27 april 2024, 17:21:42

valkparkiet legt eitjes

Gestart door caroliendewit, 16 december 2003, 23:38:33

« vorige - volgende »

caroliendewit

Hoi Paul,
Ze zit er in principe wel vrij regelmatig op, maar ik heb het idee dat ze het af en toe gewoon effe zat is en dat ze dan even de poten wil strekken. Ze zit dan ook heel veel te eten en te drinken. Dan is ze er ook best lang af. Zoals ik al eerder had gezegd waren er twee eitjes gesneuveld, dus ik ben er niet zeker van hoe oud de eitjes zijn. Ik denk dat de oudste een dag of 15 oud is. 1 van de drie is ook inderdaad heel donker, er zit bijna geen ruimte meer in dat ei. De tweede is wat minder donker, maar die is nu 13 dagen oud. Het laatste ei, is alleen nog een gele donkere vlek (wordt wel ietsje groter) en is nu 10 dagen oud. Kan het zijn dat dat laatste ei niet bevrucht is? Het lijkt mij sterk, maar ja je wet het niet!!!
Als die jongen uitkomen, wanneer kun je ze aan je laten wennen zodat ze handtam worden??? Ik ben benieuwd of het allemaal goed gaat komen met de jongen. Wanneer zou jij de eitjes eruit halen als er geen jong uitkomt. Gisteren keek ik nog even en toen had ik het idee dat het wel een klein beetje bewoog in het donkerste ei.
Groetjes Carolien

pona

Ohhh spannend, ik leef helemaal met je mee hoor.
Heb je een digitale camera, kan je foto's maken.
Ik zal het zelf niet mee maken dus moet genieten van ander mans eieren. :D :D :D :D

Gtjs Ilona
grtjs Ilona


caroliendewit

Ja, ik ben ook benieuwd. Maarre hoe zet je een digitale foto hierop???? Ik heb wel een leuke foto van mijn valkjes samen.
Groetjes Carolien  :D :D :D

pona

Onder het vlak waar je je bericht in tikt zie je bijlage staan.
Die klik je aan. Dan moet je wel weten waar je foto's staan en dan klik je de foto aan die je er bij wil hebben. vervolgens druk je op openen en dan staat ie onder in de bijlage.
Dan post je gewoon je bericht en dan staat ie er.
Je moet wel op letten dat ie niet te groot is want dat kan ie niet aan.
Succes ik wacht in spanning af.

Ilona
grtjs Ilona


Paul

Hoi Carolien,

Het duurt ongeveer 19 tot 21 dagen maar ik heb hier wel eens gehad dat een ei pas na 23 dagen uitkwam.
Het heeft gewoon met een heleboel dingen te maken.
Als je inderdaad al een donker gedeelte in het eitje ziet lijkt me dat een goed teken in elk geval :-)
Het laatste ei wat alleen maar geel is zal denk ik dan niet bevrucht zijn anders had je al lang rode aders gezien.
Maar je kan dit best nog wel even laten liggen tot de andere jongen zijn uitgekomen en de jongen hebben ook vaak wat steun aan een eitje om ertegenaan te liggen.
Ik neem de jongen meestal al vanaf de eerste dag elke dag even in de hand en belangrijker is nog als de oogjes open zijn dan kunnen ze ook zien dat je ze beetpakt.
Maar in het begin niet te lang uit het nest halen anders kunnen ze het misschien te koud krijgen.
Als ze wat ouder zijn en de oogjes open hebben kan je ze makkelijk een kwartier tot een half uurtje uit het nest halen.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Dat is dus het probleem, mijn foto's zijn te groot (750kb). Ik zal er binnenkort een maken die wat kleiner is, die zet ik er dan op.
Groetjes carolien

giovanni

hello carolien!

je moet ze verkleinen met paint ofzo

grtjs giovanni

carco

6 januari 2004, 01:48:26 #37 Last Edit: 6 januari 2004, 16:22:16 by carco
Hoi Caroline
Ik begrijp dat er bij jou hetzelfde gebeurt is als bij mij de valken zijn gewoon op de grond eieren gaan leggen. Mijn advies niets aan doen!!!! Geen nestkast geven worden ze alleen maar bang van!
Het schijnt heel zeldzaam te zijn dat dit gebeurt. Wij hebben inmiddels 2 jonge vogels en dit is erg leuk!(1 kuiken zat dood in het ei en 1 kuiken hebben ze afgestoten) het gaat prima met de kuikens alleen krijgt het vrouwtje de prikpil omdat ze eieren blijft leggen. Het is erg leuk om te zien hoe snel die beestjes opgroeien
Groetjes: Caroline(zo heet ik dus toevallig ook)
Klik op het plaatje voor onze site!




