15 mei 2025, 23:47:54

Boertje en Zusje

Gestart door Kereltje, 6 oktober 2009, 19:37:42

« vorige - volgende »

Kereltje

Ik heb 4 valkjes in een buitenvoliere ,het zijn 3 mannetjes en een vrouwtje uit het zelfde nest ze zijn ca 1 jaar ...nu heeft een van het mannetje een koppel gevormt met het vrouwtje wat ik op zich niet z'n probleem vind ...het paren...maar het vrouwtje heeft al in 1 week 3 keer een ei gelegd.Ik heb geen broednest ze legt de eier in het nachthok en ze bewaken met z'n tweeën de ingang niemand mag erin,ze zitten niet op de eier en ik haal ze er ook gelijk uit als ik het zie ....nu is mijn vraag wat moet ik doen? Het vrouwtje weg :'( hoelang gaan ze door met eier leggen .... moet er nog een vrouwtje bij ?Wie kan mij helpen  ???

Groetjes Yvonne

smiley

Hallo

De eitjes die er gelegd worden moet je vervangen voor nep eitjes .
Want broer en zus is geen goede combinatie .
Als je de eitjes steeds weg haal zal het popje blijven leggen .
En dat vreet enorm veel energie van haar ,zoveel zelfs dat ze er aan dood kan gaan ,vandaar de nep eitjes .
Ze zullen dan gaan broeden op de nep eitjes en na ongeveer 3 weken zullen ze de eitjes niet meer bekijken .
En kan je ze 1 voor 1 weer weghalen .zolang ze er op broeden moet je ze laten liggen .
je hebt 3 mannen en 1 pop in je voliere ,als het mogelijk is zou ik er meer poppen bij zetten ,de kans is groot dat de mannen gaan vechten als je er maar 1 popje bij zou gaan zetten .
Meer poppen dan mannen is altijd goed ,maar meer mannen kan problemen gaan geven in de toekomst !!! 4 mannen en 2 popjes is erg oneerlijk verdeeld voor de overgebleven mannen .
Succes met je beslissing !!!

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Kereltje

Lijkt mij een goed idee die nepeier ...maar waar krijg ik die?
En ik zal er nu zeker een paar poppetjes bijhalen was al de bedoeling maar pas in het voorjaar..

smiley

Hallo

De nep eieren kan je bijna in elke dieren speciaal zaak kopen ,vraag wel om de goede maat (valkparkiet ) je kan ze ook hier op het forum kopen bij webwinkel het valkje .
Hou er rekening mee dat popjes anderhalf jaar oud moeten wezen om te kunnen kweken als je dat zou willen .
Jonger kan gevaarlijk zijn omdat ze dan sneller legnood kunnen krijgen ,wat vaak een dodelijk gevolg kan hebben .
Als je er nu popjes bij zou zetten ,moet je ze wel eerst laten wennen aan de overgang naar je voliere .
is niet nodig als de popjes al uit een buitenvoliere komen !!!

Groetjes Conny

Kereltje

Hoi Conny

Ik heb de eitjes al besteld bij t Valkje ....

Het is niet mijn bedoeling om te fokken ....ik denk aan het welzijn van mijn valkjes vandaar mijn oproep....mocht het er toch eens van komen zo wiezo niet met twee uit een nest,ne hoor dat weet ik dat dat niet kan...maar dat zorg ik wel dat het allemaal gaat zolas het moet ,maar voorlopig niet ,zover ben ik niet.

Ik heb 4 jongen uit een nest van mijn zoon ,ze zaten met 8 in een kamervoliere en ze verstonden zich niet meer vandaar dat wij de zorg op ons hebben genomen van die 4 uit een nest.

Ik heb trouwens nog een vraag ...moeten ze perse een nachthok s'winters en hoe groot moet dat zijn ,en moet dat verwarmd zijn .We hebben de voliere helemaal tochvrijgemaakt en s'avonds schuiven we platen voor de tralies zodat hij helemaal dicht is ..niet luchtdicht hoor...maar wel goed wind en tochtvrij .We hebben wel een nachthok maar ik heb het idee dat ze er niet in willen alleen om eitjes te leggen dan. :D
Groetjes Yvonne

smiley

Hallo Yvonne

ik heb met een buiten voliere geen ervaring ,mijn valkjes zitten binnen.
Dus deze vraag kan ik helaas niet beantwoorden ,ik denk dat je je vraag moet plaatsen bij huisvesting op het forum .
Daar zal je snel een antwoord krijgen .

Groetjes Conny