10 mei 2025, 19:10:29

kale valken

Gestart door Paul, 3 november 2002, 06:05:33

« vorige - volgende »

Paul

hoi,
Misschien dat iemand kan vertellen wat er met twee van mijn valken aan de hand is.
Ik heb ze gekregen als afdankertjes omdat mensen ze zat waren en omdat ze helemaal kaal waren.
Volgens de vorige eigenaar hadden ze bloedluis gehad en waren ze er voor behandeld en er helemaal vanaf.
Zelf heb ik ze trouwens ook nog een aantal keer bespoten met spray om er zeker van te zijn dat het ongedierte weg was.
Na de foto's aan een expert getoont te hebben zei die dat het nooit bloedluis geweest kon zijn omdat de veren vanaf de pennen waren angevreten en de pennen nog helemaal intact.
Het zou vogelmijt/luis geweest kunnen zijn volgens hem.
omdat ze ziek waren heb ik ze zolang nog in hun eigen kooi laten zitten (aan de krappe kant voor 2 valken) omdat ze die gewend waren.
Na maanden wachten heeft de lutino eindelijk een paar nieuwe vleugelpennen terug maar die zijn ook alweer beschadigd.
Ze zitten nu sinds enige weken in een kamervolliere en hebben dus nu veel meer ruimte gekregen.
Het is een paartje en de man pikte de pop ook steeds maar dat is in de grotere kamervolliere gelukkig veel minder nu.
de pop zag er helemaal altijd kaal uit en zeker op zijn kopje  naast de ogen.
het vreemde is dat het enige wat er altijd perfect uit gezien heeft de kop van de man is.
nou is mijn vraag, kan het zijn dat de man en zichzelf en de pop compleet kaal vreet?
Zeker omdat de man altijd een perfect uiziend kopje heeft gehad vind ik het vreemd.
Ik heb het idee namelijk nu ze verhuist zijn van kooi alles veel beter gaat met de veren.
Als het zo is dat de man zichzelf en het popje kaalvreet, waarom doet ie dat dan?
ik heb de foto's op het net gezet want ze zijn te groot om ze hier te posten.
je kunt ze bekijken op:
http://www.amsterdam.demon.nl/valkparkiet.com
ik hoop dat iemand hier iets meer over kan vertellen.
Vast bedankt voor de hulp.

groetjes,  paul

linda

3 november 2002, 21:26:04 #1 Last Edit: 3 november 2002, 21:29:43 by linda
hoi paul,
Ocharme wat een sukkeltjes , ik verschoot ervan hoor, hoe zien die hun pluimpjes ocharme eruit , of ze in een molen gezeten hebben . Die vleugeltjes zien er uit of er iets aan geknabbelt heeft , je kan het vergelijken met als je ongedierte in de tuin hebt zitten en de rupsen of zo aan de bladeren geknabbelt hebben.Ik hoop dat je de oorzaak vind en dat er iets aan gedaan kan worden.Ben je er al mee naar de dierenarts geweest? die kan misschien zeggen wat er aan de hand is .Hopelijk komt alles terug in orde , geef ze maar goed wat vitaminen bij en veel liefde.groetjes linda pico en caro

luc_en_ann

hallo paul  ::)

na die foto's gezien te hebben ben ik toch bijna zeker dat het mijten zijn.
 bij mij hebben mijn jonge eenden het gehad een paar weken terug presies de zelfde symtonen ze bijten en pikken hun pennen af van de jeuk op de borst kaal tot waar ze er zelf bij konden ,bij mij hebben ze de eendjes ingespoten met het middel ivomec en het resultaat was al redelijk snel te zien ge moet voor dat spul wel bij de dieren arts zijn want je kan het bij de apotheek niet krijgen.
bij de eendjes spoten ze +- 0.2 ml in maar ik weet niet hoeveel bij een valkparkiet.
het is wel een verschil een eendje en een valkparkiet maar een mijt is een mijt ze gebruikte ivomec ook bij honden ,katten ,pluimvee.
hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.
laat op het forum iets weten hoe het afloopt.

