Misschien is het ook verstandig je vriend over te halen de vinkjes weg te geven aan een vogelliefhebber.

Saar

Het enige van hij zelf zou kunnen doen is spalken, maar toch is het het beste om naar een vogelarts met dat beestje te gaan. Wilt ie dit niet, dan had hij niet aan huisdieren moeten beginnen ::) Klinkt misschien hard, maar huisdieren kosten nou eenmaal geld. Dus ook als ze ziek zijn....

Anja

Hoe is het nu met het vogeltje? Is er al iets aan gedaan?

Aniris

Lieve allemaal,

Sorry voor de late reactie!

Ik en een vriend hebben met hem gepraat en ook de punten genoemd waar jullie mee kwamen, maar tegen beter weten in is hij toch niet bij een arts geweest. :( Hij schijnt het nu wel gespalkt te hebben, maar toch... *zucht*

In ieder geval bedankt, we hebben het geprobeerd, maar het schijnt niet door te komen. Helaas. :(

Saar

Is het dan niet mogelijk om hem zo ver te krijgen dat hij ze herplaatst? Dit schiet namelijk niet op zo :-\ Petje af hoor voor jou dat je zo je best doet :-*

Rianne

Zelf spalken is geen garantie op een gezond pootje, als je dit verkeerd doet kan het ook scheef groeien! Ik weet niet hoe snel een breuk geneest bij een vogel, misschien is hij al te laat...

Aniris

Ik zal proberen of hij ze niet wil herplaatsen, maar van wat ik hoorde heeft hij er nu weer een nieuwe bij, waarom vraag je je dan af...

Soms lijken we tot hem door te dringen en luistert hij ook echt naar wat we zeggen, en dan de volgende dag lijkt hij het weer kwijt te zijn! Ik erger me hier behoorlijk aan, aangezien ik al naar een dierenarts ren als mijn hond zn teen stoot! (nou ja, bijna dan ;))

Ik zal ook eens zn vriendin aansporen, misschien dat hij het van haar beter kan hebben.

Saar