5 mei 2025, 01:29:55

Wie kan mij helpen?

Gestart door breezer, 15 december 2003, 20:12:18

« vorige - volgende »

breezer

Ik wil een witte valk erbij het moet alleen zeker een mannetje zijn, wie weet waar ik deze kan vinden of wie heeft er 1 voor mij.

De dierenwinkel bij ons in de buurt heeft alleen maar donkere zolas breezer en ik wil echt een witte dat lijkt me een mooie combinatie met mijn twee donkere vrouwtjes.

Ik woon trouwens in Geertruidenberg nabij Breda.

Groetjes Ramona

Paul

Hoi Ramona,

Je zou bij Leon kunnen proberen die kan aan bijna alle soorten valkjes komen ook witte alleen weet ik niet of ze nu buiten het broedseizoen makkelijk te krijgen zijn maar je kan altijd even proberen.
Kijk maar even op zijn site dan kan je contact met hem opnemen.

http://www.freewebs.com/leonhenry/

Groetjes, Paul

breezer

16 december 2003, 03:15:07 #2 Last Edit: 16 december 2003, 03:29:54 by breezer
Hoi Paul

Harstikke bedankt voor je reaktie, ik heb ze gemaild met de vraag of ze een albino mannetje hebben, ze zitten in den bosch en dat komt mooi uit want daar werk ik.

Maar waar kun je bij een albino aan zien dat het een mannetje is?
Alleen maar aan het gedrag denk ik of niet?
Hun kunnen het verschil hoop ik wel zien niet dat ik dadelijk drie poppen heb.....

En als ik straks dat mannetje heb en hij en één van mijn poppen krijgen een nest moet dan die andere pop appart gezet worden?

Groetjes Ramona.

Paul

Hoi Ramona,

Heel vaak gaat 2 poppen en 1 man prima.
Meerder mannen en een pop gaat vaak fout omdat de mannen gaan vechten om de pop.
Het is dus even afwachten maar je hebt zelfs kans dat de tweede pop gaat helpen met opvoeden van de jongen.
Bij een albino kan je inderdaad alleen aan het gedrag vaak zien of het een man of een pop is.
Sommige kweker kunnen het ook bepalen aan de hand van de mutaties waar ze mee kweken dan kan je het soms van te voren zeggen maar dat lukt niet altijd.
Ik hoop dat ze je kunnen helpen in elk geval is Leon heel behulpzaam en zal er zeker voor je naar zoeken als ie niks heeft.

Groetjes, Paul

breezer

16 december 2003, 03:53:40 #4 Last Edit: 16 december 2003, 03:54:14 by breezer
Hoi Paul

Bedankt voor deze informatie ik hoop snel wat van Leon te horen, want ik heb veel zin in een nestje dat lijkt me zo gaaf.

Als de valken binnen zitten dan kan het het hele jaar door toch?

Ik mag trouwens toch een grotere kooi JOEPIE en ik heb al twee hele mooie op marktplaats gezien, maten zijn hoog:150cm diep: 55cm en breed: 70cm  en daar kunnen toch wel wat valkjes in nu nog ff handelen....

Groetjes Ramona

Paul

Hoi Ramona,

Binnen kweken kan inderdaad het hele jaar omdat het warm genoeg is.
Ik heb net een nestje achter de rug en dat is ook prima gegaan:-)
Die kooi daar kunnen er wel een stuk of 6 in denk ik dus dan hebben ze wel wat meer ruimte dan nu :-)
Ik hoop dat je snel wat hoort van Leon hij kent mij ook wel ik heb hier ook een mooie witmasker cinnamon gepareld van hem zitten :-)
Dus doe hem maar de groeten van me als je hem spreekt.

Groetjes, Paul

breezer

Hoi Paul

Ik heb een mailtje terug gekregen van Leon, hij heeft op dit moment geen Albino, verwacht ze in maart pas weer mocht hij er tussen tijds toch nog één krijgen dan laat hij het mij weten.

