23 mei 2025, 01:30:55

1ste keer Kweken

Gestart door ruben08, 1 januari 2010, 15:32:01

« vorige - volgende »

ruben08

Hallo,

ik heb een popje en een mannetje.
EN ik zou graag gaan kweken met die.
Ik heb enkele vraagjes over het voer,de jongen...
-Is het best om het voer naast de nestkastje te hangen? en eventueel beetje voer los in de nestkast?
-Hoeveel en waneer moet je eivoer geven.
-waneer kunnen ze normaal zelfstandig eten?
-om de jongen tam te maken. is het best voor ze een week of 2 gerust laten en dan op je handen leggen en aaien enzo???
-....

Grtz Ruben
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^

Larissa

hey ruben

Ik heb zelf geen voerbakje naast het nestblok hangen en doe ook geen voer in het nestblok....wel hang ik wat bruin brood naast het nestblok dit omdat mijn vrouwtje het in eerste instandtie alleen moest doen.....ze hebben inmiddels een tweede nestje nu en nu helpt het manneke wel

Ze hebben hier nu een bakje met eivoer in de kooi hangen dit ververs ik elke dag....
Over wanneer de jongen excate zelfstandig zijn daar kan ik je niet op antwoorde maar dat is hier op het forum ook wel te vinden....en ik geloof dat de meeste de jongen vanaf 2 weken elke dag een keertje uit het blok halen om ze hand tam te maken maar misschien dat een ervaren kweker jou daar beter antwoord op kan geven

groetjes Larissa

*Manon*

Hoi Ruben,

Wat leuk dat je een nestje wilt gaan krijgen met je koppeltje.

Over je vragen:

Het is niet handig om het voer naast het nestkastje te hangen, dit geeft namelijk te veel rumoerigheid. Een valkje wat aan het broeden is, komt er wel uit om te eten en dat kan ook best wel ivm de eitjes. Vaak gaat de ander dan het blok in om het over te nemen, maar ook al liggen de eitjes even alleen... dat kan best wel.

Voer hoef je daarom niet in het blok te strooien.

Ik geef eivoer, maar als ik in de gaten heb dat het een dag later op is, laat ik het even zo.
wel is het belangrijk dat je een kalkblok en een sepia in de kooi hebt hangen, hier halen ze hun kalk op wat ze erg nodig hebben bij het eieren leggen.

Ook krijgen ze, als ze een blok hebben, elke dat verse groente en dan vooral spinazie en andijvie, omdat hier veel kalk en ijzer in zitten. Daarnaast krijgen ze elke dag gekookte macaroni en groente wat ik heb, maar ook fruit. Eens per week krijgen ze een ei, zonder eigeel.

Bruin brood zijn ze ook gek op en dat krijgen ze dan ook elke dag als de jongen geboren zijn.
Als de jongen er zijn, krijgen ze ook elke dag eivoer, want daar voeren ze de jongen veel mee en ook staat er dan elke dag grasparkietenvoer in de kooi, dit is wat kleiner dan valkparkietenvoer en beter verteerbaar voor de jongen.

Voor het tammaken:

Zolang de jongen nog geen veren hebben, haal ik ze alleen maar uit de kooi voor het verschonen en evt fotootjes voor de nieuwe eigenaren.
Wanneer ze veertjes krijgen, kunnen ze zichzelf ook beter warm houden en kun je beginnen om ze tam te maken.
Gewoon op je hand houden, aaien e.d. zodat ze wennen aan handen en geluiden.

Gaat vast goed komen!

Veel succes!

Groetjes Manon

Larissa

hey Manon

Ik heb een vraag jij voert ze spinazie en andijvie komen jou vogels dan niet enorm aan de dunne ontlasting onze joepy heeft namelijk daar enorm veel last van???

groetjes Larissa