29 april 2024, 03:04:50

valkparkiet legt eitjes

Gestart door caroliendewit, 16 december 2003, 23:38:33

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Carolien,

Hopenlijk heb je nu meer succes.
Je kan alsnog een broedhokje halen en daar de eitje in leggen dan gaan ze daar gewoon verder broeden.
Sterkte met je nestje.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi allemaal,
Het is inderdaad spannend. Ze zit in ieder geval weer erg vaak t ebroeden, ze gaat er alleen af om wat te eten of om ff d'r poten te strekken. Ik heb inderdaad nagedacht over zo'n broedhok, maar mijn lieve valkje kennend, is ze veel te 'bang' voor nieuwe 'dingen' in haar kooi. Ze krijgt dus nog een kans om het goed te doen. Als het deze keer weer fout gaat, wat ik trouwens niet hoop ga ik er een halen en dan hoop ik dat ze eraan gewend is voordat ze weer eitjes gaat leggen. Hoeveel tijd moet er tussen het wipwappen zitten en het eitje leggen zitten? Volgens mij zit er zeker een week tussen, misschien wel langer. Ik ga in ieder geval vrijdag kijken ( het ei wat er nu ligt is nl. van zondag ochtend) of het bevrucht is.
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Bij mijn eerste nestje zat er precies 14 dagen tussen toen heb ik er echt heel goed op gelet :-)
De rest van de nestjes gebeurde gewoon en dat was denk ik wel een paar dagen korter.
Het kan tussen de week en 14 dagen liggen.
Leggen ze 4 dagen na het paren een ei dan zal het bijna zeker nog niet bevrucht zijn.
Als valkjes willen broeden zijn ze ineens minder bang voor een broedhok hoor daar wennen ze snel aan :-)
Hier zijn er een hoop ook vaak erg bang maar dat broedhok is denk ik toch anders daar hadden ze meteen interesse in :-)

Groetjes, Paul

carco

Hoi Carolien

Wat je broedhok betreft kan je het proberen, maar ik heb het er weer uitgehaald(waarbij ik toen ook helaas een ei liet sneuvelen) ze durfden namelijk echt de kooi niet meer in en dan schiet je er ook niets mee op, want dan weet je zeker dat ze niet op de eieren gaan broeden.
Klik op het plaatje voor onze site!




Lique

Hoi Carolien,

1 keer paren is al voldoendeom alle eitjes te bevruchten.
Het duurt ook ongeveer een week, voordat er eitjes zullen komen.
Mijn ervaring is, dat het ook iets minder kan zijn, 6 dagen, en dat de eitjes alsnog bevrucht zijn.
maar dit verschilt per valk.
Anderen hebben een tijd nodig van 14 dagen, om een bevrucht ei te leggen.

Groetjes Lique

caroliendewit

Ik ben errug benieuwd. Zodra ik wat weet laat ik 't jullie weten, ik ga in ieder geval geen broedhok erin zetten.
Groetjes Carolien

caroliendewit

Hoi,
Nou ze broed nu goed en 1 ervan is zeker bevrucht de andere eitjes zijn nog te nieuw, daar kan ik het nog niet aan zien, dus het wordt weer afwachten!!!!
Groeten Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Dat je kan zien dat een eitje bevrucht is wil al zeggen dat ze goed aan het broeden is :-)
Ik hoop dat het wat gaat worden dat zoe wel leuk zijn.
In elk geval gaat de tweede keer vaak een stuk beter dan de eerste keer.
Succes met de eitjes.

Groetjes, Paul

carco

Hoi Carolien

Inderdaad hopen dat het nu beter gaat, weet je al wat je met de evt. kleinen gaat doen?
Houd je ze zelf?
Klik op het plaatje voor onze site!




caroliendewit

Hoi Carco en Paul,
Ik hoop ook dat het goed gaat. Het is wel weer spannend hoor. Ik ben erg benieuwd of het goed gaat en uiteraard wat voor jongen er komen. Dat blijft ook een verassing. Ik weet nog niet wat ik met de jongen ga doen. Als alles goed gaat, gaat er misschien 1 naar een collega van mij en de andere weet ik nog niet. Mijn kooi is niet bijster groot, dus ik vind het zielig om er meer dan twee in te zetten. Ik heb ook geen plek voor een grotere kooi, misschien verkoop ik ze aan de dierenwinkel ofzo, ik zie wel. Als jullie nog iets of iemand weten, dan hoor ik het wel, maar eerst nog een week of twee wachten. :D :D :D :D :D
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Ik zou ze alleen in het uiterste geval aan een dierenwinkel verkopen.
Maar meestal vind je vaak wel iemand via het forum of een kennis dat is ook veel beter voor de valkjes.
In een dierenwinkel zitten ze er vaak maar zielig bij helaas.
Maar het zou heel leuk zijn als het deze keer wel lukt met de jongen :-)

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi Paul,
Het is idd het laatste wat ik doe als ik mijn jongen niet kwijt kan raken aan kennissen of aan iemand op het forum. Ik hoop ook dat het goed gaat, ze heeft vandaag een 4e ei gelegd. Ik hoorde dat de jongen minimaal een week of 8 moeten zijn voordat ze bij de ouders weg kunnen klopt dat?
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Als ze zelf kunnen eten mogen ze bij de ouders weg en hier eten ze meestal tussen de 5,5 en 6 weken.
Als je ze zelf voert duurt het soms wel 8 a 9 weken voor ze zelf eten dus veel langer.
Dus als je de valkjes door de ouders laat voeren mogen ze ongeveer met 6 weken weg maar wel in de gaten houden dat ze niet alleen in de zaadjes pikken maar ze ook pellen.
Vaak is het net of ze dan eten maar ze krijgen de zaadjes dan nog niet open.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi Paul,
Het is nog niet zover, maar wel alvast bedankt voor de tip. Kun je ze dan beter uit je hand laten eten als ze eenmaal de zaadjes wel pakken, anders lijkt het me zo moeilijk om te zien of ze echt zelf eten. Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Vaak zie je wel dat ze de zaadjes zelf pellen dan zie je de vliesjes tussen de snavel uitvallen.
Maar je kan het natuurlijk ook buiten de kooi proberen of ze uit je hand de zaadjes pellen :-)
Ik heb dat zelf nooit geprobeerd maar misschien een goed idee voor mijn volgende nestje.

Groetjes, Paul