7 mei 2025, 20:41:39

rare ondersnavel met gat er in

Gestart door jolandaW, 11 januari 2010, 09:15:20

« vorige - volgende »

jolandaW

Hallo allemaal,

Ik heb een tamme valkparkiet genaamd Ugly.
Deze vogel doet zijn naam op dit moment weer eer aan omdat de ondersnavel niet goed is.
Eerst dacht ik dat die te hard groeide dus dan is de oplossing knippen maar toen ik dat wilde gaan doen kwam ik er achter dat de ondersnavel misvormt is geworden en aan de onderkant een gat heeft.
Het gat wordt met de dag groter denk ik daarom mijn vraag of iemand dit al eerder heeft mee gemaakt of heeft gezien.
Hij eet goed en is de zwaarste van de 3 vogels die ik binnen heb zitten. Zijn leeftijd is nog geen jaar.
Ik heb er foto's van gemaakt en die uitvergroot en plaats ik hier onder.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat de oorzaak is en wat ik er aan kan doen om het wat beter te laten worden.
De snavel is ooit normaal geweest en werd daarna plat en toen hol en toen kwam dat gat er in.
Wie oh wie kan me helpen???

groetjes jolandaW

Caroline

Jeetje, dit ziet er niet uit.  :o

Ik zou niet langer wachten en naar een vogelarts gaan voor advies.

Als het zo veranderd en gezien hoe het er nu uit ziet ben ik bang dat hij straks helemaal geen ondersnavel meet heeft. Dan kan hij ook niet meer eten.

Sterkte ermee.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Saar

:o
Dat ziet er niet goed uit...
Ik zou het valkje laten onderzoeken voor een VA....
Sterkte ermee!

jolandaW

Hoi Carolien

Ik ben natuurlijk zelf ook verder gaan zoeken op het internet en ik ben zelf dus bang dat het snavel en vederrot is. eigenlijk ben ik daar inmiddels 99% van overtuigd.
Maar ik hoop dus eigenlijk dat er iemand is die een andere mening daar over heeft.
Ik ben inmiddels al goed op de hoogte van PBFD zoals ze dat noemen en weet ook dat daar niets aan te doen is.
De dierenartsen hier bij mij in de buurt weten te weinig van vogels om me te helpen wat ze zelf ook toegeven.
De dichtbijzijnde vogelkliniek schijnt in amsterdam te zijn ook dat weet ik allemaal. Maar ik hoop dus dat iemand hier ervaring mee heeft en alle tips zijn natuurlijk welkom.
Ik ben me er ook van bewust dat als het PBFD is dat al mijn vogels besmet kunnen zijn en dat het kweken van af nu bij mij tot het verleden behoord. helaas maar het is niet anders.
De vogel zelf is verder kern gezond zover je dat zo kunt noemen hoor.
Heb ook naar foto's gekeken die ik vorige maand genomen had en daar was de snavel nog normaal. Het is eigenlijk binnen 2 weken veranderd naar een holle snavel en tot een gat in de snavel.
Verder ben ik op zoek naar die kliniek in amsterdam zodat ik deze foto's naar ze toe kan sturen en dat ze dan misschien weten wat te doen en of er wat aan te doen is.
Maar ik hoop nog meer reacties te krijgen van mensen die dit lezen

groetjes JolandaW

Saar

Citaat van: jolandaW op 11 januari 2010, 09:59:14

Ik ben natuurlijk zelf ook verder gaan zoeken op het internet en ik ben zelf dus bang dat het snavel en vederrot is.

Hier dacht ik dus ook meteen aan :-\

Kimm

jeetje, ik zou hier niet mee wachten hoor. hij kan zich wel gezond voor doen, maar dat kan allang mis zijn  :-\

sterkte,

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Caroline

Ik denk dat je met foto's opsturen nergens komt.

Een goeie vogelarts zal bloed moeten afnemen en dit zal moeten worden onderzocht op PBFD.

