2 mei 2025, 23:23:30

Valk verliefd?

Gestart door kuifje10, 3 december 2009, 15:16:00

« vorige - volgende »

kuifje10

Hallo,

Vertoont onze valk geslachtsrijp gedrag?

Hij (denken wij) heeft een gebreid balletje gevonden en stapt daarop onder gefluit en gepruttel, vleugels wijd, koppie naar beneden en schuift daarna met zijn gatje over de bal. Valt er ook regelmatig af! Een balletje blijft rond natuurlijk. Na de zogenaamde daad, blijft hij stevig in de buurt van het balletje.

Maar, en dat is minder hij valt zijn beste vriend aan (onze hond, normaal zijn die 2 onafscheidelijk, waar de hond is, is ook de vogel) en niet te zuinig, wanneer ik even niet oplet, bijt hij de stukken uit zijn maatje. Die weet overigens niet wat haar overkomt.

Ik had hier een paar dagen geleden ook een topic waarin ik aangaf dat onze valk ging bijten, de leeftijd en alles in acht genomen werd er toch wel aangegeven dat het puberaal gedrag zou zijn. Oke, dat klonk alleszins logisch.

Maar het bijt gedrag en aanvallen wordt toch wel lastig. Hij heeft namenlijk een open kooi, waar water en voer in staan en wat takken, verder is de huiskamer zijn kooi, met allerlei soorten klimtouwen en andere toestanden als speelgoed.

Gaat dit over of moeten we maatregelen nemen?

Groet Ellen

Hermien

Het kan inderdaad broeds gedrag zijn. Een balletje of een tentje prikkelen dit gedrag. Daarom is het beter om in deze periode bal en/of tent weg te halen. Anders wordt het alleen maar erger. Ze kunnen dan inderdaad gaan bijten omdat ze hun 'nest' of 'ei' willen beschermen.

kuifje10

Hee Hermien,

Ga ik direct doen, misschien dat het nare gedrag dan minder wordt. Nu begrijp ik ook waarom de laatste tijd mijn bolletjes wol van breiwerken uit elkaar liggen! Die dek ik 's avonds of als ik wegga af met een theedoek.

Al doende leert men. Dank je.

Groet Ellen

Noekie

Kunnen vrouwtjes dat ook doen?

Noekie zat vanmiddag op mijn schouder en wreef met haar kontje tegen mijn schouder. Of zal ze gewoon jeuk gehad hebben??

Noekie is nog heel erg jong...ongeveer 3½ maand.
Noekie 24-9-2009

**Brennetje**

hey..

Mijn valkje Dimphy is ook een dametje..
Is wel wat ouder dan 3 maanden..
En wrijft dus ook met haar kont over de stok en maakt er van die geluidjes erbij.. (deed ze ook toen ze jonger was)
Heb zelf sinds kort een nestje met eitjes liggen van me andere valk waar zij dus ook regelmatig op zit..
Dus denk idd dat dit broeds gedrag is..

Groetjes Brenda.