5 mei 2025, 11:51:57

Vraagje over kortwieken.

Gestart door Jacky, 29 september 2009, 22:46:18

« vorige - volgende »

Jacky

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik nu een gevoelig onderwerp aansnij, maar ik zou graag jullie mening willen weten over kortwieken.

Het gaat over Angel en Bailey. Bijde heren zijn  dusdanig fladderig, dat ze regelmatig van ons wegvliegen en eindigen op onmogelijke plekjes of nog erger, met een noodlanding op de grond terecht komen. Afgelopen week kwam Angel al achter een vitrinekast terecht, die hier in de hoek staat. Genoeg ruimte dat hij niet klem staat, een halve meter van de hoek af, maar toch. Domme ik, was vergeten er planken op te maken  :censuur Dit is meteen in orde gemaakt.

Toch laat het me niet los, ze zijn zo onhandig en ze maken vaak een buikschuiver. Elke keer krijgen we weer een hartverzakking als ze weer neerstorten.

Zou het misschien een idee zij om ze te kortwieken? In ieder geval maar een keer. Ik vindt dat een valk moet kunnen vliegen. Lucky kan er ook zo van genieten... Ook doe ik het niet zelf, maar wil het laten doen door iemand die er ervaring mee heeft.

Ik hoor graag jullie mening. Jullie zijn de experts in mijn ogen  ;)

Groetjes Jacky

smiley

hallo

ik weet niet hoe oud je valkjes zijn ?? omdat ze regelmatig nog neer storten zoals je verteld.
Ik heb hier valkjes die gewoon vliegen en ik heb hier valkjes die gekortwiekt zijn .
Mijn ervaring met is dat ik ze alleen nog maar kortwiek als het echt niet anders kan!! als ze regelmatig ergens tegen aan vliegen bv . of wanneer ik ze heel moeilijk tam krijg .
want gewiekte vogels storten ook regelmatig naar beneden,en kunnen dan lelijk terecht komen .
ik heb hier een albino die 5 pennen geknipt had en zij kon echt helemaal niet vliegen,als de rest wel eens een paniek kreet liet horen, dan moest ik haar direct vast pakken want zij wilde dan ook vluchten maar viel dan echt van boven naar beneden.
Ze kan nu sinds een paar dagen weer vliegen en dat was echt een opluchting.
ik knip nu als het moet 2 of 3 pennen en kijk dan hoe het gaat ,ze worden dan sneller moe en kunnen niet meer zo hoog vliegen.
maar liever doe ik het helemaal niet !!
Dit is natuurlijk mijn mening misschien denken anderen er anders over.

Groetjes conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Jacky

Hoi Smiley,

Dankjewel voor je reactie

Mijn kereltjes zijn 8 en 9 weken oud. Ondanks de wctraining vliegen ze nog elke keer bij ons vandaan en landen dan op de meest onmogelijke plaatsen, wat nog niet zo erg is. Maar het landen gaat zo ruw, dat het echt eng is.

Ik wil geen overhaaste beslissing maken. Daarom stelde ik mijn vraag ook hier. Een valkje moet kunnen vliegen, maar op deze manier durf ik ze bijna niet meer uit de kooi te halen... We houden ons hart elke keer vast als er een besluit de vleugels te strekken... Ik weet dat ze nog veel moeten leren en hier wennen, maar of dit bevordelijk is zo. Het zijn ook mijn eerste jonge valkjes. Lucky kwam hier met 9 maanden en is een volleerd luchtacrobaatje. Misschien dat ik me daarom wel te veel zorgen maak.

Groetjes Jacky

Kimm

hoi jacky,

als ik jou was zou ik het nog even aankijken. vaak maken ze in het begin veel brokken en als ze het huis beter kennen vliegen ze als een piloot.
zolang ze niet tegen een raam etc aanvliegen, gaat het vaak wel goed.
mocht het over een paar weken nog zo zijn, dan kan het altijd nog.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mariejj

Hier stortte de gekortwiekte juist vaker en harder neer,, ze kunne nog wel een stukje vliegen maar kunnen dan niet meer remmen en/of genoeg vaart maken omdat ze de vleugels missen.
Ik zou er nog even mee wachten, ze zijn nog jong netzoals bij mij in de voliere zijn dat ook stuntelaars,  laat ze eerst maar de kamer verkennen

Jacky

Dank jullie wel voor jullie reacties.

We kijken het hier nog een aantal weekjes aan. Hopelijk hebben ze dan door hoe het moet en hoeven we niet meer zo bang te zijn dat het misgaat.

De ramen zijn hier met rolgordijnen afgeschermt als ze losvliegen. Helaas voor Lucky want die vindt het heerlijk om op zijn schommeltje voor het raam te zitten, maar dan moeten ze maar apart van elkaar uit de kooi :)

Dankjulliewel. We gaan nu vooral verder met de potjestraining zodat ze niet meer zo snel van ons wegvliegen en ook lekker blijven zitten.

Groetjes Jacky