Valk van Juli '09 heeft een ei gelegd op de grond in de volliere!!

Gestart door ovide, 2 januari 2010, 15:06:10

« vorige - volgende »

ovide

Hallo,

Ik heb een volliere met 7 valken. 2 mannetjes en 5 vrouwtjes.
Nu zag ik vanochtend dat een vrouwtje van Juli '09 een ei heeft gelegd op de grond in de hoek van de volliere.
Wat kan ik nu het beste doen? Het ei eruit halen, een nestblok in de volliere hangen en het ei daar in leggen? Of zo laten?
Ze broedt er met regelmaat op en het ei is vannacht gelegd?

Groeten Nancy Martens
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

*Manon*

Hoi Nancy,

Heb je de voliere binnen of buiten?
Als ze buiten zitten, is het geen optie om ze een nestje te laten doen, veel te koud en de jongen zullen het niet overleven.

Heb je binnen de voliere, dan is de keus aan jou wat je wilt.
Wil je ze de kans geven een nestje te laten doen, dan zou ik inderdaad een nestblok ophangen en daar het eitje in leggen... wat trosgierst voor de opening van het blok hangen, zodat je ze lokt en ze zien dat het eitje erin ligt... ook is het natuurlijk best eng zon eerste keer in zo'n nestblok en trosgierst is dan een leuke en lekker lokkertje  ;)

Waar je ook even op moet letten is dat er geen ruzie komt in de voliere.
Andere valkjes kunnen ook nieuwsgierig worden en in het blok willen kijken, maar koppeltjes en dan vooral de mannen kunnen erg agressief reageren  ;)

Wil je ze geen nestje laten doen, zou ik het eitje verwisselen voor een neppertje, deze kun je bij de meeste dierenwinkels wel kopen en kosten bijna niks.

Succes met je keus  ;)

Groetjes Manon

Caroline

Ik ben het helemaal met Manon eens, buiten heeft helemaal geen zin ....

Wil je verder niks met het nestje doen zou ik het eitje en alle nog komende ook verwisselen voor een nepeitje om op die manier te voorkomen dat mocht er eventueel een donsje geboren worden, dat deze vern verschrikkelijk dood zal hebben.

Succes!!!!  :D

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.