5 mei 2025, 14:31:32

Eetprobleem

Gestart door anuschka, 11 oktober 2009, 14:54:57

« vorige - volgende »

anuschka

Hallo,

Ik heb een voedingsprobleem met mijn valkparkietje en weet helemaal niet goed hoe ik dit moet oplossen.

Witteke is dit jaar al 2 maal zwaar ziek geweest, (longontsteking en nierinfectie) waar ze gelukkig volledig is doorgekomen, maar is daardoor nog meer verwent dan ooit te voren.  Omdat ze tijdens haar ziekte niet genoeg energie had om in haar kooitje te eten, gaf ik haar eten op de voetenbank waar ze sliep.  Maar nu zit ik al geruime tijd met het probleem dat ze niet meer naar haar kooi vliegt om te eten.  Ze eet allen nog op de voetenbank en is bijzonder kieskeurig geworden.  Ze wil enkel nog knabbelstaven, trosgierst, rijstwafel en dingen die wij eten zoals kastanjes, pasta, rijst, ...
Ik maak mij zorgen dat ze op die manier voedseltekorten krijgt en een eetprobleem zal ontwikkelen.  Ze eet ook bijna nooit als ze alleen is.  Ik werk gelukkig van thuis uit, maar wat als we eens een dag weg zijn of op vakantie gaan?  Vroeger was dit nooit een probleem en at ze altijd prima.
Sinds een maand heeft ze ook periodes van zo'n 4 à 5 dagen waar ze weinig eet afgewisseld met een aantal dagen dat ze een normale eetlust heeft.  Ze is al een aantal keren grondig nagekeken door een heel goede vogelarts en hij vindt niets mis bij haar.
Wat kan dit beteken en hoe krijg ik haar zover dat ze terug zelfstandig in de kooi eet?  Ik maak mij echt zorgen wat ik hou ontzettend veel van mijn klein vogeltje.

Wat praktische gegevens: haar naam is witteke (want ze is volledig wit), het is een vrouwtje en ik heb haar 6 jaar.  We hebben geen idee hoe oud ze is want het is een vondelingetje en ze heeft geen ring rond haar pootje.  Ze is ook tam en vliegt de ganse dag vrij rond.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.  Alvast bedankt.

Anuschka

Kimm

hoi,

dat is erg vervelend.
wat je kan proberen is wat zaadjes op het voetenbankje zetten en dan doe jij alsof jij daarvan eet. vaak zien ze dat ook en misschien dat ze weer van de zaadjes gaat eten.
verder zou ik in dit geval zo min mogelijk vet eten aanbieden.
ik hoop dat iemand anders nog tips voor je heeft.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Karin

Probeer een klein beetje zaad te mengen met rijst / trosgierst enz. en dan steeds meer er door mengen. Lust hij wel pellets ? Daar zit ook alles in wat hij nodig heeft. Verder kun je zaden laten kiemen, gesneden andijvie en geraspte wortel geven ( is hier favoriet ). Zo krijgt hij toch een afwisselde voeding. Ik zou de pasta en rijst beperken. Op de knabbelstaven zitten ook zaden, dus dat is goed. Wel zit er honing in en hoe je het wend of keert, honing blijft suiker bevatten, dus te veel is ook niet goed. Of kastanjes wel zo gezond zijn kan ik je niet zeggen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

anuschka

Hallo,

Bedankt voor de tips.  Ik ga zeker proberen om haar graan te mengen met de pasta.  Hopelijk krijgt ze op die manier terug zin in de graantjes.
Ik kreeg als tip van de dierenarts om alleen nog voedsel in de kooi te geven om haar zo te stimuleren daar haar eten te zoeken, maar ze eet al zo moeilijk op dit moment dat ik schrik heb om zo bruusk alles te veranderen.
Weet er iemand of het normaal is dat een valkparkiet gedurende een aantal dagen minder eet?  Vroeger is mij dat nooit opgevallen, maar voor ze de eerste keer ziek is geworden hoefde ik mij ook nooit zorgen te maken en was ik niet zo gefocuusd op deze dingen.
Ze gedraagt zich wel normaal, maar ik ben echt bezorgd.
Ik geef ook entrodex (vitamines en probiotica) in het water. 

Groetjes,
Anuschka

anuschka

Dit was ik nog vergeten:  pellets lust ze niet.  Ik heb al Harrison's geprobeerd, maar zonder succes. 
Groenten eet ze wel, vooral rauw witloof en gekookte worteltjes.  Ze is ook gek op gestoomde snijboontjes.

