29 april 2024, 18:35:08

Eén of twee?

Gestart door Charlotta, 7 november 2009, 23:36:19

« vorige - volgende »

Charlotta

Hallo, ik heb vandaag een valkparkiet gekocht.
Ik had er vroeger een, een vrouwtje en die hielden we alleen.
Ze bleef maar eieren leggen en toen hebben we haar afgestaan aan een goede kweker waar ze stikgelukkig mooie nesten heeft grootgebracht.
Ik vond haar zo leuk dat het toch bleef kriebelen en zo is vandaag Jochem ons gezin komen versterken.
Volgens de kweker kan je een valkje makkelijk alleen houden....maar nu zit ik van alles na te lezen en vind ik toch overal dat een maatje het beste is, en dat je hem anders veel aandacht moet geven.
Maar ik werk 3 tot 4 dagen in de week en ik ben dus bang dat ik hem te kort zal doen.
kan ik er zonder problemen een maatje bij zoeken of kan ik hem toch alleen houden?
Graag goed advies aan deze leek!

Kimm

hoi,

ik zou er toch 2 nemen, anders zit je valkje toch wel veel alleen en kan hij ook nog eens gedragsstoornissen gaan ontwikkelen.
hij gaat zich dan heel erg aan jou hechten, dat je straks niet meer normaal uit huis kan gaan zonder hard gekrijs.
als je er eentje bijneemt, heeft hij ook afleiding overdag. het blijven toch groepsdieren ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Charlotta

Oei, hij klinkt wel erg schril als hij roept!
Is dit dan al het gillen waar ik zoveel van heb gelezen???
Hij heeft nu zijn voer en water gevonden en maakt een vrolijke indruk, en ik wacht op een mail van iemand die afstand wil doen wegens allergie van een vrouwtje van een maand of 8.
Zou dit makkelijk te koppelen zijn?

Kimm

ja hoor, je moet ze alleen eerst even apart van elkaar houden.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Charlotta

Nou, dit gaat het niet worden.
Ik ga afstand doen van dit beestje want het gegil gaat door merg en been, een van de honden wil alleen nog maar buiten zijn vanwege het schrille geluid, ik heb al 3 dagen hoofdpijn en mijn dochter kan niet leren.
Ik ben aan het rondbellen of een kweker hem wil, maar niemand wil hem.

Kimm

nou dat is wel erg jammer.
je kan het valkje hier bij herplaatsing plaatsen, maar dan mag je er geen geld voor vragen.
of je belt diegene op waar je het valkje vandaan hebt.
het lijkt mij wel verstandig dat jij niet weer aan een valkje begint, want je weet nooit of het beestje gilt of niet en dan blijf je bezig ;)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Karin

Dat is snel  :o Je hebt hem net 2 dagen  :-\ Kun je hem niet terug geven aan de kweker ? Ik denk dat degene dat wel graag zal willen. Als iemand een jong bij mij vandaan heeft wil ik hem ook graag retour als het niet gaat.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Landiej

Om eerlijk te zijn vind ik het ook wel erg makkelijk gezegd na 2 dagen. Hij bevalt niet, dus húp! weg ermee :-\ Is het niet de moeite waar om het nog een paar dagen aan te kijken?

Als een valkje roept heeft hij aandacht cq afleiding nodig. Heeft je valkje voldoende speeltjes in de kooi? En heb je al pogingen tot tammaken ondernomen?

Als je écht weer afstand doet van het beestje zou ik ook weer eerst naar de vorige eigenaar gaan.

Kimm

weet je, dit moet toch van mijn hart..
ik heb dan zo te doen met een valkje. hij is al net verhuisd met alle stress vandien en nou moet hij weer weg  :-\
ik vind dat altijd zo ontzettend sneu voor die beestjes.
maar als jij hier al niet tegen kan, dan is het voor het valkje het beste dat hij wel een goed thuisje krijgt en alle liefde krijgt die hij verdiend.
pfff, ik vind dit altijd rot om te lezen   :-\

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Charlotta

Citaat van: Landiej op  9 november 2009, 14:31:28
Om eerlijk te zijn vind ik het ook wel erg makkelijk gezegd na 2 dagen. Hij bevalt niet, dus húp! weg ermee :-\ Is het niet de moeite waar om het nog een paar dagen aan te kijken?

Als een valkje roept heeft hij aandacht cq afleiding nodig. Heeft je valkje voldoende speeltjes in de kooi? En heb je al pogingen tot tammaken ondernomen?




Ja, dat heb je op fora, he. Mensen gaan gelijk oordelen.
Zou ik ook doen, hoor, dus het geeft niet.
Ik heb de vogelwinkel gebeld waar hij vandaan kwam. De man zei dat ik hem mocht ruilen. Dat vind ik dan weer makkelijk...maar hij legde ook uit dat het karakter was, dat dit niet over zou gaan omdat hij uit een voliere kwam en dit gedrag inmiddels dus aangeleerd was.
Hij schreeuwde moord en brand en ja, dat kan voor jullie dan snel zijn.......ik zat vanmorgen met 8 graden buiten met een kop koffie en forse hoofdpijn, mijn dochter heeft op zolder haar huiswerk geleerd en de hond wilde niet meer naar binnen.
Zo hoog, zo indringend.
En dan verwachten jullie dat ik dit nog wel even ga aankijken?
Nee dus.
Ik heb een kennis van me gebeld hier in het dorp met een voliere, en hem ook deze vraag gesteld. Hij heeft in die voliere meerdere valken en ook hij zegt "eenmaal gewend in een voliere, wordt het als huisdier vrijwel nooit iets meer".
Ik heb hem naar hem gebracht omdat ik weet dat hij gek is met zijn vogels en er heel goed voor is. Joko ging ook gelijk blij vliegen en als hij daar schreeuwt mag hij dat uit volle borst.
Voor wie is dit dan beter??? Ik denk voor mij én voor hem.

