30 mei 2025, 06:05:59

Problemen met slagpennen?

Gestart door PatrickV, 12 oktober 2009, 12:12:00

« vorige - volgende »

PatrickV

Hoi iedereen,
Ik heb een popje (Kieteke) die vrij lang geleden geschrokken was van onze kat waardoor ze alle slagpennen van haar linkervleugel kwijtgeraakt was.  Bleek een normale reaktie te zijn die ook schrikrui genoemd wordt.  Na enkele weken had ze nieuwe slagpennen en was alles weer oké.
Een paar maanden geleden is ze, vermoedelijk op een gelijkaardige manier, al haar slagpennen van de rechtervleugel verloren.  Probleem is dat nu al 2x de nieuwe slagpennen uitgevallen zijn.  1x heb ik er ééntje gevonden met bloed aan als ze een beetje gevlogen had. 
Blijkbaar is er een probleem met de hechting van die nieuwe slagpennen.  Vervelend voor haar want hierdoor durft ze niet meer te vliegen.  Af en toe fladderd ze wel eens stuntelig een rondje rond de kooi, maar verder dan dat ziet ze blijkbaar niet zitten.
Iemand een idee wat ik daar kan aan doen ?
Moet ik een dierenarts inschakelen ?
Alvast bedankt hoor.
Groetjes,
Patrick.

Kimm

hoi patrick,

de nieuwe pennen die dan weer doorkomen zijn heel erg kwetsbaar. vaak hoeft er maar wat te gebeuren en ze gaan kapot.
ik snap dat het valkje onzeker is geworden.
geef haar maar goed vitamines. op dit moment kan je er weinig aandoen, dan de veren weer laten groeien.
Ik heb het ook een paar keer meegemaakt. OP een gegeven moment zijn de veren wel sterker hoor. ik hoop dat het goed komt.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

hoi patrick,
ik zat nog even te denken, je kan misschien ook even voor de zekerheid met haar naar de vogelarts toegaan om het toch na te laten kijken voor de zekerheid.
sterkte,

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

PatrickV

Bedankt Kimm voor de reakties.
Ik zal opnieuw een dag of 10 vitamines in het drinkwater doen. De andere valkjes zullen er dan ook van drinken aangezien ze allemaal samen leven, maar ik vermoed dat dat geen kwaad kan.
De vitamines die ik gebruik zijn "MUTA-VIT" in poeder vorm van Versele-Laga.  Is dat voldoende of bestaat er beter ?
Ik zal ook eens uitkijken naar een dierenarts. Ik zal wel een andere moeten zoeken dan die waar we met onze poezen gaan, want zij heeft niet veel ervaring met vogels.
Maar een paar straten verder is er een die blijkbaar wel met vogels te doen heeft, dus kan ik die eens proberen te laten komen. 

Groetjes,
Patrick.