29 maart 2024, 15:15:44

valkparkiet legt eitjes

Gestart door caroliendewit, 16 december 2003, 23:38:33

« vorige - volgende »

caroliendewit

Hoi Paul,
Bedankt voor je reatie. Ik moet nog ff wachten, ze heeft inmiddels weer een ei erbij gelegd, ik hoop dat dat de laatste is, anders wordt het wel heel veel. Ze broedt nog goed, maar het mannetje mag er niet bij. Ik wacht in spanning af, het duurt zeker nog een dag of 10 voordat het eerste ei uitkomt. O ja, nog ff een vraagje, ik geef nu door het normale voer een grote schep eivoer van Ceedee voor valkparkieten. Kan ik dat als de jongen er zijn beter apart geven of maakt dat niet uit. Moet ik het dan als ik het apart geef beter ook een beetje nat maken. Ik las ook op het pak dat je ze het beter de eerste dag dat er een jong was niet moest geven, maar als ze om de beurt uitkomen gaat dat natuurlijk niet. Hoe doen jullie dat?
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Ik geef het eivoer altijd in een appart bakje.
Als je jongen uitkomen hoeven ze bijna een dag geen voer omdat ze de dooier in zich opgenomen hebben en daar kunnen ze even mee voort.
Dus ik denk dat het daar op slaat dat ze de eerste dag geen eivoer mogen???
Ik heb zelf vanaf het begin het eivoer erbij en ik heb nog nooit last gehad met de jongen.
Ik denk dat de ouders dat zelf regelen.
Volgens mij voerde de ouders trouwens wel de eerste dag al meteen aan de jongen hier.
Maar het is zeker beter als je jongen hebt om het eivoer vochtig te maken omdat de ouders er een papje van maken en ze gebruiken ook erg veel water.
Het eivoer zal er ook veel sneler doorheen gaan dan normaal :-)

Groetjes, Paul

caroliendewit

Helaas  :-[
Het is weer mis gegaan. Mijn lieve valkje wilde van de ene op de andere dag niet meer broeden. Ze heeft 16 dagen trouw op haar eitjes gezeten en toen opeens niet meer. Ik ga nu een nestblok kopen en ik hoop dat ze nu ff geen eitjes meer legt. Het zag er erg goed uit, maar helaas.
Volgende keer beter hoop ik!!!!
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien.

Echt jammer dat ze ineens gestopt het het was er zo dicht bij :-(
Maar inderdaad met een nestblok gaat het wel beter.
Hopenlijk gaat het de volgende keer met blok wel goed maar ik denk dat dat zeker beter zal gaan.

Groetjes, Paul

carco

Hoi Carolien

Echt zonde voor je zeg dat ze weer is afgehaakt: zou het ook niet komen omdat ze het persé alleen wilde doen?Normaal gesproken wisselen ze elkaar af.
Je was er al zo dichtbij om moedeloos van te worden: sterkte hoor!
Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!




Theetje

Hoi Carolien,

Wat ontzettend jammer dat het weer niet is gelukt zeg. Je was er inderderdaad zo dichtbij.

Misschien dat een boedblok helpt, maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit.

In iedergeval heel veel succes met een volgende broedronde toegewenst.

Groetjes

Theetje