6 mei 2025, 01:10:30

schoonmaken blok

Gestart door amazingleeuwtje, 8 september 2009, 08:52:01

« vorige - volgende »

amazingleeuwtje

Hallootjes,

Ik heb nu een blok met 5 heerlijke donsjes, nu vraag ik mij af hoevaak kan of moet ik het blok schoonmaken ???

mariejj

Moet je zelf een beetje bekijken.  ;) In het begin valt het wel mee met de hoeveelheid mest maar later word het al gauw vies.
Op het forum verschilt het ook van kweker tot kweker, de 1 schrobt elke dag het blok goed schoon en bij de ander zie je de jongen op hun eigen poep zitten.
Ik doe vaak een vers laagje zaagsel erin, zo zitten de jongen altijd schoon.  Maar ik heb hele hoge blokken dus de jongen zitten ook niet meteen vlak bij het uitvlieggat dan.  En dan maak ik afhankelijk van de hoeveelheid jongen een paar keer het blok schoon.
In de natuur worden de nesten helemaal niet schoongemaakt namelijk  ;D 

Oja het makkelijkst is als je 2 identieke blokken hebt, dan zet je de jongen meteen over en kan je de ander rustig schoonmaken.

amazingleeuwtje

Oke dankje Mariejj ik doe het nu namelijk ook elke dag, kan ik gelijk even mijn donsje knuffen ;)

En Pa en Ma kunnen dan samen even snel voer opslaan ;)

Blijf ik dan lekker doen,  ik moet nog veel leren is voor mij de eerste keer...

Anke

Hoi,
Als er 5 donsjes in het blok zitten, geef ik ze elke dag een lekkere dikke laag schoon zaagsel.
Dat blok stinkt echt wel 's avonds :-X
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

amazingleeuwtje

hahaha dat heb ik ook geroken Anke ;)

Ik durf alleen geen dikke laag zaagsel er in te doen, ben nu al bang dat mijn grootste donsje eruit valt, ben kortom niet kapot van dit blok, die gaat ook linea recta de kliko in als ze uitvliegen..

mariejj

8 september 2009, 21:02:45 #5 Last Edit: 8 september 2009, 21:06:02 by mariejj
Vandaar dat ik ook hoge verticale blokken heb,,  van 40 cm hoog, en nu zelfs een paar van 50 cm omdat ze de 40 niet meer hadden.  Bevalt me perfect.  Er is ook geen enkele mogelijkheid dat een donsje perongelijk vastplakt aan de ouders en uit het blok valt, aangezien de ouders een heel end moeten klimmen.  
Ook genoeg ruimte voor 6 jongen + ouders.  Enigste nadeel is dat ze veel ruimte in de voliere nemen.