Ik hoop echt dat ik straks een Albino heb dat lijkt me mooie jonkies geven...

Trouwens als dat dan een jonge valk is maakt dan het leeftijdsverschil niets uit?

Bikkel is al twee jaar en Breezer is nu 9 maanden.

Groetjes Ramona

Mandy

Hoi Ramona, :)

Om te kweken moet de pop eigenlijk minimaal 1 jaar oud zijn, liefst ouder, de man maakt niet veel uit. Valken zijn vaak vruchtbaar tot hun 15e, soms nog langer! :P

Het zal wel moeilijk worden om een albino man te vinden, want het schijnt dat er meer albino poppen dan mannen zijn. :-/

En als hij bij jou 2 poppen komt en hij zou met allebei tegelijk een nestje beginnen heb je wel een probleem, want de man lost de pop normaal overdag af en dan kan hij maar 1 pop af lossen, het andere nestje zal dan verloren gaan. Dat heb ik zelf al eens gehad met een mannetje dat van 2 walletjes snoepte. Helaas waren toen al jongen uit het ei en die overleefde dat niet... :(

Qua nakomelingen kan je dan wildkleur en lutino jongen verwachten, kijk maar;

Dit als hij met de wildkleur pop een nestje heeft;

Mother:Grey
Father:Whiteface Lutino (=albino)

male offspring:
100% Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}

female offspring:
100% Lutino Split To Whiteface

En dit als hij met de geparelde pop een nestje heeft;

Mother:Pearl
Father:Whiteface Lutino

male offspring:
100% Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino} {X2: Pearl}

female offspring:
100% Lutino Split To Whiteface
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

breezer

Hoi Mandy

bedankt voor je reaktie, dat jij dat weet wat voor soort jongen er uit een bepaalde combinatie komt, dat is echt wel stoer...

Als ik het goed begrijp kan ik dus geen albino's voort zetten met deze combinaties, ze hebben altijd dus wel wat van bijde ouders?

Zoals je wel kunt lezen heb ik maar heel weinig verstand van valken hé? Daarom ben ik zo blij dat dit forum er is.

Groetjes Ramona

Mandy

Hahaha nou ik heb het gewoon hier ingevuld;

http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/blue.html

Dan kan je zien wat voor jongen je uit een koppel kan krijgen. ;)

Maar inmiddels weet ik ook al wel veel zelf en kon dat ook zonder tabel wel redeneren, maar zo kon ik het je laten zien.

Als je albino jongen wilt van een albino man moet je een pop hebben die lutino is en split voor witmasker, dan krijg je dit;

Mother:Lutino Split To Whiteface

male offspring:
50% Whiteface Lutino
50% Lutino Split To Whiteface

female offspring:
50% Whiteface Lutino
50% Lutino Split To Whiteface

Maar dan koppel je roodogigen tegen elkaar en dan krijg je daar zwakkere jongen uit en dat is minder.

Dat heb je niet met een witmasker pop, dan krijg je dit;

Mother:Whiteface

male offspring:
100% Whiteface Split To {X1:  Lutino}

female offspring:
100% Whiteface Lutino

Maar dan krijg je alleen albino poppen.
En een witmasker pop split lutino kan trouwens niet, want poppen kunnen daar niet split voor zijn, alleen de mannen.

Zelf heb ik, als het goed is, een albino pop. Daar ga ik een bonte witmasker man split ino en gepareld tegen koppelen en dan kan ik zowel mannen als poppen albino's uit kweken, kijk maar;

Mother:Whiteface Lutino
Father:Pied Whiteface Split To {X1:  Lutino Pearl}

male offspring:
50% Whiteface Lutino Split To Pied {X1:  Pearl}
50% Whiteface Split To Pied {X2: Lutino}

female offspring:
50% Whiteface Lutino Pearl Split To Pied
50% Whiteface Split To Pied

Maar omdat ik niet zeker weet of mijn albino wel een albino is heb ik laatst een lutino pop split witmasker gekocht en dan kan het ook;

