18 mei 2025, 23:29:31

welke temp in winter om te kweken?

Gestart door valkchico, 26 december 2009, 17:49:12

« vorige - volgende »

valkchico

Hallo,

Ik zat me af te vragen wat nou de minimum tempratuur is om in de winter te kweken? In huis is dat simpel en een buiten voliere is te koud maar bv een aanbouwtje tot welke temp moet je het opstoken?
gr Esther

*Yvon

hoi hoi

Als ik het goed heb moet het toch wel tussen de 10 en 15 graden zijn.
Maar als er maar 1 of 2 jongen in het blok liggen zou ik de temp toch wel wat hoger zetten.

Groetjesss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

valkchico

Yvon thx
ik heb geen directe plannen maar je weet maar nooit  ;)

Rianne

Tussen de 10 en 15 graden lijkt  mij erg koud voor een vogel om de hele tijd te moeten broeden. Ze zitten stil dus krijgen het snel koud. Ik zou eerder een temperatuur vanaf 15 graden aanraden. Maar zolang je ze niet stimuleert met een blok zou er op zich niks moeten gebeuren.

valkchico

hoi Rianne,
Dat snap ik, maar daar gaat het ook niet om. Het is voor het geval ik wel wil gaan kweken in de winter.
Vorig jaar is het ook nog erg koud geworden in april/mei het heeft zelfs gevroren toen ze al volop buiten aan het broeden waren en er al jongen waren. Dus weet dat ze wel wat kunnen hebben, maar ik vraag me gewoon af wat ideaal is.
Ik ben geen kweker maar heb al vanaf mijn 14e jaar vogels ( en ik ben bijna 41 hahahha dus al heel lang) ik kweek puur voor de lol, het is mijn hobby  ;D

gr esther

Rianne

Ik heb geen ervaring met in de winter buiten kweken, ik denk dat niet veel kwekers dat doen.
Met welk doel wil je in de winter buiten kweken? Sowieso is meer dan hooguit 3 rondes broeden niet aan te raden.

Karin

Je zit ook met allerlei ellende zoals luchtvochtigheid enzo. Ik zou het niet doen. Gewoon begin april de blokken erin en als je graag in de winter wilt kweken een kamertje inrichten  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Geo

Ik zou zowiezo geen risico nemen in de wintermaanden, het brengt zoveel meer zorgen voor de kweker en risico voor de vogels met zich mee. denk dat je de temparatuur zeker wel tot 18 graden moet opstoken en zorgen dat alles tocht en wind vrij is, en de juiste luchtvochtigheid moet hebben.
voorbeeld is het weekend van 8,9,10jan met die schrijnende noord-oostenwind met een gevoelstemparatuur van meer dan -10 graden, ook vogels voelen deze temp.
dus gewoon lekker wachten tot eind maart begin april, dan kan er ook een nacht koud zijn maar dan zijn de dagtemparaturen wel hoger. dus minder risico.

valkchico

hallo geo Ik heb genoeg ervaring ( en in het verleden in de wintermaanden gekweekt), Ik weet dat het makkelijker ( ook echt niet altijd ) is in de zomer maar daat gaat het niet om het gaat om de temp ( de rest tocht enz enz is gewaarborgd)
Daat zal echt wel een minimale temp voor staan. En vorrig jaar was het langdurig koud. niet een nachtje hoor  :).

gr Esther

♪ Marlies

Mijn man begint altijd in de winter te kweken en houdt z'n kweekruimte op zo'n 15 graden.
We doen dit al jaren en hebben nog nooit meegemaakt dat er jongen dood gingen omdat het te koud was.

Er zijn genoeg kwekers die met deze temperatuur kweken, als ze parkieten of papegaaien hebben tenminste. Bij tropen en kanaries ligt het even anders. ::)

Luchtvochtigheid heeft hij nog nooit naar gekeken, die kan in de zomer ook niet goed zijn.

Als je een kamertje inricht zoals Karin zegt, zit je met precies hetzelfde.

Succes !!

valkchico

allemaal erg bedankt voor het meedenken.
Ik ga deze winter niet kweken ( mss binnen) maar dit is voor volgend jaar, als ik dan zin heb en het kan enz enz enz wil ik het vast weten haha je weet het maar nooit  ;)
gr Esther