2 mei 2025, 09:48:09

ineens dominant gedrag

Gestart door Xristel, 11 januari 2010, 11:58:05

« vorige - volgende »

Xristel

Hallo allemaal,
Ik heb 2 valkjes, Jantje (vrouwtje) van 8, en Iggy (mannetje)van anderhalf jaar oud. Ze hebben altijd prima met elkaar overweg gekund. Sinds vorige week echter begint Iggy ineens ander gedrag te vertonen. Hij is bij vlagen plotseling heel dominant en jaagt Jantje de hele kooi door. Een reden kan ik dan niet aanwijzen, behalve dat het lijkt alsof hij dus 'de baas' wil zijn. Jan is een lieve rustige vogel die mij dan aankijkt zo van: "Daar heb je die kleine weer". Soms kan ik het niet aanzien en laat ik haar uit de kooi zodat ze wat rust heeft. Soms komt Iggy dan ook uit de kooi, soms niet.
Mijn vraag is: maak ik het niet erger als ik me ermee 'bemoei'? Moet ik ze dit zelf laten uitvechten (misschien zijn ze opnieuw hun rollen aan het bepalen?), of moet ik juist wel ingrijpen en bv een van de 2 even in een andere kooi zetten? Het is niet zo dat Jan gewond raakt, en soms hebben ze ook nog steeds hun lieve momenten samen... dus die andere kooi leek me tot nu toe niet nodig.
Iets anders waarvan ik me afvraag of het ermee te maken heeft: ik zie dat Jan soms opgewonden is, en heb de indruk dat Iggy ook wel wil paren, maar niet weet hoe? Misschien levert dat frustratie op, heeft Iggy teveel energie over, en moet ik een hoekje in de kooi anders inrichten voor dit doel ;)?
Ik hoor graaaaag jullie advies!

Alvast bedankt,
groetjes,
Cristel.

Kimm

hoi,

het kan zijn dat het mannetje broeds is en daarom nu zo agressief is.
ik zou mij er niet mee bemoeien, tenzij het echt uit de hand gaat lopen en het popje echt stress ervan ondervindt.
zit iggy ook op de bodem in een hoekje, alsof hij een nestje wil maken?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Xristel

Nou, niet in de kooi, maar gisteren hebben ze de hele middag op de boekenkast gezeten en was er heel veel 'gerommel', wel alsof ze -allebei- een nestje wilden maken... Onderin de kooi zitten ze niet zo heel graag. Er is 1 hoekje in de kooi waar ik weleens zie dat Iggy bovenop Jan wil klimmen, maar dat lukt dan niet, misschien is het geen geschikte hoek? Maar wanneer is het dan wel een geschikt plekje?
In ieder geval bedankt Kim!
Groetjes Cristel

Kimm

hoi,

ja dan is hij wel broeds. ze gaan vaak donkere plekjes zoeken om een nestje te maken.
ik weet niet of jij een nestje wilt hebben? zo ja, dan zou je een broedhok erin kunnen hangen. als je het niet wilt, dan niet doen, hiermee stimuleer je nl wel het broedse gedrag.

wat je verder kan doen is de vogel niet douchen, niet aaien of knuffelen en geen groenvoer eventjes geven.
ik zit hier zelf ook met een broedse man en die is ook erg agressief.

groetjes kim

Xristel

Hoihoi,

Nee ik wil eigenlijk geen nestje... Dus als ik het goed begrijp moet ik het agressieve/ dominante gedrag dan zoveel mogelijk negeren, tenzij het uit de hand loopt?
Misschien een domme vraag, maar is dit tijdelijk, een fase? Ik kan niet zoveel info vinden over broedse valkjes terwijl je geen nestje wilt. En wat minder aandacht geven, phoe dat wordt nog lastig (voor mij), maar ik begrijp het wel.
Dankje!

Groetjes,
Cristel

Kimm

hoi,

door het knuffelen en aanraken stimuleer je het mannetje.
inderdaad dat is moeilijk  ;)

ik zou het voorlopig even negeren, vaak is dit tijdelijk,maar het kan soms ook lang duren. dit verschilt per valkje ;)

groetjes kim

Xristel

Bedankt Kim,
het scheelt dat ik nu tenminste weet waar het vandaan komt, en hoe ik het beste kan reageren! Nu hopen dat dat helpt! Vooralsnog gaat het redelijk!
Groetjes,
Cristel