Lotje, Tommy, Sientje en Daan. DAAN IS EEN POPJE!!

Gestart door Creatura, 19 oktober 2009, 20:46:44

« vorige - volgende »

Creatura

Hoi Marian,

Klopt ja; ze gaan er ook meestal makkelijker in als ik verder niks hoef ;) Ze voelen je haarfijn aan; dus eigenlijk zijn ze ook wel een goede spiegel voor jezelf :)

@Manja; Och jee, die Tio! Ik ben onderhand best wel benieuwd naar hem. Volgens mij is hij een soort tweelingbroertje van Tommy ;) Heb je niet een fotootje van hem?

groetjes, Renske

Anja

De truc met de stok dat werkt echt Renske. Toen ik 17 valkjes had waren er ook sommige bij die dan niet in de kooi wilde. de andere dag weer wel. Gekke kippen.
Ze voelen ook haarfijn aan als jij haast hebt en ze dus vlug de kooi in moeten. Dat werkt averechts.

Liefs,

Anja

Creatura

Jaja, leuke beestjes, de valkjes ;D

Anyway, weet niet of ik het hier zo in mijn dagboekje mag zeggen; Maar ik ben stiekem wel weer op zoek naar een nieuw valkje. Een popje dan :)
Maar het vervelende is dat er volgens mij bij mij in de buurt helemaal geen kwekers van dit forum wonen (omgeving Arnhem). Is er iemand die toch bij mij in de buurt woont (nou ja, het moet bereisbaar zijn zeg maar, want ik heb zelf geen auto, dus iemand anders zou dan mijn chauffeur moeten spelen)? Ik heb ook al een advertentie gezet :)

Manja; Ik wil nog steeds van jou ook nog een vogie hoor; maar ik weet niet zeker of je nog een nestje gaat proberen.
Sowieso ga ik het uiteindelijk niet bij drie valkjes houden denk ik zo ;)

Dierenfreackske

Hahaha ...ok, het valkjesvirus is hier ook toegeslagen, hihi!
:D    fijna woensdag hoor! Grtjs. Ann

Anja

Inderdaad jij bent ook besmet met het virus  ;D ;D ;D

Creatura

Hoi Ann en Anja,

Inderdaad, het valkjesvirus! Het begint me steeds meer in zijn greep te krijgen ;) Denk niet dat ik er nog vanaf ga komen; het is een chronische ziekte heb ik mij laten vertellen ;D
Maar ja, ik moet er maar het beste van maken hè.
Dus vandaar een nieuw valkje.

Maar ik heb geen haast, want het liefst wil ik er sowieso eentje pas na oud en nieuw, i.v.m. de knallen enzo natuurlijk. Eigenlijk moet het wel een valkje zijn van iemand waarvan ik er vanuit kan gaan dat het valkje gezond is, want in quarantaine plaatsen wordt lastig waar ik woon aangezien ik alles (behalve mijn slaapkamer) in één grote ruimte heb. Dus een vogie die gewoon bij Lotje en Tommy in de kooi kan zodra het gewend is :)

Vandaag viel me wat op aan de nieuwe staartpen van Tommy. Hij is gerafeld op verschillende plekken (dus de afzonderlijke zijtakjes zijn allemaal van mekaar af gegaan en staan alle kanten op, als je begrijpt wat ik bedoel.) Is dat normaal bij een nieuwe veer? Ik zie het bij hem ook bij nieuwe lichaamsveertjes; die lijken eerst heel slordig te zijn, en dan uiteindelijk gaan ze alsnog glad liggen ???
Bij Lotje zag ik ook zoiets in een vleugelpen.
Is het normaal of een teken dat ze iets missen in de voeding?
Ze krijgen valkparkietenzaad, grit, zo'n kalkblok met allerlei stoffen die ze nodig hebben, een paar keer per week trosgierst, eivoer, een paar keer per week (vier keer meestal) groenvoer en een paar keer per week gedroogde insekten (vooral meelwormen en vlokreeftjes).
Ik vraag me soms alleen wel af of ze wel eivoer eten. Ik zie het ze nooit echt doen ???
Vandaag ben ik voor de zekerheid maar begonnen met ruihulp door hun drinken te doen (druppels met daarin aanvullende vitaminen en mineralen).

