4 mei 2024, 04:18:24

Voliere Bouwen!

Gestart door Valkielevo, 27 december 2009, 11:36:58

« vorige - volgende »

Valkielevo

Hallo mensen, ik heb een serieuze vraag:
Ik zit erover te denken om een voliere voor mijn lieve valkje te bouwen, maar heb geen idee hoe ik moet beginnen, wat voor materiaal, hoe groot, etc.

Kunnen jullie misschien wat tips geven?

Alvast Bedankt!
Zonder Jimmy ben ik niks,
Moet ik ergens anders verder zoeken,
En dan die spontane energie kicks,
Die vind je niet terug in boeken,
Zonder Jimmy wist ik niet dat deze site bestond,
Al met al, zonder Jimmy was ik de zoveelste met een hond! ;)


jeroenski

wil je een binnen of een buiten voliere?
het zijn 2 hele andere dingen.
ik neem aan dat je een binnen voliere wild bouwen.
ik weet wel dat kwinten zelf een mooie voliere heeft gemaakt van hout misschien kan je die even opzoeken.

Valkielevo

Nee ik wil beginnen met een buitenvoliere voor eind lente-zomer.
Maar ik ben héél onervaren op het gebied van kooien en volieres, dus vraag ik naar tips.
Sorry dat ik vergeten ben om wat voor type voliere het gaat, een Buiten-Voliere
Zonder Jimmy ben ik niks,
Moet ik ergens anders verder zoeken,
En dan die spontane energie kicks,
Die vind je niet terug in boeken,
Zonder Jimmy wist ik niet dat deze site bestond,
Al met al, zonder Jimmy was ik de zoveelste met een hond! ;)


Mark

Ben ook wel benieuwd of iemand info hierover kan geven.
Zou ook graag een grote buitenvoliere bouwen in de tuin.

Gr

Geo

Hallo,

Ik zelf ben momenteel ook bezig met het bouwen van een voliere met nacht hok.
Het bouwen van een voliere is voor een ieder anders, ligt ook aan de plek waar je hem kunt bouwen, ergens tegenaan of vrijstaand?
bij mij had ik de mogelijkheid om hem tegen de schuur te bouwen,dat is makkelijker want dan heb je al een vast punt. Hier bouw je eerst het nachthok tegenaan(scheelt 1 zijde want je hebt de schuur)en tegen het nachthok komt dan de voliere.
voor dat je begint moet je een fundering maken waarop je het geheel gaat bouwen.dat kan van tegels die opgesloten zitten doormiddel van betonranden.zorg dat je de tegels naadloos legt ivm muizen die komen door het kleinste gaatje!! je kunt ook een opstaande rand metselen van stenen tot z o'n 20 cm hoog boven je vloer en daarop je balken bevestigen.  vandaaruit bouw je verder zoals je bedacht had. ik heb mijn nachthok dubbelwandig gemaakt met 4 cm piepschuim ertussen als isolatie voor de winter.in mijn geval had ik het geluk dat er een fundering van een oude garage lag om mijn voliere op te bouwen. Helaas kan ik nu niet verder wegens het weer, maar zo gauw de sneeuw is weggedooid ga ik weer verder.(als het me lukt hier foto's te plaatsen zal ik dat nog doen) :-[

Mvg, Geo

Geo

10 januari 2010, 16:03:18 #5 Last Edit: 10 januari 2010, 16:06:35 by Geo

hier het begin tegen de schuur aan vastgemaakt

En hier helemaal bekleed met tuinhout planken.

Zoals je kunt zien, kan ik niet verder nu met die sneeuw :-[

Landiej

Wat ik regelmatig lees en zeker een ding is om rekening mee te houden is een sluis: een tussenruimte waar je instapt voordat je daadwerkelijk in de volière bij je valkjes staat, zodat ze niet kunnen ontsnappen. Een dubbele deur dus!
Anders heb je grote kans dat de beestjes er vandoor zijn als jij de boel komt inspecteren. Dat lijkt me niet de bedoeling! Verder heb ik geen ervaring met volières, maar er zijn volgens mij best een aantal topics te vinden hier op het forum :)

Geo

Ja klopt,

In het nachthok zit een gedeelte waar ik binnen stap waar geen vogels kunnen komen. de zogenaamde sluis.
In de voliere komt ook een sluis.