En ik wil een valk omdat ik uit ervaring weet dat ze echt niet allemaal zo gillen. Dus ga ik nu gericht op zoek en zal er geen meer nemen uit een grote handel of voliere.
Dat heb ik er dan van geleerd in elk geval.

En even voor de duidelijkheid.......ik heb een huis vol dieren, ik heb er veel opgevangen en sta zelden of nooit een dier af.
Misschien geeft dat aan hoe erg dit geluid was en zo niet, is het best jammer maar helaas.

Kimm

nou dat jij een volière valkje in huis hebt gehad, verklaard een hele boel. ik vind dat jij helemaal verkeerd voorgelicht bent daardoor. dat is jammer.
natuurlijk snap ik het gekrijs en ik ben enorm blij dat hij het goed heeft nu in de volière.
ik vond het gewoon sneu allemaal voor het beestje zelf, maar hij heeft gewoon zitten roepen.


groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

ps ik hoop dat je gauw een ander valkje vind. een jonkie is ook leuk hoor! of van de herplaatsing.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Larissa

Hey

Ik las net dit topic en ik wilde toch even reageren
Mijn Pico komt ook uit een voillere nota bene uit een dierenwinkel
Ook hij heeft de eerste drie dagen enorm gegild maar door er elke dag minimaal een half uur voor de kooi te gaan zitten en tegen het valkje te praten had ik het er na 7 dagen af en nu weet ik 7 dagen zijn lang....hier lopen ook nog 2 honden en een dochtertje van 3
en de kleine meid zette ook een keel op....op het moment dat de valk begon te schreeuwen
Ik zeg dit omdat het ze wel af te leren is alleen heb je dan engelen geduld nodig
Ik hoop dat je gauw een oplossing er voor vindt

Inmiddels ben ik troste bezitters van 4 lieve valkjes waarvan het koppeltje gistere het eerste eitje hebben gelegt

groetjes Larissa 

Landiej

Citaat van: Larissa op 10 november 2009, 14:35:02

Mijn Pico komt ook uit een voillere nota bene uit een dierenwinkel
Ook hij heeft de eerste drie dagen enorm gegild maar door er elke dag minimaal een half uur voor de kooi te gaan zitten en tegen het valkje te praten had ik het er na 7 dagen af en nu weet ik 7 dagen zijn lang....hier lopen ook nog 2 honden en een dochtertje van 3
en de kleine meid zette ook een keel op....op het moment dat de valk begon te schreeuwen
Ik zeg dit omdat het ze wel af te leren is alleen heb je dan engelen geduld nodig


Dat bedoel ik dus: iets meer geduld en tijd zou best grote verandering hebben kunnen betekenen. Ik vind het zo jammer dat je al zo snel heb gezegd dat het niet te doen is. Geloof me, ik weet best hoe valkjes kunnen schreeuwen; ik heb ze zelf ook. Ik weet ook dat het vervelend is als het lang aanhoudt.
Wat ik alleen niet begrijp is dat je de hoop zo snel hebt opgegeven. Als je na een week had gezegd dat je het niet meer zag zitten had ik je heus begrepen (ik begrijp het nu trouwens ook wel), maar twee dagen is gewoon te kort voor een valkje om aan jou en de nieuwe omgeving te wennen.

Je kan wel zeggen dat dit snel geoordeeld is, maar dat neemt niet weg dat de situatie nu (door slechte voorlichting) gewoon verre van ideaal is.

Als je een valkje wil dat leuk, lief en aanhankelijk is ga dan op zoek naar een jong valkje. Die zijn nog niet gewend aan een grote groep valkjes in de volière of kooi en zullen hun maatjes dan ook niet zo snel missen. Bovendien krijg je dan nog volop de kans om het beestje tam te maken.
Een valkje alleen gaat wel aan jou en de rest van je gezin wennen en hechten, en kan dan weer gaan roepen als jullie weg zijn. Daarom kiezen veel mensen voor twee of meer valkjes.

amazingleeuwtje

Probeer het niet als een aanval of kritiek op jou persoonlijk te zien Beaudien..

Ik kan je met mijn hand op mijn hart zeggen dat hier op dit forum juist fijne mensen zitten met hun hart en ziel bij *in dit geval* de valkjes...

Ook weten veel precies wat jij doormaakt, maar het kan goed komen..

Natuurlijk weten wij niet wie en wat Beaudien is, eerlijk is eerlijk 2 dagen is best kort, al snap ook ik dat je gek kan worden van hun schelle geschreeuw (ervaring ;) mee)..

Ieder moet zijn mening kunnen geven, maar niet iemand afkraken of veroordelen en dit is ook niet gebeurd..

Groetjes Sylvia