In welke levensmiddelen zit nu ongeveer hetzelfde als in eivoer? Kan ik ze bijvoorbeeld bruin brood en echt eigeel of eiwit geven? En pasta en rijst, is dat een goed alternatief?
Insecten zijn toch ook dierlijke eiwitten, dus dat zou ook al aardig in de buurt moeten komen toch...?

Nou, tips zijn welkom :D

groetjes, renske

Anja

Ik zou allereerst eens flink gaan minderen met eivoer en insecten. Dat mogen ze niet teveel hebben want dat kan de nieren aantasten.
Trosgierst ook niet zoveel geven want dat is snoep.

Bruinbrood en pasta mag je ze gewoon geven. Notenrijst vinden ze ook heel lekker. Eieren dus ook niet teveel geven. Hier vinden ze het eiwit het lekkerste.

Fruit kun je zo ook geven. Ik heb een hele lijst met kruiden en zo. Wacht ik zoek die effe en dan plak ik die hier.

Wat betreft de veertjes heb ik geen antwoord.

Hier is de lijst en voor alles geldt natuurlijk dat je het met mate geeft.

Basilicum
daslook
komkommerkruid
Wortels (groene gedeeltes)
Kervel
Bieslook
Koriander
Tuinkers
Dille
Venkel (groene gedeeltes)
Veldzuring
Citroenmelisse
Lavas/ maggieplant
Marjoraan
Pepermunt**
Bijvoet
Oregano**
Peterselie*
Postelein
Aragula
Rozemarijn**
Salvia/ salie
Bonenkruid
Dragon
Thijm**
Water Kers

* peterselie in kleine hoeveelheden gezond
** deze kruiden moeten met mate gegeven worden volgens deze site omdat de kruiden nogal wat essentiele olien bevatten.

Fruit:
Appel
Abrikoos
Japanse peer
Banaan
Japanse wijnbes
Zwarte bessen
Bloedsinaasappel
Blauwe best
Canteloupe meloen
Carambola, stervrucht
Jamaica-appel
Kersen
Clementines, mandarijnen
veenbessen
Gedroogde dadels
Vijgen (vers)
Zespri gold
Druiven, wit of blauw
Granaatappel
Guave
Honingmeloen
Gaylussacia brachycera
Mabolo
Kiwi's
Japanse mispel
Lychee
Mango
Meloen
Moerbei bessen
Nectarine
Bloedvijg, Cacatijsvijg, woestijnvijg
Sinaasappel
Papaya
Perzik
Peren
Ananas
Pruimen
kweepeer
ramboetan
frambozen
Aardbeien
tamarillo vrucht
Gele pruimen

* De dadels niet te vaak geven omdat er een hoog suikergehalte in zit, dan liever gedroogde, suikervrije of met minder suiker geven
** Alle meloensoorten mogen gegeven worden aan de vogels
*** De vogels lusten niet alleen de bessen van de moerbei maar ook de bladeren

Groente:
Broccoli
Spruitjes
Koolrabi
Wortelen
Selderij stelen
Bieten
Cichorei
Chinese kool
Mais
Komkommer
Boerenkool
Eierplant
Andijvie
Venkel
Groene erwten (in schaal)
Groene pepers
Ijsbergsla
Aardpeer
Veldsla
Aardappel (gekookt)
Pompoen
Radijs
Zuring
Rode bieten (vers)
Spinazie
Tomaat
Courgette

Liefs,

Anja

Dierenfreackske

Heeeeeeey...da's een hele waslijst dus he..
..geef ook regelmatig groentjes en fruit hoor.
Grtjs. Ann

Creatura

Hoi Anja,

OKee, ik dacht dat je eivoer wel elke dag mocht geven, en insecten niet te veel omdat ze anders te dik worden. Maar dat ze last van de nieren kunnen krijgen is nieuw voor me ???
Dankje voor de tip!
Hoe vaak per week zal ik ze dan eivoer verstrekken? Een keer per week ofzo, en ook de insecten? Ik dacht; omdat ze nog een beetje aan het ruien zijn hebben ze wel veel eivoer nodig.... ???

