9 mei 2025, 18:12:27

Veren breken af

Gestart door punkie20, 14 december 2009, 17:20:56

« vorige - volgende »

hoe voorkom ik dat veren afbreken?

snap dit niet
0 (0%)
snap dit ook niet
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

punkie20

Hallo,

Mijn valkparkiet Punkie klimt graag. Hij heeft een kooi met horizontale spijlen waar die tegen aan klimt om bover in het hok te komen of soms gewoon als hij heel druk is. Helaas breken zijn staart veren allemaal af als hij weer naar beneden klimt. Hebben jullie valkjes hier ook last van? Punkie heeft nu nog maar 1 veer aan zijn staart maar dat duurt niet lang meer (is al half afgebroken). Weten jullie wat ik hieraan kan doen?

Lin

Hallo,

Waarom begin je elke vraag met een poll? Dat is niet nodig hoor.  Je kan gewoon een vraag stellen.

je kan wat plexiglas aan de binnenkant doen maar dat is moeilijk te bevestigen. Waarom gaat ie naar de bodem, staat daar wat belangrijks voor hem? anders kan je dat wat hoger zetten. Ik heb trouwens een valkje met een halve staart.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

punkie20

Oké dat wist ik niet. Op de bodem van de kooi staat zijn waterbakje en liggen zijn speeltjes. Zijn voer bakje hangt ook redelijk laag. Het is toch onmogelijk om het valkje alleen maar boven in de kooi te houden? Hij gaat vaak op en neer.

jeroenn

ik heb ook een valkje wat vaak zijn staartveren breekt .
volgens mij is hier niks aan te doen.

Lin

Ik zou gewoon alles boven hangen. Er is geen reden om het bodem te zetten, het wordt daar ook sneller vies.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

jeroenn

er het poep valt er ook steeds in lijkt me ook niet echt lekker

punkie20

Haha Jeroenn! ik ben blij dat jij weet waar ik het waterbakje heb staan! Mijn valkje heeft er nog nooit in gepoept want daar hou ik ECHT WEL rekening mee. Heb sinds een paar weken alles boven in de kooi hangen maar het helpt niks.

Punkie klimt ondanks het feit dat alles nu boven in de kooi staat toch van boven naar beneden en andersom. Het maakt in mijn geval dus niet uit waar ik de speeltjes, het voer en het water heb staan. Punkie klimt gewoon graag!

Het is toch ook niet zo dat een valkje als een standbeeld alleen maar op de bovenste stokken in de kooi blijft zitten!? Een mens zit als hij/zij thuis is toch ook niet de hele tijd stil op de bank? Mijn vader heeft postduiven en die vliegen ook heen en weer in het hok en zitten dus ook niet de hele dag op één plek. Volgens mij doet geen enkel dier/vogel dat.

Mijn conlusie is dan ook dat het niks uit maakt waar je alles hebt hangen/staan in de kooi. Punkie klimt er niks meer of minder om.

Feit is wel dat Punkie nu alleen nog maar gebroken staartveren heeft :-\ Zelf lijkt hij er geen last van te hebben maar ik maak me wel zorgen.

Plexiglas aan de binnenkant van de kooi lijkt me absoluut geen optie want dan maak je het klimmen helemaal onmogelijk en dwing je je valkje om of boven of onder in de kooi te zitten.

Op jullie eigen site http://www.valkparkiet.com/nl/files/kooien.htm (zie laatste zin onder het kopje aanschaf)  staat nota bene dat een kooi horizontale spijlen moet hebben dus ik snap je reactie niet zo goed (Lin moderator!).

Dus nogmaals;

Is het schadelijk voor mijn valkje dat hij geen enkele staartveer meer heeft? Zo ja heeft iemand een zinnige tip voor mij?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Bart

Dierenfreackske

Hoi je zou het valkje wat extra groenvoer  of vitamines kunnen geven , kalk?? Kan zijn door kalktekort?? Calcium ??
Ik weet het ook niet eigenlijk misschien kan iemand verder reageren?? Waarom zette je de speeltjes op de grond?? Vliegt ie ook uit ?? Is ie tam ?? Door te vliegen sterken de veren ook aan ?? Denk ik ? Ja de staartveren komen zeker terug, na de volgende rui...., maar zou toch eens vragen of je geen extra vitamines ofzo mag geven ?? Grtjs. Ann

punkie20

Ha Ann,

Bedankt voor je reactie! De reden dat Punkie geen enkele staartveer meer heeft is dat deze allemaal afbreken als hij van boven naar onder in de kooi klimt. Dan breken ze af omdat ze tussen de horizontale spijlen van de kooi blijven steken. Extra vitamines geven zal dus niet helpen.

Ik kan me niet voorstellen dat hij te weinig kalk/calcium krijgt. Hij heeft een groot mineralenblok in de kooi hangen waar hij regelmatig aan pikt. Ik laat Punkie vaak vrij rondvliegen als ik thuis ben en hij is heel tam.

Ik weet zeker dat na de rui zijn staartveren opnieuw zullen afbreken aangezien hij blijft klimmen. Ook al heb ik alles boven in hangen/staan (zie bovenstaand bericht).

Groeten Bart

Landiej

Hier klimmen mijn valkjes ook wat af, maar de staartveren breken zelden. Waarschijnlijk heeft Punkie gewoon een gekke manier van klimmen, en kan je hier dus niet zoveel aan doen.
Hij heeft er op zich geen last van denk ik?

Rianne

Nou Bart, als je alles zo goed weet en sommige reacties hier gewoon afkraakt, kan ik aannemen dat hier een slotje op mag?

Landiej

Citaat van: Rianne op 11 januari 2010, 11:28:56
Nou Bart, als je alles zo goed weet en sommige reacties hier gewoon afkraakt, kan ik aannemen dat hier een slotje op mag?

Ik schrik een beetje van deze reactie. Dat afkraken valt in mijn ogen alleszins mee: Bart had al gezegd dat het verlies van de veren door het gedrag van het valkje komt, waardoor het ruien geen oplossing is.
Hij was verder niet onbeleefd ofzo?

Kimm

ik denk dat rianne de reactie bedoeld naar jeroen toe.

Bart: ik zou anders even naar een vogelarts gaan om het valkje te controleren.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Rianne

Ook naar Lin, ik zie niet wat zij verkeerd zegt.
"Op jullie eigen site http://www.valkparkiet.com/nl/files/kooien.htm (zie laatste zin onder het kopje aanschaf)  staat nota bene dat een kooi horizontale spijlen moet hebben dus ik snap je reactie niet zo goed (Lin moderator!)."

Landiej

Citaat van: Rianne op 11 januari 2010, 16:16:57
Ook naar Lin, ik zie niet wat zij verkeerd zegt.
"Op jullie eigen site http://www.valkparkiet.com/nl/files/kooien.htm (zie laatste zin onder het kopje aanschaf)  staat nota bene dat een kooi horizontale spijlen moet hebben dus ik snap je reactie niet zo goed (Lin moderator!)."

Ok, ik kan begrijpen dat dat niet zo netjes is. Maar is het verstandig om een niet zo nette persoon op een niet zo nette manier aan te spreken op zijn gedrag? Laat dan even zien hoe het óók kan door hem dringend doch beleefd te vragen zijn toon aan te passen.
Met gelijke munt terugbetalen werkt nooit zo goed op fora e.d. Daarmee wordt de sfeer alleen maar naar!