2 mei 2025, 11:56:25

Valkje lijkt gezond maar toch....

Gestart door hippysuus, 15 oktober 2009, 14:01:44

« vorige - volgende »

hippysuus

15 oktober 2009, 14:01:44 Last Edit: 15 oktober 2009, 14:04:40 by hippysuus
Ik weet het niet hoor, ik heb James nu een week of 2. Heb hem veel in de kooi gelaten en zie ook dat hij best flink eet maar nog altijd steekt zijn borstbeen uit, ik vind hem mager.

Gisteravond woog hij 83gram en dacht ik het gaat redelijk maar net wilde ik hem uit de kooi halen en ik vond het borstbeen weer goed te voelen. Terug in de kooi maar weer zodat hij kan knabbelen

Zijn poepjes zijn goed, hij eet, hij fluit en huppelt door de kooi en lijkt helemaal in orde en toch vertrouw ik het niet helemaal.

Zou hij dan toch wormen kunnen hebben ofzo? Hij zou toch dikker moeten worden of niet? Als voedsel krijgt hij prestige premium en beaphar, daarnaast trosgierst en eivoer.

Of ben ik gewoon paranoide en moet ik het loslaten. Hij is van begin juni en het is een kleine dondersteen dus kan er haast niets aan hem mankeren...twijfeltwijfel  :-\

Net nog even gewogen, 83 gram

hippysuus

15 oktober 2009, 14:07:16 #1 Last Edit: 15 oktober 2009, 14:29:49 by hippysuus
dit is hem trouwens, gisteren foto's van gemaakt terwijl hij mijn puzzel aan het slopen was....niet helemaal duidelijk maar ik moest snel zijn om de puzzel nog een beetje te kunnen redden.  ;D

Nog eentje erbij samen met Mupke, nu is Mupke dus wel 120 gram. Die foto is van verleden week en daar woog hij zelfs maar 78 gram.

Karin

Borstbeen voel je altijd, anders is het valkje te vet  ;D Maar het borstbeen mag niet te scherp zijn. 83 gram is niet veel, maar het ligt ook een beetje aan het formaat van het valkje of het normaal is. Je kan hem inderdaad even ontwormen en als hij verder goed eet zou ik me niet teveel zorgen maken  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

hippysuus

Bedankt Karin, dat is voor mij weer een zorg minder. Hij is een stuk kleiner als Mupke in ieder geval. Ik hou hem wel in de gaten en geef hem toch maar een wormmiddel dan, kan ook geen kwaad doen en je weet maar nooit of het helpt.

hippysuus

Ik heb de persoon gebeld waar ik James heb gekocht, ze had er geen idee van hoe zwaar hij was toen ik hem kreeg maar volgens haar waren ze allemaal hetzelfde en hij was al ontwormd.

Net gewogen, hij blijft 81 gram en s'avonds iets zwaarder. Vetmesten heeft wel bij Mupke geholpen want zij is van 120 gram naar 132 gram gegaan..verdorie. Ik ga haar maar eens de hele dag uit de kooi laten, ze zit nu bij James opgesloten en eet daardoor te veel. Ze moest het goede voorbeeld geven en dat doet ze ook wel maar zij is de enige die zwaarder is geworden.

Toch raar he? De ene komt flink aan en de andere helemaal niets.

Karin

132 gram is inderdaad veel te veel  :o Ik zou geen trosgierst meer verstrekken ( het is sowieso meer vet dan voedingsstoffen die gierst, dus ook als je je valkje dikker wilt hebben niet gezond als het een te groot gedeelte van de voeding gaat uitmaken ). Heb je wel eens pellets geprobeerd ? Bijvoorbeeld nutribird B14. Die is goed betaalbaar en redelijk van kwaliteit. Het is de grasparkietenvariant, maar die voor valkjes is te groot. Als je het voor elkaar krijgt dat ze 50 % zaad en 50 % pellets eten ( en daarnaast groente / fruit ) dan doe je het prima.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

hippysuus

Ga ik proberen! Morgen de kooi schoonmaken en dan gaat er voorlopig geen trosgierst meer in. Normaal krijgt ze er ook maar eentje in de week, ik probeerde alleen de kleine James aan het eten te krijgen.

Alleen zo zet het geen zoden aan de dijk. Ach, gezien hij na bijna 3 weken hier te zijn nog altijd door de kooi heenspringt dan zal het wel oke met hem zijn  ;D

En Mupke gaat op dieet  ::)

Creatura

Wat een leuke naam; Mupke ;D Ik vind haar ook wel een echt Mupke om te zien ;)
Ze lijkt veel op mijn popje Lotje; en die lijkt ook steeds een beetje te dik te zijn, terwijl het mannetje Tommy er eigenlijk altijd wat schriel uit blijft zien. Ik zou me er geen zorgen om maken; als hij maar op een stabiel gewicht blijft. Er zijn tenslotte ook mensen die hun hele leven mager zijn en toch heel gezond zijn en oud worden ;)

Zou het niet ook geslachtsgebonden zijn; dat mannetjes minder de neiging hebben om dik te worden? ???

hippysuus

Dat kon nog wel eens kloppen hoor, want de twee mannetjes die ik heb gehad waren ook veel slanker. En bij de mensen zijn wij vrouwtjes ook nog wel eens dikker als het mannetje  ::) ;D

Hij weegt na al die weken nog altijd 82 gram, ook nu ik alles uit de kooi heb gehaald behalve gewoon zaad. Mupke is nog steeds 132 gram maar dat zal er wel weer afgaan als de luie kip eens wat meer wil vliegen ;)

Ik heb het dus maar losgelaten, als er iets aan de hand was geweest dan was hij inmiddels wel ziek geworden en dat is bepaald niet het geval gezien hij elke dag een groter lummeltje aan het worden is  ;D