22 mei 2025, 18:16:38

Krijsen tijdens aandacht?

Gestart door moby, 8 september 2009, 13:50:08

« vorige - volgende »

moby

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week een jong valkje (ong. 5 weken). Ze/hij heeft het naar z'n zin, volgens mij. Per dag meer geluidjes en stapt zonder problemen op mijn hand. Ook heeft ie sinds een aantal dagen het kroelen ontdekt. Het gaat allemaal erg ontspannen. Eten is ook geen probleem.

Het volgende is er alleen aan de hand. Tijdens het aandacht geven maakt hij een krijsend geluid. Ik heb al een aantal dingen gelezen over krijsen wanneer het valkje geen aandacht krijgt, maar bij mij is het juist andersom. Ik word er onzeker van: doe ik misschien iets verkeerd?

Alvast bedankt.

P.s: ik heb weinig ervaring met valkjes.

Hermien

Ik denk dat het bedelgeluidjes zijn. Krijgt hij echt wel genoeg eten binnen? Want in principe zijn valkjes van 5 weken echt nog niet zelfstandig. Sta er ook steeds weer van te kijken dat kwekers valkjes op die leeftijd aan mensen meegeven. Ik vrees echt dat je valkje niet genoeg heeft aan alleen de paar zaadjes die het eet. Drinkt het ook zelf?

moby

Ja, het eten gaat goed. Drie keer per dag pap en daarnaast eet hij zelfstandig zaadjes en drinkt hij water. Hij geeft ook zelf aan wanneer ie genoeg pap heeft gehad. De ene keer wil ie alles, de andere keer laat ie een beetje staan.

Het gaat om een krijsend geluid. Zojuist nog. Dan zit ik hem lekker te kroelen op z'n hoofdje en dat doet ie dat. Volgens mij vind ie het wel lekker. Hij drukt steeds z'n kopje tegen mijn vinger en heeft z'n oogjes dicht. Zodra ik ophoud en wegga issie weer stil.

Landiej

Het zijn inderdaad bedelgeluiden. Hij ziet jou als mama/papa waar hij altijd eten van krijgt. Normaal, en gaat over als hij/zij helemaal zelfstandig gaat eten :)

moby