Fruit ja, dat probeer ik ze te geven, maar ze hebben een grote voorkeur voor groene dingen ::) Dus ze krijgen vaak vogelmuur, of bieslook, en daarnaast lusten ze wortelreepjes (peen Julienne) ook erg graag. Ik ga binnenkort eens wat potten kattengras halen. Staat nog leuk in de vensterbank ook;)

Bedankt voor de lijst in ieder geval ;D

groetjes, Renske

Dierenfreackske

Hoi Renske, hoop dat je een beetje wijzer bent geworden hier met de raad van Anja... enne, o ja, kattengras geef ik hier ook,  en het groen van paardebloemen, die zijn  overal te vinden, maar beste is van uit de tuin, goed spoelen en alleen de groene blaadjes geven   ;D ;D ;D grtjs Ann

Creatura

Hi Ann,

Paardebloemen, da's ook nog een goeie ja:) Rucola lusten ze ook wel, en de kiemspruitjes van zonnebloem, grasjes en hennep. Taugé ook wel. Ik ga morgen weeres wat zaadjes in de week zetten zodat ik ze kiemzaad kan geven:)

O ja, wat betreft de veren; ik had ze al een tijdje geen douche met de plantenspuit meer gegeven. Heb ze gisteren weer gedouched en hun veren zien er nu een stuk gladder uit. Denk dat ze een beetje stoffig en droog aan het worden waren ;)

groetjes, renske

Creatura

Ik ga vanavond trouwens proberen foto's te uploaden. Ook al ben ik van internet afgesloten; ik heb nog een andere optie ;)
Heb wel weer wat leuke fotootjes van de twee duiveltjes ;D

Anja

Yesssssssss foto's ik ben al nieuwsgierig hoor.

*Manon*

Hoi Renske,

Heb al vaker in je boekje gelezen, maar nog nooit gereageerd  :-[

Je hebt erg mooie valkjes zeg, vooral Lotje is om te zoenen, wat een mooierdje, zo zacht die cinnamon kleur... echt prachtig!
En dat mooie grijze snoetje van haar.... ik hou van grijze snoetjes, staat altijd zo lief  :D

Het gedrag van jouw Tommie herken ik hier ook in Billie, mijn wildkleur mannetje!
Hij is nu een half jaar oud, krijgt ook een geel maskertje en wordt ook ontzettend ondeugend.... in het begin mocht ik hem kroelen... nu nie meer, gaat ie ook bijten!

Echt puber gedrag, komt wel weer goed, maar tis wel even vervelend!

Groetjes Manon

Creatura

Hey Manon :)

Leuk dat je reageert! En ik heb je mailtje net gelezen (mag het hier wel zeggen toch?). Ben heel benieuwd hoe Tibeau en Tara het gaan doen :D

Ja, die Tommy, het is me er eentje ::).
Maar wat was hij vandaag weer een schatje :-*. Hij was rustig en wilde alleen maar knuffelen. Tuurlijk was hij af en toe weer een machootje, en dan sloeg hij weer even aan het fluiten, maar hij was me in een kroelbui! En gisteravond in de kooi was hij ook al zo lief; ik mocht hem door de tralies aaien en hij boog zelfs zijn kopje voor me (doet hij bijna nooit).

En Lotje, och jee, dat lekkere moppie;
Ze fluit sinds een paar weken! Zodra ze uit de kooi is nestelt ze zich op het dak van de kooi of op de rieten stoel (die ze al lekker gesloopt hebben ;D :P), en dan gaat ze met haar oogjes half gesloten zitten kwebbelen ;D :-*
Oooow, dat is zooooo lief!
Ze doet het bouwvakkersdeuntje! En verder komen er wat reuteltjes en schreeuwtjes en piepjes uit, en je ziet haar dan helemaal schudden door de geluidjes die ze maakt.
Wahahaha...ik moet het eigenlijk eens filmen!
Maar serieus; dat ze ooit het bouwvakkersdeuntje nog eens zou doen! Het is natuurlijk niet zo duidelijk en goed gebalanceerd als Tommy, maar het is wèl het bouwvakkersdeuntje! :D
Lekker mopje van me!

O ja, ik weet dat ik foto's zou plaatsen, en dat wil ik ook nog steeds, maar het is er nog even niet van gekomen.
Heeeeel binnenkort!