groeten luc

luc_en_ann

hier nog eens
nog iets vergeten mijten gaan over op je andere dieren

groeten luc

Paul

Hoi allemaal,
Bedankt voor de reactie op mijn vraag.
Ze zitten niet bij mijn andere vogels omdat ik als de dood ben dat die dat ook krijgen en dat wil ik zeker niet :-(
Ze moeten toch na zoveel keer bespoten te zijn met die vogelspray toch wel luisvrij zijn?
Ik ging er zelf zowat van onderuit zo erg is die spray maar het was wel speciaal voor vogels hoor.
Ik ging er zelf van uit dat ze gewoon eerst in de rui moeten komen en de lutino heeft er gelukkig al wel weer een aantal mooie veren tussen zitten.
Maar ze zijn nu al ruim een half jaar zo en die lutino is pas begonnen met veren te wisselen maar die geparelde heeft geen oude veren verloren.
Vitamine's krijgen ze elke dag in elk geval.
Toen ik ze kreeg konden ze helemaal niet meer vliegen maar sinds een paar weken kunnen ze het wel een klein beetje gelukkig.
Ik denk dat de dierenarts er weinig aan kan doen omdat het gewoon afwachten is tot ze nieuwe veren krijgen :-(

groetjes, Paul

luc_en_ann

heb nog iets gevonden
veermijt
Deze parasieten vreten de veren van vogels aan, en worden regelmatig aangetroffen. Het veer-eiwit dat zowel in de veerschachten als in het veerpoeder zit, wordt door deze parasieten gegeten.  

Symptomen: kan veeruitval veroorzaken, een groeiende veer in zijn ontwikkeling remmen en gaten in de veervlaggen doen vallen.

Paul

Hallo,
Bedankt allemaal voor de tips.
Ik ben er nu met hulp van Cisca achter wat de reden is dat ze zo kaal zijn.
Het is de man die zichzelf en de pop kaalpikt  >:(
Ze hebben waarschijnlijk nooit mijt of luis gehad.
Ik ga ze nu uit elkaar halen en denk dat het popje dan veel meer opknapt en de man gaat dan maar appart zitten want die is een gevaar voor zichzelf en voor anderen  :(
Het popje gaat in elk geval bij mijn andere valkjes wonen en dat zal haar zeker bevallen  :)
en misschien knapt de man ook wel meer op als ie alleen zit want nu komt er geen verbetering is helaas.

Ik houd jullie in elk geval op de hoogte hoe alles afloopt.

groetjes,  paul

Peter

Hoi Paul,

Ik had Ron Nottet gesproken over je vraag en Ron gaf het volgende antwoord:

zo te zien is de man nog al bezig geweest met plukken. die kan komen uit frustratie, of kalk gebrek. daar de man op zijn kop nog veren heeft en de pop niet is de man de geen die plukt. om zeker te zijn dat de pop ook niet plukt kan je de man een kapje om zijn kop doen, zodat hij  niet kan pikken.
de vogels zitten nu ruimer zei je , dat kan alleen maar ten goede zijn.geef de vogels een beetje gistocal door het krachtvoer wat je eerst rul moet maken met water, appel of zo.als bijde vogels plukken doe dan een kapje om de kop bij beide vogels.geef ze goede voeding liefst geransoeneerd( elke dag net genoeg, zodat ze de hele bak leeg eten .).
elke dag krachtvoer, is nu noodzakelijk.geef ze genoeg afleiding d.m.v. wilgentakken of zo.
sterkte ron nottet.