Mother:Lutino Split To Whiteface
Father:Pied Whiteface Split To {X1:  Lutino Pearl}

male offspring:
25% Whiteface Lutino Split To Pied {X1:  Pearl}
25% Whiteface Split To Pied {X2: Lutino}
25% Lutino Split To Pied Whiteface {X1:  Pearl}
25% Grey Split To Pied Whiteface {X2: Lutino}

female offspring:
25% Whiteface Lutino Pearl Split To Pied
25% Whiteface Split To Pied
25% Lutino Pearl Split To Pied Whiteface
25% Grey Split To Pied Whiteface

Alleen is de kans op albino jongen dan wel wat kleiner.
Maar we zullen zien wat de natuur gaat bepalen volgend jaar. ;)

breezer

Het zegt me echter allemaal maar weinig, ik zou echt niet weten hoe elk soort er uit ziet, ik vind ze eigenlijk allemaal wel mooi. Of heb jij een ander idee voor een mooi soort nageslacht????? Wat voor man ik dan zou moeten kopen???

Ik zal wel zien ik wacht gewoon nog even af eerst vanavond gaan bellen voor mijn kooi kijken hoeveel ik kan afbieden hahaha.

groetjes Ramona

Mandy

Hahaha ik overval je ook wel met heel zo´n verhaal hé. :o

Mijn advies is:
neem een valk die jij zelf mooi vindt en kijk gewoon wat er gebeurt. ;)

Tenzij je persé bepaalde soorten jongen wilt. Dan moet je een man nemen met die mutatie, want dat zal hij dan aan z´n dochters doorgeven. Neem je bv een lutino dan krijg je wildkleur zonen en lutino dochters. Je kan de man ook vervangen door cinnamon of gepareld.
Andere mutaties zoals bont, witmasker en albino niet, dan moet de pop nl ook die eigenschappen in zich hebben. Zij moet er dan split voor zijn, dan heeft zij dus wel die eigenschappen van haar ouders geerfd maar die zijn alleen niet te zien.
Snap je? ::)

breezer

Bedankt voor deze nuttige informatie, ik zal eens kijken hoe ik het wil gaan aanpakken.

Maar even een volgend vraagje dinsdag gaan we mijn grote kooi halen, hoelang moet ik nu eigenlijk wachten met de aanschaf voor het mannetje?
Want bikkel is al 2 jaar geweest dus voor haar maakt het niks uit, maar breezer hebben we afgelopen mei gekocht ik weet niet precies hoe oud ze is ik denk ongeveer 10 maanden dan, voor haar is dan nog te vroeg of niet?

Ik weet ook niet wie vorige keer dat eitje heeft gelegd, breezer ging wel telkens het broedhok in????

Dus wie kan mij wederom weer eens helpen?
Als ik jullie toch niet had!!!!! hahahaha

Groetjes Ramona

Nietie

19 december 2003, 00:55:47 #13 Last Edit: 19 december 2003, 00:58:52 by Nietie
Hallo,

Ik heb een hele simpele vraag. Ik heb een valkje, het is een mannetje en hij is ongeveer 4 á 5 jaar oud. Ik zou er graag een vriendje of vriedinnetje bij willen voor mijn poepie. Vroeger zat hij samen met een regenboogparkietje, maar die is helaas overleden  :'(. Ik krijg toch het idee dat hij een beetje eenzaam is. Hij was erg "moederlijk" hij gaf ook voer ;) Wat is het beste dat ik kan doen? Een jong valkje, een man of een pop?

Groetjes Nietie

Paul

Hoi Nietie,

Ik zou er een hele jonge van een week of 6 net zelfstandig bij zetten dan het je de meeste kans dat het klikt.
Alleen weet je van een jong valkje niet of het een man of een pop is maar als je niet wilt kweken is dat geen probleem, twee mannen gaan namelijk ook prima samen.
Wil je kweken moet je een popje nemen maar om dat zeker te weten moeten ze dan al bijna een jaar oud zijn.

Groetjes, Paul