17 juli 2025, 06:05:19

moet ik iets voor nood in huis halen?

Gestart door druppel, 15 januari 2010, 13:18:10

« vorige - volgende »

druppel

ik heb sinds vandaag 2 donsjes, en ik ben hier totaal niet op voorbereid ::)
(in het topic verhalen heb ik uitgelegd waarom niet)
ik weet ook niet zo goed of ik nou blij moet zijn  ::) maar ja het beste ervan maken is het minste wat ik kan doen, dus de vraag ik wat moet ik halen voor als er iets fout gaat?
ik las al dat als alles goed gaat ik niets hoef te doen, maar ja dimmy mijn mannetje is nog zo jong.

xx-inge-xx

druppel

xx-inge-xx

Je had beter kunnen wachter tot Dimmy 1 jaar was, vanwege de onervarenheid. Gewoon in de gaten houden dus.

druppel

tja ik weet het, ik had voor het goeie misschien zelfs nog wel langer willen wachten, in verhalen vertel ik ook dat ik stom ben geweest, maar wel het beste ervan wil maken want dat is het enige wat ik nog kan doen.
nou is het gelukkig wel zo dat dimmy iig wel hielp met broeden (dit deed dauw mijn vorige valkje nooit)

oke ik hoef dus volgens jou niks te halen?

Kimm

hoi,

nou gefeliciteerd met je donsjes!

mocht er iets fout gaan dan heb je wel handopfok voeding nodig. dit is toch wel handig om in huis te hebben.
nutribird a21.
en een spuitje voor het geven van de pap. een warme lamp evt. dit is voor als het niet goed gaat.
geef de ouders ook bruin brood en eivoer.
verder de donsjes gaan wegen en goed in de gaten houden of de kropjes vol zijn en goed legen.
meer info hierover kan je vinden bij kweken en handopfok.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

druppel

nr 3 is zojuist uit het eitje gekropen, ik dacht altijd dat dat net zo versprijd gebeurde als het leggen vanaf 11 uur vanmorgen komen ze uit hun eitjes ???

ze zijn wel schattig hoor en dimmy zit er nu op en drup zit te eten

@kim dank je ik begin wel een beetje blij ervan te worden nou hoor, ik heb een beetje kriebels als ik zo nou het nieuwbakken gezinnetje kijk.
nutribird bij de dierenspeciaalzaak? lamp ga ik even voor bellen

ik heb dat al gelezen hoe doe je die donsjes uit het nest halen met 2 blazende en aanvallende ouders? en verstoor ik de boel dan niet teveel?

Kimm

nutribird kan je bij de dierenspeciaalzaak halen.

soms komen de donsjes achter elkaar  :D

over de donsjes uit het nest halen, gaat iemand anders jou even vertellen hier  ;)

*Manon*

Hoi hoi,

Spannend zeg!!
Ik kan me voorstellen dat het even paniekerig voelt voor je, maar dat hoeft het niet te zijn  ;)

Ik heb ook een drieling op dezelfde dag geboren gehad... komt waarschijnlijk, omdat de ouders vanaf ei 3 fanatiek zijn gaan broeden en zo ontwikkelen de eitjes gelijk.

Als het goed is, doen de ouders het werk!

Ik zou je valkjes nu inderdaad elke dag brood geven, eivoer, grasparkietzaadjes en valkparkietzaadjes, elke dag een stengel trosgierst en elke dag spinazie en andijvie en evt andere groente en fruit.
Het is een hele waslijst, en je moet ook vaker bijvullen met voer, want ze eten nu veel en veel meer, dus je moet wel 3 keer voer bijvullen, maar dat loopt wel los als je het in de gaten houdt.

Grasparkietzaadjes, omdat dit kleiner is dan valkjesvoer
Valkparkietenzaadjes voor je valkjes zelf
Spinazie en andijvie zijn goed voor het ijzer en kalk, dit komt dus ook bij de donsjes en het is dus ook goed voor hun ontwikkeling.
Eivoer en trosgierst is makkerlijker te verteren voor de donsjes, als ze wat ouder zijn, zul je merken dat de ouders meer zaadjes gaan geven.

Hoe ik altijd de ouders bij de donsjes weghaal als ik ze wou wegen of het blok wou verschonen heb ik ook van iemand anders afgelezen, maar het werkt wel goed...

Met een pollepel jaag je de ouders uit het blok, of soms als je het voer gaat verversen komen ze zelf uit het blok, maar je jaagt ze eruit en dan zet je iets voor het gat... ik zet de deksel van de bak waar het voer in zit voor het gat, zodat ze niet meer naar binnen kunnen... dat geeft jou de tijd om het blok te verschonen en de donsjes te wegen of te bekijken e.d.

Nou, succes met de donsjes!

Groetjes Manon

druppel

oke dank je iig dimmy doet wel lelijk als drup erbij komt in het nesthok als hij erop zit hoort dit?

*Manon*

Ze zijn beschermend en kunnen elkaar afkatten, ik heb dit zelf nie echt zo meegemaakt, misschien dat je daar nog een beter advies over krijgt hier.

Groetjes!!!

druppel

ik denk dat druppel ze of in ieder geval een eten aan het geven is, ik kan het niet goed zien dimmy zit in de opening te kijken naar me ;)
kan dat eigeel gewoon zo moet dat niet nat? waar halen die donsjes hun vocht vandaan?

Kimm

eivoer kan je ook een beetje rullen met water en een druppel roosvicee.

druppel

druppel

nou het gaat hier wel goed denk ik met de kleintjes, ik kan niet goed zien of hun krop goed gevuld is maar ik zie wel dat ze veel snavel aan snavel zitten met de kleintjes.
de kleintjes zijn nog steeds licht rose dus lijken mij niet uitgedroogd  ???
ze zitten met hun hoofdje omhoog.

al met al lijkt het er volgens mij goed te gaan ;D