Valkielevo

Wat zou het beste zijn, een voliere van voliereplaten/panelen of hout??
Zonder Jimmy ben ik niks,
Moet ik ergens anders verder zoeken,
En dan die spontane energie kicks,
Die vind je niet terug in boeken,
Zonder Jimmy wist ik niet dat deze site bestond,
Al met al, zonder Jimmy was ik de zoveelste met een hond! ;)


Geo

ik neem aan dat je met voliereplaten/panelen die aluminium panelen bedoelt met gaas of met trespa platen erin?

persoonlijk vind ik die panelen nogal prijzig, en je zit aan standaard maten vast. of je kan ze op maat laten maken,maar daar betaal dan ook voor.
voor mij was hout de beste optie, ivm met de afmeting van de bestaande fundering en mijn budget.maar als je nergens aanvast zit met afmetingen en snel wilt bouwen zijn die panelen de beste optie. bedenk wel dat het enkelzijdig gaas is volgens mij, en met katten in de buurt is dit niet aan te raden. Maak je het van hout bv balken van 3,5 x 3,5 cm dan kun je binnen en buiten langs gaas maken en kunnen de nagels van de katten niet  bij je vogels komen. en op het dak van je voliere zou ik zeker voor de helft doorzichtig golfplaat op leggen, zodat de vogels ook onder een beschut gedeelte kunnen zitten. de andere helft zou ik open laten, omdat ze ook nog weleens graag in een zacht regenbuitje willen zitten en het dan ook kunnen doen.

Landiej

Hout is ook wat onderhoudsgevoeliger denk ik? Er zijn zat mensen met houten volieres, dus die voldoen in principe prima. Als je handig bent met hamer en zaag is dat een goede optie.
Het inderdaad een kwestie van budget, opbouwsnelheid en natuurlijk smaak! Ik vind de aluminium volieres altijd erg mooi en praktisch, maar een houten voliere is natuurlijk sfeervoller in een tuin :)

Valkielevo

Over welk bedrag praten we als ik een houten voliere wil bouwen??
Ik zag een Marktplaats advertentie met deze prijzen:
Een Aluminium paneel 2.01h x 1.02b : 29,95
Een Aluminium paneel met deur 2.01h x 1.02b : 45,-
Een Aluminium dak paneel: 2.01b x 1.02d : 35,-

Voor een voliere met een opp. van 2x1 en een hoogte van 2:
5 normale panelen: 5 x 29,95=149,75
1 deur paneel: 1 x 45,-=45,-
1 dak paneel: 1 x 35,-=35,-
Opgeteld: E 229,75

En dat past écht niét in mijn budget :-\
Zonder Jimmy ben ik niks,
Moet ik ergens anders verder zoeken,
En dan die spontane energie kicks,
Die vind je niet terug in boeken,
Zonder Jimmy wist ik niet dat deze site bestond,
Al met al, zonder Jimmy was ik de zoveelste met een hond! ;)


jeroenn

waarom wil je zo graag een voliere.
voor een goeie voliere ben je al meer dan 600 euro kwijt.
als je al geen 230 euro er voor over hebt doe het dan niet koop dan een mooie grote papegaaien kooi.

Valkielevo

Jij moet echt alleen maar mensen afkraken hé! >:(
Waarom breek je mijn mooie ideeën die ik heb voor mijn lieve Jimmy?
Ik vraag alleen of iemand de prijs van een houten voliere weet.
Ik wil niet een complete voliere maar ik wil zelf bouwen.
Als iemand weet hoe duur het is om zelf een voliere van hout te maken van opp: 2mx1m en 2m hoog, Vertel het me!
Zonder Jimmy ben ik niks,
Moet ik ergens anders verder zoeken,
En dan die spontane energie kicks,
Die vind je niet terug in boeken,
Zonder Jimmy wist ik niet dat deze site bestond,
Al met al, zonder Jimmy was ik de zoveelste met een hond! ;)


Geo

ik denk dat er weing mensen zijn die je dat kunnen vertellen, want een prijs van een voliere is van zoveel aspecten afhankelijk. alleen mijn nachthok kost al  €.220,= en ik denk dat ik voor de voliere ook zo'n bedrag wel kwijt ben. en in mijn geval hoefde ik geen kosten te maken voor de fundering omdat die eral lag. dus het bedrag dat jeroen noemde is nog niet zo gek hoor. de prijs van die panelen is niet verkeerd, maar die zul je toch ergens op moeten maken (fundering) ook dat kost geld. en dan heb je nog geen nachthok of een beschutte plaats voor je jimmy.

Succes