1 mei 2025, 12:44:20

In de Rui?

Gestart door Starlet_Sabje, 21 december 2003, 19:51:08

« vorige - volgende »

Starlet_Sabje

Hallo Valkenvriendjes!  :)

Op dit moment is mijn Saffie lekker in de rui.. veertjes vliegen dus lekker door de kamer heen. Maar hij ziet er dan ook echt niet uit.. heel plukkerig! haha.. arme Saf.. ;D
Heeft iemand enig idee hoelang een rui duurt (dit is namelijk zijn eerste keer en zijn true colors komen nu eindelijk uit!!  8))

Groeten Sabine en Saffie

Paul

Hoi Sabine,

Voordat de lange veren teruggegroeid zijn duurt dat ongeveer 6 weken en de rui duurt ook ongeveer 6 tot 7 weken.
In de ruiperiode in elk geval zorgen dat ze eivoer hebben en sepia en een kalkblok.
Voor de rest zou je extra vitamines kunnen geven om hem beter door de rui heen te helpen maar echt nodig is dit vaak niet.

Groetjes, Paul

Starlet_Sabje

Oh bedankt Paul! Sepia had ik toevallig afgelopen week van de super meegenomen! Eivoer en kalkblokje zal ik nog wel even moeten halen. (Althans.. eivoer is gewoon kant en klaar te koop?) De rui zal nu zon 2/3 weken al bezig zijn gok ik.. Zal blij zijn als het over is! hihi :o :D

Paul

Hoi Sabine,

Eivoer kan je kant en klaar kopen.
Redelijk eivoer kan je van Cede kopen dat is een groot geel pak.
Let er dan wel even op dat je eivoer voor parkieten neemt daar staat een plaatje van een parkiet op bij de andere soort staat er een kanarie op.
Elke dierenwinkel heeft wel iets van eivoer.
Die hele kleine pakjes zijn minder geschikt.
Ik heb zelf altijd eivoer wat je vochtig moet maken met wat water dan ziet het eruit als vers eivoer.

Groetjes, Paul

Starlet_Sabje

Ok! Thnx! Zal snel eens een dierenwinkel opzoeken! Fijn dat je zo snel reageert! bedankt.

Paul

Hoi Sabine,

Er is een tijdje terug ook een poll geweest over eivoer en de meeste vonden Cede erg goed.
Orlux is ook een goed merk en zelf heb ik altijd (als ik het kan krijgen) Quiko eivoer en anders Cede.
Kijk maar eens daar staat veel over eivoer.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=food;action=display;num=1063782843

Groetjes, Paul

Starlet_Sabje

Mogen de vogeltjes het ook onbeperkt eigenlijk eten? Of moet je elke dag een klein beetje geven ofzo? En wanneer houdt het op? Nadat de rui ook over is?

Paul

Hoi Sabine,

Eigenlijk moeten ze het ook buiten de rui het eivoer 1 a 2 keer per week zeker hebben.
Hier hebben ze het ook regelmatig in de kooi hangen maar ze eten er niet altijd van.
Vooral de valkjes die hier een nestje hebben eten er wel veel van maar dat hebben ze ook nodig om de jongen te voeren.
In eivoer zitten toch stoffen die ze nodig hebben dus moeten ze het ook buiten de ruiperiode krijgen.
Tijdens de rui kan je het ook wat vaker geven dan kan je elke dag een klein bakje in de kooi hangen.

Groetjes, Paul

Starlet_Sabje

Okee...dan weet ik dat! Het is dus niet zoals het normale voer zeg maar, dat je het in een grote bak erneer hangt, zodat ze alles in 1 keer kunnen eten... (wie weet.. saffie is een veelvraat! :-))

Paul

Hoi Sabine,

Eivoer kan je inderdaad het beste in een klein bakje geven.
Ze moeten zeker nog het normale zaad blijven eten maar het is gewoon als extra toevoeging op hun dagelijkse maaltijd :-)

Groetjes,  Paul

Starlet_Sabje

Namens Saffie alvast bedankt!!  8) ;) Zal het morgen meteen regelen in dr kooitje!

andre28

Mijn valkjes krijgen iedere dag eivoer.
ik geef ze het zelfde eivoer als mijn kanaries.
want ik stop allerlei toevoegingen bij zoals gebroken haver, spirulina, stuifmeel korrels.
ze eten er goed van.
ze zijn nu ongeveer 3 maanden oud en ze beginnen in de rui te komen.
dus ik doe nu dus ook nog iets maismeel erbij.
ik doe het omdat de veren die geel zijn wat dieper en intenser worden door de maismeel.
uiteraad krijgen ze iedere dag wel een klein beetje zodat het gewone voer het hoofd voedsel blijft.