caroliendewit

Hoi,
Eindelijk een foto van mijn lieve valkjes. Ik heb het idee dat het popje (links) een witkop is en het mannetje (rechts) een wildkleur. Denken jullie dat ook? Ik ben nog steeds benieuwd of alles goed gaat met de eitjes, want ze zitten er steeds minder op.
Ik wacht rustig en in spanning af.
Groetjes Carolien

Mandy

Dat is inderdaad een goed idee van jou, want dat denk ik ook, sterkter nog, ik weet het wel zeker. ;D
Ze zien er goed uit hoor.
Weet je toevallig ook iets van de voorgeschiedenis van de valkjes, wat voor ouders ze hebben?
Zoals het er nu naar uit ziet is de grootste kans dat de jonkies wildkleurtjes zullen gaan worden, maar het is wel te hopen dat ze dan nog ff goed doorbroeden.
Hopelijk wordt je binnenkort blij verrast door dat heerlijke valkjes gepiep! :P
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Carolien,

Het kan eigenlijk niet missen inderdaad dat het valkje links een witmasker is en recht een wildkleur.
Alleen is de foto nogal groen maar als je de kleuren wat aanpast kan je het inderdaad duidelijk zien.



Met de eitjes is het gewoon afwachten.
Vaak gaat het eerste nestje fout maar het tweede wel goed omdat de ouders in het begin niet precies weten hoe alles werkt.
Het zijn in elk geval schatjes om te zien :-)

Groetjes, Paul

carco

7 januari 2004, 15:01:57 #41 Last Edit: 8 januari 2004, 17:37:58 by carco
kan kloppen dat het eerste nestje fout gaat, bij mij waren ze het na 2 weken broeden ook zat, maar als ze uitkomen verwacht dan niet dat al de eieren uitkomen, wat wel heel leuk is als de tijd gekomen is merk je het vanzelf, je hoort ze nl dwars door de eieren heen piepen en de ''oudjes'' merken dat ook, bij mij was het zo erg dat ze letterlijk aan het knokken waren wie het laatste ei mocht uitbroeden!Het broeden wisselen ze nl sterk af net als het voeden dat doen ze ook beiden, hoelang zitten ze er nu al op? :D
Groetje: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!




caroliendewit

Het eerste ei is nu 18 dagen oud. Ze zitten er soms nog maar een paar minuutjes op, althans het popje. Het mannetje niet meer. Het kan natuurlijk best zijn dat ze er wel op zitten als wij niet thuis zijn, dus ik geef ze nog ff de tijd. Wie weet, komt er nog wat uit, maar ik begin de moed heel langzaam te verliezen  :( . Maar ja er komt dan vanzelf wel een nieuwe keer. Hoe lang zit daar ong. tussen. Het popje had namelijk 1 keer eerder eitjes gelegd, maar toen hadden we nog geen mannetje erbij. Er heeft ong. 3 mnd. tussen gezeten. Is dat goed??? Ze heeft er nu 5 gelegd, waarvan er twee stuk gegaan zijn.
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Als er al drie maanden tussen de vorige eitjes zitten is dat al helemaal geen probleem hoor.
Vaak kan je gewoon twee nestjes achter elkaar laten uitbroeden en sommige doen er zelfs drie maar ik stop altijd na twee nestjes en dan krijgen ze gewoon de rest van het jaar rust.
Jammer dat ze niet meer zo fanatiek broeden maar wacht het toch nog even af want normaal zou het nu elk moment uit kunnen komen maar door het slechte broeden kan het soms wel een een paar dagen later zijn ook.

Groetjes, Paul

pona

Hoi Carolien,

Ik zie dat het gelukt is met je foto.
Wat een mooie valkjes zeg.
Echte lieverdjes. Nou sterkte met je eitjes.
We wachten maar af.
En anders misschien een volgende keer.

Groetjes Ilona
grtjs Ilona