continu parende valkjes en gelegd eitje

Gestart door winnythepooh, 21 december 2009, 20:26:37

« vorige - volgende »

winnythepooh

Hallo,

Ik heb een vraag:

Ik heb 3 valkparkieten 2 ervan vormen een koppeltje (erg lief om te zien)
Nou paren ze sinds ongeveer 1.5 tot 2 weken minimaal 1 keer per dag en vandaag heeft het vrouwtje voor het eerst een eitje gelegd.
valkparkiet nummer 3 terroriseert de boel graag en jaagt haar dan ook voortdurend uit het broedhok
nou begreep ik van de dierenarts dat het vrouwtje kalkgebrek krijgt door dat paren elke keer we willen een tussenschot in de kooi maken zodat ze gescheiden zijn (van kippengaas de kooi is 80cm diep en 160cm hoog)
ik heb niet de ruimte voor 2 kooien plus dat dat erg veel stress opleverd voor ze.
Mijn vraag is dan ook wat nu hebben jullie een idee advies of iets dergelijks ik weet het niet sta echt voor een dilemma wil ze niet uit elkaar halen maar wil ook niet dat zij er wat aan overhoud of daardoor ziek word

met vriendelijke groet

mary ann Pasanea
mary-ann

Peggel

als je ze niet kan scheiden zou ik er toch voor kiezen om het blok weg te halen, een kooi van 80 CM te gaan halveren is geen optie, want hoe wil ja dat gaan doen dan als er ineens 5 jongen uit het blok zoude komen?

ik zou kiezen om geen nest te laten komen en de eitjes weg te halen.

succes.

winnythepooh

Ik heb het vrouwtje met blok apart in een kooi gezet
zo kunnen ze in elk geval niet paren en kan zij broeden als ze dat wil dit doet ze trouwens wel maar meeestal naast het ei is dat normaal??
En kan ze meer eieren gaan leggen of blijft het bij deze ene
Als ze uitgebroed worden hoelang moet dat duren ongeveer
mary-ann

Peggel

dan zou je het lastige vrouwtje weg moeten halen, want broeden en opvoeden doen ma en pa samen ;)

Kimm

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

winnythepooh

ok dan zet ik alles weer om heb net het vrouwtje weggehaald met ei mmmm niet slim dus.
maar kan nummer 3 over 3 weken pas weer terug dan bij de rest wel zielig eigenlijk

en paren doen ze nu niet meer??? of is dat verschillend ik ben zo bang dat het vrouwtje er wat aan over houd
mary-ann

Peggel

ze leggen zo'n 5 a 6 eitjes (uitzondering daar)
die broeden ze samen uit, de 1 in de nacht, de ander op de dag, dus 24 uur per dag, het voeren doen ze ook samen dus het hele ritueel duurt vanaf de paring totdat de kuikens een week of 7 zijn.
kan je anders niet op zoek naar een goedkope andere kooi voor het andere popje?
of een tijdelijk tehuis voor haar?

Kimm

hoi

ik vind in deze situatie een reserve kooi toch wel een "must"
dus ik zou toch eens kijken naar een reserve kooi. sowieso als er een valkje ziek wordt moet je een kooi erbij hebben  ;)

winnythepooh

ik heb een andere kooi waar hij in zit (is volgens  mij een mannetje) heb ze al eens ziek gehad enzo heb in totaal 3 kooien maar een hele kleine voor vervoer.
dus het duurt al met al 10 weken in totaal
ander tehuis is geen optie ik heb hem al sinds hij uit het blok is gekomen inmiddels al 4 jaar dus dat kan ik niet
en die baby parkietjes kan ik wel wegdoen dan als ze groter zijn?? heb geen ruimte voor 8 parkieten beetje teveel van het goede ben zelf ook in verwachting
nou ja we zien wel
moet ik ze nog extra voer geven
ik geef ze altijd dat dure voer van de beaphal extra vital geloof ik zit alles in en vitamine druppels door water
mary-ann

Kimm

dan zou ik toch zoals peggel zegt, het andere popje apart gaan zetten.

de jonkies kan je gaan verkopen als ze helemaal zelfstandig zijn, dus eten etc.

geef verder de ouders veel gevarieerd eten, ook groentes, macaroni. eivoer zit al door het voer wat jij geeft. dus of je daar nog extra van moet geven, weet ik niet. het is al vrij vet voer nl. bruin brood doet ook altijd goed bij ze.

groetjes kim

Peggel

uiteraard hoef je ze niet allemaal te houden, dat zou wat zijn haha.
maar je moet ze toch wel houden totdat ze 8 weken zijn, dus je bent er wel zoet mee.
voedingsadviezen staan hierboven al ;)

Kimm

Citaat van: Peggel op 22 december 2009, 19:48:26

maar je moet ze toch wel houden totdat ze 8 weken zijn, dus je bent er wel zoet mee.
voedingsadviezen staan hierboven al ;)

hahaha, ja je bent er zoet mee inderdaad  ;D

winnythepooh

oh ok spannend
ze hebben alleen nooit groente of fruit of iets dergelijks gegeten is dat erg eten ze het dan wel?? en macarini gekookt neem ik aan moet dit apart in een bakje ofzo en brood zonder korst
de terrorist haha zit apart en pa en ma met ei in een kooi
mary-ann

Kimm

donker bruin brood vinden ze lekker, maakt niet uit met of zonder korst.
macaroni inderdaad eerst koken. fruit eten ze bij mij haast ook niet dus geef ik ze gekookte groente. ook spinazie blaadjes ( rauw) vinden ze heerlijk en doperwtjes. gewoon proberen ;)
ook als het popje aan het broeden is kan je wat brood voor haar snaveltje neerleggen, zodat ze wel goed blijft eten.

winnythepooh

ok cool probeer wel wat leg zo wel een paar stukjes brood in de kooi zijn er ook groenten die ze absoluut niet mogen hebben
mary-ann