29 maart 2024, 05:48:34

valkparkiet legt eitjes

Gestart door caroliendewit, 16 december 2003, 23:38:33

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Carolien,

Als ze een keer gepaard hebben is dat voldoende om een heel legsel te bevruchten dus als het eerste eitje al rode aders heeft is de kans groot dat de andere ook bevrucht zijn :-)
Het is voor hun eerste nest prima om met 3 eitjes te beginnen want een nest van 5 jongen is echt heel zwaar voor ze.
Veel succes met je nestje en ik ben benieuwd of de andere eitjes ook bevrucht zijn :-)

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi Paul,
Ik heb net gekeken, ik zie bij twee eitjes nu rode adertjes en de derde heeft alleen een donker gele vlek. Ik heb terug zitten rekenen. Het eitje waarbij het de adertjes het duidelijkst zijn en het grootst moet minimaal 10 dagen geleden gelegd zijn, ik had je verteld dat er twee eitjes gesneuveld zijn vorige week woensdag. Het kan nu dus ook zijn dat het ei 14 dagen oud is. Even afwachten dus. Het tweede eitje is jonger. Ik ga maandag of dinsdag al de benodigdheden in huis halen om de kleintjes eventueel te voeden als de ouders het niet doen. Het derde ei is van afgelopen donderdag dus ik denk dat ik dat van de week wel kan zien.
Ik vind het heel spannend, ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Groetjes Carolien :D

Paul

Hoi Carolien,

Het is zeker de eerste keer heel spannend :-)
Maar als je adertjes ziet is dat een heel goed teken.
Het ei zal langzaam steeds donkerder worden tussen de aders tot je er op een gegeven moment amper meer doorheen kan kijken.
Meestal kan je met 3 a 4 dagen al wat zien als ze zolang bebroed zijn.
Je ziet dan al duidelijk het jong in het ei bewegen als je kijkt.
Als je alleen nog lichte aders ziet zal het nog wel 2 weken duren denk ik voor het uitkomt.
Heel veel succes met de eitjes.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi Paul,
Is het wel goed dan om iedere keer het ei op te pakken en te kijken? Gisteren toen ik keek was het ei voor ongeveer 2/3 tot 3/4 gevuld. Ik ben heel benieuwd.
Groetjes Carolien

caroliendewit

O ja, dat vergat ik nog te vragen. Mijn valkje zit op de bodem van haar kooi te broeden. Nu wordt het eigenlijk hoog tijd om de kooi schoon te maken. Kan ik dat gewoon doen? Of alleen het hoognodige vuil (poep etc) eruit halen?
Groetjes Carolien  :-/

giovanni

29 december 2003, 17:19:25 #20 Last Edit: 29 december 2003, 17:21:25 by giovanni
Hoi
ik denk dat het beste is om alleen het nodige vuil weg te doen of er een beetje rond poetsen, totdat de eitjes zijn uitgekomen. Het zou zonde zijn als je nu nog per toeval eentje breekt  :-/
En normaal gezien moet je het ei zelfs niet oppakken; als het een beetje donker is, kan je een zaklampje nemen en zo kijken, dat gaat ook; zoals ik al zei, het zou zonde zijn als je nog eentje brak...

Paul

Hoi Carolien,

Een eitje af en toe oppakken kan niet zo veel kwaad maar je moet wel altijd oppassen dat je je handen gewassen hebt want het vet in je huid kan de porien van het eitje verstoppen en dan komt er niet genoeg zuurstog bij het jong.
En het bekijken van de eitjes doe ik met een lampje als ze in het broedhok liggen zonder ze aan te raken dat gaat ook prima.
Ik heb een heel fel klein lampje dus dan kan je er makkelijk mee op de eitjes schijnen zonder ze op te pakken.
Een eitje word door de ouders elke keer in een andere houding neergelegd dus als je het oppakt proberen het in dezelfde houding terug te leggen.
Je kan ook voorichtig de eitjes even in een schaaltje watten of op een zakdoek leggen en dan snel de kooi schoonmaken.
Pas wel op dat ze niet te lang koud zijn de eitjes mogen niet langer dan 20 minuten onbebroed zijn anders kan er wat fout gaan :-(
Ik gebruik altijd een broedhok en dat word door de ouders heel schoon gehouden en hoef je tijdens het broeden niet schoon te maken.
Alleen als er jongen zijn word het wel een echte smeerboel in het broedhok en zeker als ze ouder worden moet je bijna elke dag het broedhok schoonmaken.
Bij jou broeden ze op de bodem dus zal het daar straks wel een kliederboel worden :-) maar dat merk je vanzelf.
De jongen kan je dan ook voorzichtig beetpakken en even appart leggen als je gaat verschonen.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi,
Ik ga in ieder geval het ergste vuil eruit halen, waar ze zit te broeden is het wat niet zo vuil, dus dat laat ik dan we zo totdat de eitjes uitkomen. Dan maak ik hem wel grondig schoon.  :-X
Ik heb ook een klein fel zaklampje, dus ik ga dat gebruiken zonder ze iedere keer op te moeten pakken. Mijn valk zit niet continu te broeden, vanmiddag is ze er ook best lang afgeweest, ik heb niet bijgehouden hoe lang, maar is dat haar moedergevoel ofzo dat ze weet hoe lang ze eraf kan, want meestal zit ze uren achtereen erop. Het mannetje laat ze er ook af en toe bij, maar die gaat er gerust naast zitten. Maar hij mag er maar ff bij. :D
Groetjes Carolien