Als dit het daadwerkelijk is moet je ook de mensen informeren die afgelopen jaar een jong bij je hebben gekocht/gekregen.

Ik zou zeer zeker niet langer wachten, het gedeelte waar het gat zit is levend, wat betekend dat dit erg zeer moet doen.

Als hier niks aan te doen is vind ik persoonlijk dat je het beestje niet langer moet laten lijden.

Heel veel sterkte

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Sanna

Hallo Jolanda,

PBFD is alleen door middel van een bloedtest vast te stellen. Ziekteverschijnselen die uiterlijk op de verschijnselen van PBFD lijken kunnen hele verschillende oorzaken hebben. Als jouw valkje inderdaad met PBFD gediagnoseerd wordt, zou dat het eerste valkje zijn waarvan ik persoonlijk gehoord heb dat die PBFD heeft. Ik ben namelijk zelf al 3 keer door die hel van PBFD-verdacht gegaan, welke gevallen uiteindelijk alledrie gebrek aan voedingsstoffen (waarschijnlijk door Megabacterie) bleken te zijn. Maar mijn toenmalige dierenarts dacht bij het zien van de veren direct aan PBFD en heeft helaas alleen daarop bloed getest. In die tussentijd heb ik werkelijk heel het internet afgezocht naar informatie over deze ziekte, maar het enige dat ik kon vinden waren ziektegevallen bij papegaai(achtig)en en kaketoes. Voor wat betreft valkparkieten heb ik alleen gevallen kunnen vinden waarin ze drager van de ziekte waren maar er zelf niet ziek van werden. Dus ik ben eigenlijk wel heel erg geïnteresseerd in de uiteindelijke diagnose, vooral omdat PBFD zo'n vreselijke ziekte is.

Ik zou je, net als de rest, toch aan willen raden om zo snel mogelijk contact te zoeken met een vogelarts. In Driebergen zit een echte vogelarts (dr. Verstappen) en in de Universiteitskliniek Utrecht hebben ze ook veel verstand van vogels (werken ook samen met dr. Verstappen). Wellicht dat een van deze locaties een optie voor jou is?

Heel veel sterkte en ik hoop dat je spoedig zult weten waar jullie aan toe zijn. Succes.

Groetjes, Sanna

jolandaW

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben vanmorgen voor ik weg moest langs de dierenarts gereden en heb de foto's laten zien en heb een afspraak voor morgen ochtend gemaakt.
Op dit moment denkt hij aan een wond en wil het vogeltje toch zelf zien dus morgen als ik geweest ben bij hem en ik weet wat meer dan horen jullie dat.

groetjes jolanda

Kimm

fijn dat je morgen heen gaat.
veel sterkte morgen!!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Karin

Laat de dierenarts in ieder geval bloed afnemen en hier naartoe sturen !

http://www.gendika.com/index.php?p=vogels&sub=detectie-van-ziekteverwekkers

ook al denkt hij dat het maar een wond is. Beter voor niks opsturen dan achter de feiten aanlopen....
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

patty_dordtse valkjes

Goeie morgen,

Ik ben heel erg benieuwd wat de da zegt vandaag tegen jouw en ik hoop dat je het advies opvolgt wat karin tegen je hebt gezegt dat je moet laten opsturen naar Gendika.

mvg patricia
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

DazlingJ - Jacqueline

Heel veel sterkte. Hoop dat er nog wat aan te doen is ga voor jullie duimen.

Jacqueline

jolandaW

nog maals bedankt voor al de reacties.
Ik heb de gegevens van de site  van gendika uitgeprint en die neem ik mee naar de dierenarts.
Zodra ik meer weet horen jullie het van mij.

groetjes jolanda

Hermien

Heel veel sterkte vandaag. Goed van je dat je besloten hebt langs de da te gaan. Ik hoop dat het iets is, dat te genezen valt.