Anuschka

Karin

Rauw is beter, dan zitten er meer vitaminen in  ;) Harrisons vinden ze hier ook niet te vreten, probeer eens nutribird B14, is eigelijk voor grasjes, maar de valkjesvariant is erg groot.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

anuschka

Hallo,

Ik ga de nutribird eens proberen.  Kan je die in de dierenwinkel krijgen of moet je dat ergens bestellen?
Gisteren heeft ze in elk geval al terug wat graantjes gegeten. Ik hoop dat ze nu terug beter zal eten.

Groetjes en bedankt voor de goede raad,
Anuschka

Sanna

Is haar gewicht wel in orde? Als dat prima is eet ze waarschijnlijk stiekum wanneer jij het niet ziet.

Nutribird pellets kun je normaal gesproken gewoon in de dierenwinkel kopen.

Groetjes, Sanna

anuschka

Hallo,

Ik heb geen idee wat haar gewicht is.  Ik heb al geprobeerd om haar op de keukenweegschaal te zetten, maar daar springt ze natuurlijk gelijk weer af.  Hebben jullie tips over hoe ik haar kan wegen?
Volgens de dierenarts is ze niet te mager en ik zie haar ook niet echt mager worden.  Toen ze vreselijk ziek was tijdens de nierinfectie zag en voelde je haar borstbeen duidelijk, nu is dat gelukkig niet zo.
Ze blijft zich wel normaal gedragen, dus dat stelt me wel enigzins gerust.
Ik ben gewoon zo bezorgt omdat ze al 2 maal vreselijk ziek is geweest dit jaar.  Van zodra ze een beetje stiller is of minder gaat eten, denk ik gelijk dat er iets mis is.  Ik moet terug een beetje vertrouwen krijgen denk ik.
Ik heb in elk geval al veel hulp gehad aan deze website (het adres van een goede VA bijvoorbeeld) en nu aan jullie begrip en advies.

Groetjes, Anuschka

Sanna

Probeer eens wat trosgierst (of wat anders waar ze vreselijk gek op is) op de weegschaal te leggen en laat haar er dan zelf opstappen. Dat is de makkelijkste manier om te wegen. Maar als ze er verder goed uitziet en je voelt het borstbeen niet denk ik dat ze prima op gewicht is hoor. Misschien wordt ze een beetje zenuwachtig als je steeds zo naar haar zit te staren..... ;D ;D ;D

Groetjes, Sanna

anuschka

Hallo,

Ik zal proberen om haar wat minder in de gaten te houden.  Misschien heb je wel gelijk Sanne  ;)
Gisteren heeft ze vrij normaal gegeten, dus waarschijnlijk is alles wel normaal.
Ik hou jullie op de hoogte of alles verder goed gaat de komende dagen.  In ek geval ontzettend bedankt voor jullie advies en begrip!

Groetjes, Anuschka

emanuel

17 oktober 2009, 11:50:30 #11 Last Edit: 17 oktober 2009, 14:12:35 by emanuel
ooit scenic hot en healthy geprobeerd?

verder spinazie zijn ze hier dol op... en ook erg gezond.
verder misschien zelf voor de kooi staan , doen alsof je zelf de pellets eet en misschien word hij ook nieuwsgierig ernaar en misschien dan wel uit zijn pakje pakken .
zodra ik met een bord eten zit gaan ze heen en weer voor een hapje.. geef ze weleens een stukje droog rijst ,.maar meer niet.

suc6 :)

anuschka

Hallo,

Sorry voor de late reactie Emanuel, maar ik heb het afgelopen weekend de site niet meer geraadpleegd.  De voorbije dagen heeft ze vrij goed gegeten dus ik hoop dat haar eetlust nu prima blijft.  Ze blijft wel eten buiten de kooi en het lukt mij niet om haar in de kooi te doen eten.  Ze vliegt enkel terug naar haar kooi om te drinken maar eten doet ze enkel daarbuiten.  Ik weet dat ik misschien  moet stoppen met voedsel leggen op andere plaatsen, maar ik heb schrik dat ze dan helemaal niet meer zal willen eten.
Deze morgen vond ik ook nog een grote veer op de grond dus misschien is de rui toch nog niet volledig voorbij (ze verliest geen kleine pluimpjes meer sinds een 10tal dagen, dus ik dacht dat de rui voorbij was) en heeft ze daardoor minder zin in eten.  Ik hou haar zeker verder in de gaten.

Groetjes,
Anuschka