ziralioness

Mij valt altijd op dat de valken het veel minder erg vinden dan ik als de kooi vies is. Een net verschoonde kooi vinden ze lang zo leuk niet. Ik zou dus gewoon even rustig wachten tot het legsel uitkomt. ;) Gewoon wat viezigheid weggescheppen. :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

caroliendewit

Ja, dat idee heb ik ook. Ze proberen er ook altijd weer zo snel mogelijk een pestbende ervan te maken. ;D Maar goed het ergste vuil is weg, we wachten gewoon nog even af. Als het goed is nog maar een paar daagjes voordat de eerste uit moet komen. Is het trouwens belangrijk om je vogels te ringen?? En waar of hoe kom je aan die ringen???

Paul

Hoi Carolien,

Ringen zijn niet verplicht voor valkjes nog maar voor sommige andere soorten wel.
Ze zijn alleen belangrijk als je aan wedstrijden op tentoonstellingen mee wilt doen.
Je kan alleen aan ringen komen als je lid bent van een vogelvereniging of rechtstreeks met de NBVV.
Ook europarrot geeft ringen uit dat is een vereniging meer voor kromsnavels terwijl de NBVV voor alle soorten vogels is.
Je kan even op hun sites kijken.
Voor de NBVV is het www.nbvv.nl en voor Europarrot www.euro-parrot.com

Groetjes, Paul

caroliendewit

Oke, nee daar ga ik toch niet aan meedoen. Ik wil ze wel eventueel gaan verkopen, is het dan ook slim om te ringen?? Het lijkt mij namelijk best lastig om te doen.

Paul

Hoi Carolien,

Ik heb mijn laatste nestje voor het eerst geringd met ringen van een aardig iemand die ze over had :-)
Het is de eerste keer best eng want je moet het laatste teentje echt door de ring trekken en je denkt dat je ze pijn doet maar de teentjes zijn nog zo flexibel dat ze er volgens mij niks van voelen want ze gaven zelfs geen piepje.
Maar de volgende ringen gaan echt heel makkelijk en snel dat heb je echt met een ring onder de knie.
Als je ze verkoopt kan je wel bijhouden wie welk ringnummer heeft en als er een wegvliegt kunnen ze via het ringnummer bij jou terechtkomen dan en jij kan dan weer de eigenaar vinden.
Dat is soms wel een voordeel van ringen maar dan moet degene die hem vind er wel moeite voor doen je te vinden.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Dank je voor je reactie. Ik denk niet dat ik ze ga ringen. Eerst ga ik kijken hoe het met dit nestje gaat. Kan het dat ze steeds minder gaan broeden. Het vrouwtje broedt nog wel, maar gaat er ook steeds vaker en langer af. Als het niet goed gaat met de eitjes hoe zie je dat dan? Ik zie nog wel heel duidelijk rode aders in de eitjes lopen.

O ja, iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar ::)

Paul

Hoi Carolien,

Ze moeten wel regelmatig op de eitjes zitten anders komen ze gewoon niet uit.
Normaal duurt het broeden ongeveer 19 tot 21 dagen maar soms kan het wel eens een paar dagen schelen.
Als het niet goed gaat met een eitje ontwikkeld het gewoon niet verder, ze moeten op een gegeven moment wel heel donker worden van binnen en dan zie je ook beweging in het ei als je er met een almpje tegenaan schijnt.

Groetjes, Paul