Mandy

Hallo Paul,
Ten eerste; je bent een jongen met een hart van goud dat je voor deze valkjes bent gaan zorgen.
Ik schrok erg van de foto's en ook dat nu blijkt dat de man het probleem is. Bij papegaaien zie je het plukken wel eens voorkomen, maar als een parkiet dit gaat doen dan heeft ie het vlgs. mij toch wel slecht gehad hoor!
Een collega van mij had bij een dierenwinkel een grijze valk gekocht met een kale borst, daar zeiden ze dat ie in de rui zat...!? Hun als leken wisten niet beter en kochten dit zieltje, maar al snel bleek dus dat er iets niet in orde was. Ze hebben hem nou naar een kweker met een grote voliére kunnen brengen, waar tie wat is opgeknapt.
Hopelijk zullen met tijd, geduld en moeite je valkjes ook
opknappen. Hoe heten ze trouwens?
Veel succes verder, groetjes Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,
Ik zal er in elk geval alles aan doen om de twee valkjes weer in de veren te krijgen.
ik heb al wel een paar tips gehad en ga dat zeker proberen.
Ze kunnen nu ondertussen gelukkig na een half jaar weer een beetje vliegen want voorheen doken ze gelijk naar de grond en kwamen niet meer omhoog.
Nu kunnen ze in elk geval weer de kooi bereiken als ze op de grond zitten :-)
De twee kale valkjes heetten peppie en kokkie maar ik heb er nog meer en die heetten Taco, Kwetter, Sjakie, Pinie, Kippie en beppie.
De twee kale valkjes zitten nu in een nog grotere kamervolliere met nog een paar andere valkjes en de man lijkt het popje nu gelukkig niet meer te pikken :-)
Ik blijf het wel erg goed in de gaten houden en als ie het weer gaat doen zet ik hem voor zijn eigen bestwil en dat van de pop appart.
De andere valkjes in de volliere zullen zich niet kaal laten pikken want die kunnen zich goed verdedigen  :)

Groetjes,  Paul

Paul

13 januari 2003, 06:20:49 #10 Last Edit: 13 januari 2003, 06:21:59 by Paul
Hoi Allemaal,
Sinds van de week krijgt die hele kale valk (peppie) een heleboel veren op zijn rug en op zijn borst en hij pikt ze niet meer uit.
Hij zit nu al ruim een maand in een grotere volliere met 4 andere valkjes dus het zal van Peppie denk ik de stress geweest zijn van een te kleine kooi.( de kooi waar ik ze in kreeg van de mensen die ervan afwilden )
Ik zal nu binnenkort eindelijk zien wat voor kleuren hij heeft.
Aan de veertjes te zien die hij nu heeft is het een bonte valk.
Nu hopen dat als de veertjes er allemaal weer zijn dat ie ze gewoon laat zitten en niet meer wegpikt maar zoals nu heeft ie het laatste jaar niet zoveel veren meer gehad :-)
Ik houd jullie op de hoogte,  

Groetjes,  Paul

Speedy

Goedemorgen Paul (als jij dit leest al wat later :D)

Jeetje wat zagen die arme schatjes eruit zeg.
Ik heb nu pas de foto's gezien, omdat wat ik gisteren al zei op de chat, er zijn zoveel berichtjes her en der, dat er geen doorkomen aan is.
Goh, je hebt ze echt wel het paradijs gegeven nu he bij jou.
En nu weet ik ook zeker, door de foto die ik hb gezien van je, dat het om dezelfde vooerbakjes gaat, ik heb die dus ook.
Succes verder met het vertroetelen van je valkjes.

Paul

15 januari 2003, 01:54:45 #12 Last Edit: 30 mei 2003, 07:20:45 by Paul
Hallo Allemaal,
Hier het resultaat van een volledig kaal buikje en deze foto is vandaag genomen dus ongeveer 2 weken later.
De veren van de vleugels zullen pas in de rui vernieuwen maar het erge kale is nu in elk geval een stuk minder :-)

Mandy

Hé Paul, :)

Dat ziet er toch al een heel stuk beter joh! ;)

Hopelijk blijft het goed gaan zo
en knappen ze er allemaal goed van op!
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Ellen

Hoi Paul.
Door de een of andere reden kom ik hier terecht en natuurlijk
zo nieuwsgierig als ik ben heb ik even de link naar je foto's
aangeklikt. Ik schrok me een hoedje van Peppie en Kokkie.
Wat is dat dramatisch zeg als ze door de stres zichzelf zo
toetakelen.
Effin, het is nu eind mei en toch al een aardig tijdje verder.
Nu ben ik dus reuze benieuwd hoe dit allemaal afgelopen is
en of ze weer helemaal een beetje normale gezonde
valkparkiet zijn geworden.
Gr. Ellen.